Mossan1 skrev:
Varför denna rädsla för felkoder?
Den har något fel då antagligen.
2002 och nyare kollas.
Bilprovningen kollar också så att motorlampan lyser när den ska, dvs innan motorstart. Så sabotera lampan och uttaget är nog att garantera ombesiktning.
Farsan fick ombesiktning just på ej lysande motorlampa. Inga felkoder fanns men det räckte ändå.
Surt nog var det en lysdiod så hela kombiinstrumentet fick bytas till begagnat.
Är det en väldigt ovanlig bilmodell kanske dom skulle ge upp i letandet efter själva OBDuttaget.
En vanlig modell vet dom utantill var den är, och ser genast om det är borttaget.
Men lyser lampan (eller inte alls) är det kört ändå. Lampan lyser om aktuella koder finns.
Ska den nu bara rulla ett kort tag till och den har felkod på katalysatoreffektivitet eller annat kostsamt, men som kräver flera körcykler för att återkomma som felkod skulle jag köpa en billig scanner och släcka inför besiktning.
Eller bara lossa batteriet en stund innan.