2785
Sök

Volvo V70 T5 -07 Felkod CCM-135 LÖST

104 Inlägg
6 september 2022
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag har snart fått bort alla felkoder på bilen men har en kvar som jag inte riktigt lyckas tolka vad felet beror på.

Felkod: CCM-135 - Engine Coolant Temperature(ECT), Ground(GND) Short.

Trodde felet var sensorn på termostathuset så har precis bytt hela huset inklusive sensor i förhoppning att det skulle bli löst, dock kvarstår felkoden även efter man försökt radera den.

Är jag på helt fel ställe och letar efter felet?

Är det så att jag kan ha kortslutning någonstans i kabelstammen som går till sensorn?

Bilen för övrigt går fin fint, inga felmeddelande i panelen och inga andra felkoder mer än för stereon och programvaran som beror på bytt stereo och chippning.

Har ni någon idé?

Tack på förhand!

Mvh,
Tobias
Senast redigerat av Skillerns (18 juli 2023)

104 Inlägg
18 juli 2023
Trådstartare
#2
Det var ett tag sedan jag löste det men kom på att jag kan uppdatera här ifall fler behöver hjälp.

Inte fått något svar här men har löst problemet ifall någon annan är med om samma sak. Felkoden som nämns ovan är en felaktig felkod och finns inte men det var ett aktuellt fel. Felet berodde på en defekt luftkvalitétsensor men bilen gav en felkod som inte felkodsläsaren läste av korrekt.

Sensorn sitter under ”plastbaljan” vid vindrutetorkarna i hålet för luftinsuget. Lätt att byta.
Senast redigerat av Skillerns (18 juli 2023)

3 114 Inlägg
19 juli 2023
#3
Bra uppdatering!!

Luftkvalitetsensorn kan man dock helt strunta i att fixa. Jag har felkodsläst säkert 8st V70N privat, och majoriteten av dom har haft den koden.
Felet som blir med trasig sådan är att automatiken för recirkulation vid dålig luft inte funkar. Säkert händig grej i Bombay. I Sverige, knappast. I biltunnel och kö, möjligen, men man kan ju trycka själv....

104 Inlägg
19 juli 2023
Trådstartare
#4
Mossan1 skrev:
Bra uppdatering!!

Luftkvalitetsensorn kan man dock helt strunta i att fixa. Jag har felkodsläst säkert 8st V70N privat, och majoriteten av dom har haft den koden.
Felet som blir med trasig sådan är att automatiken för recirkulation vid dålig luft inte funkar. Säkert händig grej i Bombay. I Sverige, knappast. I biltunnel och kö, möjligen, men man kan ju trycka själv....
Ja precis, den fyller nog inte så mycket funktion för oss. För min del är det mest ett OCD ärende, jag vill liksom få bort koden, ungefär som känslan när man tankar bilen fullt 😅 Den störde mig rätt rejält att den låg där, speciellt när man i början inte ens visste vad det berodde på och köpte ett nytt termostathus osv ✌️

Den är dock inte billig original. Köpte först via AUTODOC för 800kr men den var defekt, fick felkod för låg/hög signal.

Original kostade 3000kr..sjukt för en sådan liten grej. Mekanikerna sa att de har nog aldrig sett en v70 som inte har den felkoden, så detta är väl ett sätt att tjäna pengar 🤌

61 Inlägg
11 augusti
#5
Halloj! Tack för att du återkopplade när du löst felet! Jag spinner vidare på tråden.
Det är så att jag har samma felkod MEN i min bil lyser ?motorsystem service erfordras? och detta tillåter väl inte besiktning? Alltså måste jag byta luftkvalitetsensor typ i onödan?!? Jag har inga andra felkoder på bilen när jag felsöker med min icarsoft CR Pro+. Bilen är en V70 bensin 140 hk 2006.


3 114 Inlägg
11 augusti
#6
Axelsson955 skrev:
Halloj! Tack för att du återkopplade när du löst felet! Jag spinner vidare på tråden.
Det är så att jag har samma felkod MEN i min bil lyser ?motorsystem service erfordras? och detta tillåter väl inte besiktning? Alltså måste jag byta luftkvalitetsensor typ i onödan?!? Jag har inga andra felkoder på bilen när jag felsöker med min icarsoft CR Pro+. Bilen är en V70 bensin 140 hk 2006.
Luftkvalitetsensorn som nämns innan är endast för att den ska aktivera recirkulation av kupeluften om luften är av dålig kvalitet.  Tex bilkö i tunnel...
Har 0 och inget med motorn eller andra system att göra.
Defekt sådan yttrar sig endast i att automatisk recirkulation uteblir och man får trycka på knappen själv.
99.9% av alla bilägaren märker absolut ingenting föränn man felkodscannar.

Tänds "motorsystem service erfordras" finns annan felkod.

CCM är klimatmodulen. Felkoder där tänder inga varningar.
Cilmate Control Module

Testa att scanna i ECM = motorns styrdon istället.
Engine Control Module

Edit:  Är verkligen felkoden CCM 135 och inte ECM 135?
Senast redigerat av Mossan1 (11 augusti )

61 Inlägg
11 augusti
#7
Hmmmm jag laddar upp en bild på vad jag fått upp. https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194010/194010-fd4cadcda27c439f9eca7b42ce5bad88.jpg


61 Inlägg
11 augusti
#8
Att scanna ECM är inget jag har gjort, det får jag kolla upp, om det inte är lätt att förklara?
Senast redigerat av Axelsson955 (11 augusti )


3 114 Inlägg
11 augusti
#9
På skärmen ser jag bara "135".

Volvos koder är sådana att dom börjar med en trebokstavsförkortning för aktuella styrdonet följt av tre siffror, och ev tilläggsbokstav.

Motorstyrdonet = ECM.
Har man en enklare generisk scanner läses i regel endast motorstyrdonet och ev felkoderna presenteras då I ISO-format.  Dvs "P xxxx"  tex P 1234
Volvos ser ut som ECM 123A tex
(Bara hittepåkoder i exemplen för att visa formatet dom precenteras)

Har man bara "135" vet man inte vilket styrdon det är.
CCM 135 (som tråden ursprungligen handlade om) var luftkvalitetsensorn enl trådskaparen.
Men:
Jag finner inte den koden (CCM135) i min lista över Volvokoder alls?
Och ännu märkligare blir det, för Luftkvalitetsensorn ska ha CCM 0040 som felkod.

ECM 135F (tex) är något med LuftMängdMätaren.
(Hittar ingen ECM 135 utan bokstavstillägg)

Så bokstavskombon innan koden är viktig.

Jag vet inte hur kapabel din scanner är, men den borde läsa ECM som MINST.
T.o.m Biltemas Volvoscanner läser alla styrdon I V70 2001-2007.
En normal V70N har ca 8 eller fler styrdon beroende på utrustningsnivån

Finns ingenstans man kan se felkoden i sin helhet?
Eller ev ett generiskt OBD2 läge där du kan se i ISO format?

Texten i scannern har dock viss substans, för CCM har nog tillgång till motortemperaturen. Vore logiskt.
Men det finns bara EN kylvätsketemp sensor, den invid termostaten. Jag GISSAR att CCM får infon via CAN från ECM eller kanske DIM. (DIM = Driver Information Module= kombiinstrumentet)

Men även om den infon uteblir skulle inte det komma varning i färddatorn.
För oviktigt för det.  Klimaten skulle kanske bete sig märkligt.

Felkod måste finnas i fler styrdon.

Kanske en bugg i IcarSoft's data...?
Ren spekulation, men lite märkligt är alltihopa.
Senast redigerat av Mossan1 (11 augusti )

61 Inlägg
11 augusti
#10
Tack nu förstår jag mer! När jag felsöker får jag upp 12 olika moduler att gå in och läsa felkoder på, namnet på modulen är kombinationen bokstäver som jag ska sätta innan siffrorna jag ser när jag går in på den modulen. Ganska självklart när man tänker efter. Alltså blir min felkod CCM135. Men det är som du säger, känns nästan som en bugg..

Enda felen på bilen är att AC kyler inte och det är ett pysande ljud i kupén om man inte stänger av AC. AC kompressor har missljud och jag har inte haft tid att bry mig. Värmen pendlar mellan varmt och kallt om och om igen när man ska värma sig på vintern, extra tydligt när det är riktigt kallt ute.
Senast redigerat av Axelsson955 (11 augusti )


61 Inlägg
11 augusti
#12
Kunde vidare få fram detta och här säger den att det kan vara air quality sensor så det borde vara samma fel som trådskaparen trots allt? Kan tillägga att felkoden kommer tillbaka direkt vid nollställning utan att jag ens startar motorn. https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194010/194010-65883da2592055fe739714f47a609e36.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194010/194010-2cd2df95e87b552c9f822caa57d04961.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194010/194010-eebf6f57f31fe43c94548dcf7a8ed8f4.jpg



Sök