Lambdakabel avklippt b230FK motor Volvo 945 LTT

Robotmaster
28 augusti 2022 · 4 Inlägg

https://i.ibb.co/v4CxGTC/Lambda-grenb230-FK.jpg

Tjena Garaget!

Upptäckte att någon av tidigare ägare till Volvo 945 LTT klippt av kablarna till lambdasonden som sitter i downpipen efter
grenrör&turbo på b230FK.

Kan någon förstå varför?
Har googlat och sökt igenom forum utan att hitta något svar.

Själva sonden sitter kvar. Är den tänkt att göra det som någon slags plugg?
Jag förstår bara inte varför någon klipper kabeln. Hjälp mig gärna att bli klokare!

Som jag förstått saken behöver b230FK två stycken sonder för att fungera rätt?

Vad hade ni gjort nu?
Kan sonden konstateras vara trasig? Är det värt att försöka skarva kablarna och se?
Jag ska se till att ordna felkodsläsare nu. Vill samtidigt bli klokare över varför en lambdakabel klipps.

Tidigare upptäcktes även att grenröret var sprucket mellan 2a och 3e cylindern. Detta gick att laga
gott med MIG svets som håller än.  Tids nog får det bli nytt grenrör.

Jag har också fått byta katalysator efter att den förra blev avsågad och stulen med lambdasensorn i.

Ny katalysator + lambdasond i katalysatorn monterades då.

Som sagt en del otur på vägen med den här bilen men jag tänker inte ge mig!
Bilen går ändå bra i övrigt.

Värt att veta:
Vid min första besiktning av bilen och då med nya katalysatorn hamnade C02 värdena på 0.6 (för högt)
vid ombesiktning efter byte av olja + oljefilter, tändstift, grenrörspackningar + svetsning av grenrör gick CO2 halten ner till 0.4 som var
gränsvärdet. Tidigare har den stått betydligt lägre i protokollen mot 0.0. Lambdavärdena var bra. Kan den avklippta sonden vara stor del i orsak till att
CO2 halten står högt?

Oerhört Tacksam för alla uppslag!

Mossan1
28 augusti 2022 · 2 894 Inlägg

Helt utan sond kan den knappast gå riktigt. Borde vara i nödlöge.

Att det sitter en annan slags sond någon annanstans är väl möjligt. Du får se efter.
Problemet med bakhjulsdrivna Volvos är att majoriteten är söndermodifierade och därmed svåra att diagnostisera. Man måste lista ut alla modifikationer först. Kanske ta bort några.

Undrar om någon av Volvos rödblockare verkligen hade någon analyssond?
Tror inte det.  Så det ska nog bara vara en sond dvs en reglersond före kat. Ingen efter.

Lucif3r
28 augusti 2022 · 2 236 Inlägg

Nej, det är bara 960 av Volvos rwd bilar som har diagnossond, och det är ju vitblockare smile

siiimooon Påstängd
28 augusti 2022 · 1 194 Inlägg

Tror det bara ska sitta en sond precis i början av downpipen, är så på min '91 ftt iaf..
Osäker hur det är på senare, men ganska säker på att det bara ska vara en sond, just i början av dp'n.

Inte så att du satt dit en rund katt från en GL? Där brukar sonden sitta i katten, kanske blir fel på en turbo?

Lucif3r
28 augusti 2022 · 2 236 Inlägg

siiimooon skrev:
Tror det bara ska sitta en sond precis i början av downpipen, är så på min '91 ftt iaf..
Osäker hur det är på senare, men ganska säker på att det bara ska vara en sond, just i början av dp'n.

Det är samma på en -98a wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang