Tjena Garaget!
Upptäckte att någon av tidigare ägare till Volvo 945 LTT klippt av kablarna till lambdasonden som sitter i downpipen efter
grenrör&turbo på b230FK.
Kan någon förstå varför?
Har googlat och sökt igenom forum utan att hitta något svar.
Själva sonden sitter kvar. Är den tänkt att göra det som någon slags plugg?
Jag förstår bara inte varför någon klipper kabeln. Hjälp mig gärna att bli klokare!
Som jag förstått saken behöver b230FK två stycken sonder för att fungera rätt?
Vad hade ni gjort nu?
Kan sonden konstateras vara trasig? Är det värt att försöka skarva kablarna och se?
Jag ska se till att ordna felkodsläsare nu. Vill samtidigt bli klokare över varför en lambdakabel klipps.
Tidigare upptäcktes även att grenröret var sprucket mellan 2a och 3e cylindern. Detta gick att laga
gott med MIG svets som håller än. Tids nog får det bli nytt grenrör.
Jag har också fått byta katalysator efter att den förra blev avsågad och stulen med lambdasensorn i.
Ny katalysator + lambdasond i katalysatorn monterades då.
Som sagt en del otur på vägen med den här bilen men jag tänker inte ge mig!
Bilen går ändå bra i övrigt.
Värt att veta:
Vid min första besiktning av bilen och då med nya katalysatorn hamnade C02 värdena på 0.6 (för högt)
vid ombesiktning efter byte av olja + oljefilter, tändstift, grenrörspackningar + svetsning av grenrör gick CO2 halten ner till 0.4 som var
gränsvärdet. Tidigare har den stått betydligt lägre i protokollen mot 0.0. Lambdavärdena var bra. Kan den avklippta sonden vara stor del i orsak till att
CO2 halten står högt?
Oerhört Tacksam för alla uppslag!