Oljelampa börjar blinka rött på tomgång.
Detta händer enbart när oljan har blivit varm (100C).
Trycker man lite på gaspedalen (ökar varvatl) så släcks lampan, släpper man gasen så börjar den blinka igen vid ~700 RPM.
Kort info om bilen;
BMW, E46, 320i (M54-motor)
År: 2004
Mil: 25.000 mil
Olja: Ow30 Castrol Edge
Jag har mätt oljetrycket när motors olja har uppnått 100C.
Resultat:
RPM Bar
700 0.4 bar
800 0.6 bar
1000 0.8 bar
2000 1.8 bar
3000 3.1 bar
4000 3.5 bar
Enligt bilmekaniker från BMW verkstad så är min. oljetryck= 0.5bar, vid tomgång.
Jag fick även höra om att oljepump är sällan boven till låg oljetryck :-S
Jag har redan köpt ny Oljetryckssensor men tänker inte sätta dit den förrän jag vet orsaken till låg oljetryck!
Hur går jag vidare med detta ? Tips ?
Jag tänker på följande;
1) köpa motorrengöring Addative och följa rek. enligt flaskan. För att därefter göra oljebyte + filterbyte. Och sedan mäta oljetrycket igen.
2) I samband med oljeservice, inspektera #5 enligt bilden:
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa … Id=11_22013) via avtappningspluggen försöka se ifall oljepumpen-sillen är igentäppt via en inspektionskamera.
kameralinsen har inbyggd LED lampa och kopplas via kabel till en mobiltelefon.
4) Undersöka den gamla oljan om det förekommer metallflisor eller motsvarande. Prova med magnet eller kaffefilter ?
5) kanske gå över till tjockare olja, 10w40 ? istället för 0w30 som jag har idag (Castrol Edge)
6) prova med annan oljetrycksmätare ifall Amazon visar fel värde / okalibrerad / trycket släpps via 0-ringen på adapter eller motsvarande
Värt att nämna:
oljefilterpackning och ventilkåpspackning har läckt olja ett bra tag nu (2år kanske). Kan dessa två packningar vara boven till låg oljetryck ?
....nu är jag bara förvirrad och vet inte vart man skall börja...
Någon som har haft motsvrande problem ?
Jag hoppas att det inte är det värsta....dvs oljepump! Har begränsat med verktyg och kunskap när det gäller bilar. ...