Mossan1 skrev:
Alltså, om en drivknut för väsen efter rak väg så är den tokslut.
Då glappar den avsevärt i VRID i så fall.
Otroligt ovanligt med så dålig knut utan att skyddsbälgen är skadad.
Detta skall INTE blandas ihop med drivaxlar som har ett stödlager som kan haverera. Axeln i fråga HAR detta lager (syns på bilden) och kan då ge malande missljud.
DÄRFÖR, är det sannolikt lösningen att byta drivaxel komplett med lager i detta fallet. Inte bara knuten.
Man bör så klart lyssna på lagret led stetoskop eller järnstång mot örat för att säkerställa att lagret låter illa. Om det inte glappar = slut.
För kännedom:
AXIELLT är alltid ett mindre glapp pga spårringen i yttre knut. Kanske 2-3mm.
Inre knuten SKA glida axiellt för att justera axelllängden som krävs för fjädringsrörelsen av hjulet.
RADIELLT ska varken inre eller yttre knut glappa, MEN, ofta kan man vicka lite på inre knuten gentemot växellådan. (endast axlar utan stödlager)
Den är inte 100% stum i splines"en därinne.
Drivaxlar till automatlådor (inte dubbelkopplingslådor) har ofta tripodknut som inre knut, och har inte sällan då en dynamisk balansering. Dvs en "gummigrej" på axeln. Ramlar den bort, kan det bli symptom av något slag. Den bör ju fylla en funktion..
Manuella har ofta, men inte alltid en CV knut även som inre. (Kan kallas Rzeppa)
När man drar ur inre drivknut ur lådan kommer det troligen rinna ut växellådsolja som måste ersättas.
Kontrollera därför INNAN om/var påfyllningsplugg finns och om den lossar. Och ha oljan hemma.