På dessa motorer kam man inte utgå blint ifrån markeringar på kamaxlarna.
Dreven kan lossas och vridas från kamaxeln, säkert två kugg.
Många ver inte detta, speciellt om den byts av hempulare.
Men då skulle den gått dåligt omedelbart efter byte.
Tappar man bort sig är förfarandet att låsa kammarna och vev med korrekta verktygen (inte universella) och därefter montera remmen och man lossar då dreven från kammarna (som är låsta) när remmen spänns. Där efter låser man kamdreven till kammen. Hela tiden måste VVT drevet/en vara i bottenläget. Även drevet utan VVT kan lossas.
Därför kan markeringarna bli fel, trots att kammen är rätt. Bytet man sen och sätter efter markering kan det alltså bli fel.
Detta skiljer sig en aning mellan årsmodellerna för Volvo och jag kan givetvis inte alla utantill så jag skriver inte mer exakt än så.
Nu kan det vara annat fel givetvis, men är det en spriller ny rem som sitter där är det misstänkt.