trubbelturbo skrev:
Fast det är, tvärtemot vad många tror, inte sant. Man får inte köra med en bil som har brister. Blir du stoppad utan att ha åtgärdat 2orna kan du få böter. Särskilt eftersom bristerna finns "på papper"/noterat hos Transportstyrelsen när man slår på regnumret.
Så är det... Men hurvida det faktiskt händer i praktiken går väl diskutera... Blev stoppad i en rutinkontroll med 945an sisådär 9 månader efter "underkänd" bes.(spricka i vindrutan, inget återbesök utan "ägarens ansvar att åtgärda snarast"*host*). Dom sa inte ett ljud om det
Det är nog lite av en gråzon det där... Polisen har väl viktigare trafikbrott att lägga ner tid på än att jaga folk som kör inom ombes-perioden. Bilprovningen(ska) ju inte släppa ut bilar som är rent av trafikfarliga från stationen, det är ju det spanska flaggan är till för
Blir man stoppad med en SÅN, ja då kommer man nog inte undan
Men som sagt, enl. lagar och papper ska man få böter om man blir "tagen" i en bil med en eller flera 2or som inte är åtgärdade - undantag på väg till/från bes och/eller verkstad. Ombesiktningsperioden är inget gratis "get out of jail"-kort.
Sen är det väl upp till var och en hur man gör... Jag tror dom flesta av oss har tagit våra underkända bilar till/från jobb, affären osv i väntan på reservdelar och/eller verkstadstid...
edit: och 25-30k? Ja då är du fasen inte pank
långt ifrån.... När jag först läste tråden utgick jag ifrån att du var, well, pank, och skulle ha tag på så billigt fordon på 4 hjul som möjligt.... Inte en bil för 3 gånger så mycket som jag gav för min T5a, eller 5 gånger så mycket som jag gav för 945an