4052
Sök

Varför får man inte ha dubbdäck i Norge??

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
5 februari 2007
Finns inga hål för dubbar på mina friktionsdäck/allrounddäck heller. Älskar dom, behöver inte byta mellan sommar och vinterdäck, kan ha samma fälgar året runt (ja, jag är jättelat dessutom).

Chef
103 Inlägg
6 februari 2007
de finns en automat (oblat automat) på på väg in mot oslo på E18 på trafik plats vinterbro.

där kan du betala avgift för dubbdäck (piggdäck på norska) så får du en oblat du fäster i rutan.

står en orange skylt som visar var "dubbdäcks avgiften" börjar gälla från också då de bara gäller innerstan så att säga.

annars går de att betala på bensin station eller köpa dubb fria däck så slipper du allt.

du får bara böter om nån tar dig med dubbdäck om du inte betalt innanför sonen så att säga,, brukar vara lapp lisor som kollar sånt tror ja.

Lycka till!

Habere Unum Acceptabilis Dies!

1 582 Inlägg
6 februari 2007
Trådstartare
Tjena matte778

Tack för svaret du, men ja tycker de är skumt att man ska betala för att få använda dubbdäck big_smile

Jo klart de går köpa dubbfria däck, men jag hade inte direkt i tankarna att köpa nya däck då jag inte ha pengar till detta. Men förhoppningsvis så kan min kusin fixa dubbfria däck åt mig annars får jag betala sådan avgift.

Angående automaten är det någon kassörska som sitter där eller måste man betala med kort?

Tack smile

Mvh Pappi

Chef
103 Inlägg
6 februari 2007
som sagt tidigare e de för miljön skull särskilt i innerstaden då  mycket diesel bilar å dubbdäck på torr asfalt bidrar till sämre luft så helt enkelt pressar folk till att betala extra för det...

läste nått att man spara ca 100 kg metall damm per bil och år om man körde utan dubb.

så dom flesta som bor i byn kör på dubb fritt vilket även ja gör å de e inga problem med milda vintrar pluss att dom saltar ju mer än på jozo i göteborg här.

angående oblat automaten så er de bara en automat tror man kan betala med visa/mastercard där också, men växla till lite norska pengar så du har med dig kontanter då du även behöver pengar till bom ringen ( 20:- NOK ), ännu en uppfinning som ska hålla folk från att köra inne i stan.
ska du in till stan eller köra igenom kostar de ,samma som i stockholm typ.

även där kan man betala en gång eller skaffa abonnemang om amn ska åka igenom mycket.

där finns bemannad kassa som tar alla norska pengar eller automater som tar norska 20 kr mynt.

lycka till att hitta parkering sen om du bor någorlunda centralt ;-)

1 582 Inlägg
7 februari 2007
Trådstartare
Jo jag visste att de var för miljön, men tycker ändå så som de gör är dåligt big_smile

Kan tänka mig att dom flesta kör dubbfritt wink tror inte häller att de ska vara några problem att köra utan dubb då ja inte tycker att dubb hjälper så mycket.

Jo vi märkte att man skulle betala 20:- för att kunna åka in till Oslo, så de är inta problem 20:- är inte så mycket direkt.

Jo jag har 200:- norska pengar, men går det använda svenska pengar där eller hur är det med de egentligen?

Hoppas nu min kusin fixar dubbfria däck annars får jag skaffa sådant tillstånd hmm
Har även hört att parkering är svårt att skaffa som tusan, stämmer det eller?
Vi kommer bo vid Theresegata nåt sånt heter det.

Har även hört att det kostar att ha bilen parkerad varjedag, vet du ungefär vilken summa de handlar om eller?

Tack för all hjälp.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
7 februari 2007
är väl bra att det är så! så dom håller vägarna fina.. vi borde förbjuda dubb och SAND här hemma med! smile

ONTOPIC det är bara att dra ut dubbarna du har på däcken!
Senast redigerat av UseDubbelTurbo (7 februari 2007)

Bmw osv..

Chef
103 Inlägg
7 februari 2007
Pappi skrev:
Jo jag visste att de var för miljön, men tycker ändå så som de gör är dåligt big_smile

Kan tänka mig att dom flesta kör dubbfritt wink tror inte häller att de ska vara några problem att köra utan dubb då ja inte tycker att dubb hjälper så mycket.

Jo vi märkte att man skulle betala 20:- för att kunna åka in till Oslo, så de är inta problem 20:- är inte så mycket direkt.

Jo jag har 200:- norska pengar, men går det använda svenska pengar där eller hur är det med de egentligen?

Hoppas nu min kusin fixar dubbfria däck annars får jag skaffa sådant tillstånd hmm
Har även hört att parkering är svårt att skaffa som tusan, stämmer det eller?
Vi kommer bo vid Theresegata nåt sånt heter det.

Har även hört att det kostar att ha bilen parkerad varjedag, vet du ungefär vilken summa de handlar om eller?

Tack för all hjälp.

Svenska pengar funkar lika bra som norska gör hemma hos dig ^^ dvs inte alls,, MEN dom e ganska långt framskridna va gäller kort bruk så minsta lilla kiosk tar ju visa så d e e inga prob!

Theresesgate på bislett ja de e hyffsat centralt så där kan de va svårt med parakering.
finns gator du får ståå gratis på å gator du får betala på mellan vissa tider typ 08-16 så kolla upp de noga.

kan ju även kolla om nån har nån garage plats ledig i närheten om man vill ha de men de brukar kosta ganska mycket,, typ 500-1000 i mån,

Good Luck!

1 582 Inlägg
7 februari 2007
Trådstartare
UseDubbelTurbo skrev:
är väl bra att det är så! så dom håller vägarna fina.. vi borde förbjuda dubb och SAND här hemma med! smile

ONTOPIC det är bara att dra ut dubbarna du har på däcken!

Nja känns som ja skippar att ta ut dubbarna, betalar isåfall hällre för att kunna använda dubbdäck big_smile

1 582 Inlägg
7 februari 2007
Trådstartare
Hehe ok tur att jag växlade in svenska pengar till norska idag då big_smilebig_smile

Ja precis där ligger det, jasså finns det gator som man kan få stå gratis parkerad på, vet du någon sådan gata nära Theresesgate eller? Angående gatorna som man får betala mellan 08-16 berättade min kompis om, vet du vad det kostar att ha bilen parkerad hela dan där ungefär?

Ja garage plats vore det bästa, hur ska man gå till väga för att kolla upp det?

Är riktigt nervös nu då jag åker på fredag morgon :$ hoppas allting går bra big_smile

Tack för all hjälp matte778

Chef
103 Inlägg
10 februari 2007
kolla runt ikring där du bor... finns en hel del gator där runt om.

parkering brukar va dyrt å oftast typ max 2 timmar mot avgift. typ minst 20:-/timmen blir ju lite i månaden.
lättast att hitt parkering på dan nar folk e på jobb :-)

men de finns en kyrka typ snett ovanför teresesgate vid suhms gate å bak den en park å där går de in en väg vid en vårdcentral typ som e gratis å stå på brukar finnas plats där.
åk upp suhms gate å ta vänster efter kyrkan(på ett backkrön) så e de den vägen.

angående garage så e ja lite osäker men sätt upp nå lappar i mataffären typ så kanske du får napp.
du bor ju inte långt från bogstadveien i alla fall den e fin på sommarn.. OMG!!

hoppas du får de ttrevligt då ;-)

* Voff voff *
10 591 Inlägg
10 februari 2007
whitesnake skrev:
DeLorean skrev:
whitesnake skrev:
Det är bara att börja dra ut dubbarna så blir det som vanliga friktions däck...

Jag skulle inte råda att dra ur dubben...friktions däck bygger på en helt annan teknik.
Friktions däck kallas också för lamell däck.
Anledningen till att man inte får köra på dubb i Europa/Norge är att det saboterar asfalten..
Kanska självklart... tycker att vi skall ha samma påbud i Sverige. (kör själv på lamell däck)

Hej DeLorean

Jag vill bara påpeka hur fel du har i ditt utalande... Friktionsdäck och dubbdäck är identiska förutom just dubbarna. Om du kollar lite noga på ett friktions däck så ser du till och med att hål för dubbarna sitter där.

Om du kollar runt lite i böcker om däck eller ringer till en däckfirma så får du veta att det är samma däck om du frågar.

Mvh Dennis

Nu är du helt ute och cyklar... Faktiskt... :-)

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Teddan
2 495 Inlägg
10 februari 2007
eller så kan man leva emd att inte bo på bislet eller någon av dom andra sentala delarna ,.
själv så bor jag i villa vid stovner, egen parkering och motorvärmrer är helt underbart.

nått som jag har funderat på i oslo är ju deras "miljöhastighet" ja dom sänker ju till 60km/h på vintern..
förra vintern körde jag odubbat å åkte fast i 80km/h på 60väg.. sa till den trevliga polisen att jag åker ju dubbfritt så jag tillverkar ju inga farliga gaser/damm... men det hjälpte inte :-)

I år åker jag dock med dubbdäck, tycker oslos snö röjning fungerar SKIT....nu har det ju inte snöat så mycket iår men ifjol så var det inget kul å åka dubbfritt

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Sök