2004 Volvo S60 2.5t Ingen gasrespons under 3k varv

Dementisten
23 oktober 2022 · 17 Inlägg

Tjena!
Bilen är otroligt slö under cirka 3k varv men efter det går den på som det ska känns det som. Funkar bra på 1:an och 2:an men sen orkar den inte i de högre växlarna.
Den har alltid varit såhär i min ägo så kan inte svara på när det hände direkt.

Har fått fram ett gäng felkoder:
643A Kamaxellägesgivare Intermittent
644A Omställningsventil kamaxel, felaktig signal Intermittent
3010 Kamaxelsolenoid avgassida Intermittent

Följande har bytts/testats:
Kamaxelgivare
VVT Solenoid avgassida
LMM
Tändstift
Olja
Bränsefilter
Magnetventil

Tacksam för svar

Hilmer
23 oktober 2022 · 1 790 Inlägg

De felkoder du räknar upp, är det koder som är återkommande eller koder som du har inte raderat alls?
Känns ju spontant som om den går in i ett limphome-mode och det kan vara felkoderna som gör detta även om delarna som är utbytta är okej.

Dementisten
23 oktober 2022 · 17 Inlägg

Hilmer skrev:
De felkoder du räknar upp, är det koder som är återkommande eller koder som du har inte raderat alls?
Känns ju spontant som om den går in i ett limphome-mode och det kan vara felkoderna som gör detta även om delarna som är utbytta är okej.

Dem är återkommande, har inte rensat sen ja bytte olja, filter och bränsefilter. Annars är de alltid rensat efter och återkommande

Brådhis * Voff voff *
24 oktober 2022 · 10 308 Inlägg

Bytt kamrem utan att låsa dreven så att dom står fel i förhållande till varandra (utifrån dom variabla kamdrevens lägen, inte utifrån märkningarna!)?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Dementisten
24 oktober 2022 · 17 Inlägg

Brådhis skrev:
Bytt kamrem utan att låsa dreven så att dom står fel i förhållande till varandra (utifrån dom variabla kamdrevens lägen, inte utifrån märkningarna!)?

Somsagt köptes bilen i detta skick så vet inte hur seriöst kamremmen byttes.
Går det se ifall de står fel? Såfall hur går man tillväga då?

Senast redigerat av Dementisten (24 oktober 2022)

Mossan1
24 oktober 2022 · 2 895 Inlägg

På dessa motorer kam man inte utgå blint ifrån markeringar på kamaxlarna.
Dreven kan lossas och vridas från kamaxeln, säkert två kugg.
Många ver inte detta, speciellt om den byts av hempulare.
Men då skulle den gått dåligt omedelbart efter byte.

Tappar man bort sig är förfarandet att låsa kammarna och vev med korrekta verktygen (inte universella) och därefter montera remmen och man lossar då dreven från kammarna (som är låsta) när remmen spänns. Där efter låser man kamdreven till kammen.  Hela tiden måste VVT drevet/en vara i bottenläget. Även drevet utan VVT kan lossas.
Därför kan markeringarna bli fel, trots att kammen är rätt.  Bytet man sen och sätter efter markering kan det alltså bli fel.

Detta skiljer sig en aning mellan årsmodellerna för Volvo och jag kan givetvis inte alla utantill så jag skriver inte mer exakt än så.

Nu kan det vara annat fel givetvis, men är det en spriller ny rem som sitter där är det misstänkt.

Dementisten
24 oktober 2022 · 17 Inlägg

Mossan1 skrev:
På dessa motorer kam man inte utgå blint ifrån markeringar på kamaxlarna.
Dreven kan lossas och vridas från kamaxeln, säkert två kugg.
Många ver inte detta, speciellt om den byts av hempulare.
Men då skulle den gått dåligt omedelbart efter byte.

Tappar man bort sig är förfarandet att låsa kammarna och vev med korrekta verktygen (inte universella) och därefter montera remmen och man lossar då dreven från kammarna (som är låsta) när remmen spänns. Där efter låser man kamdreven till kammen.  Hela tiden måste VVT drevet/en vara i bottenläget. Även drevet utan VVT kan lossas.
Därför kan markeringarna bli fel, trots att kammen är rätt.  Bytet man sen och sätter efter markering kan det alltså bli fel.

Detta skiljer sig en aning mellan årsmodellerna för Volvo och jag kan givetvis inte alla utantill så jag skriver inte mer exakt än så.

Nu kan det vara annat fel givetvis, men är det en spriller ny rem som sitter där är det misstänkt.

Remmen är cirka 1k mil gammal, somsagt ingen aning ifall problemet funnits ända sen remmen byttes.
Ska tillläggas att kamaxelgivaren var helt smält, den har visserligen bytts men kanske blivit fel i kablaget? Går det mäta upp kablarna på något vis?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang