3645
Sök

B230fk dör efter gaspådrag om man kopplar

15 Inlägg
14 januari 2023
Trådstartare
#1
Tjenare! Har en b230fk som dör om man släpper gasen och kopplar efter gaspådrag.
Den dumpar/kvittrar även rejält från turbon

Motorn är helt orginal förutom öppet sportluftfilter

Tacksam för svar:) mvh

104 Inlägg
14 januari 2023
#2
Vad menas med öppet sport luftfilter? Finns det inget filter? I så fall har du där problemet, trasig eller igensatt LMM. Men om turbon har och göra med problemet skulle jag tippa på någon vakuum/tryck-slang som har gett sig med tiden om motorn är original som du säger. Här finns ett exempel på en liknande motor: https://www.youtube.com/watch?v=ERLx3-aIMmM
Kolla i kommentarerna efter hjälp!


2 416 Inlägg
14 januari 2023
#3
"Öppet filter" = Ett filter rakt på insugsröret, utan inskärmad "burk" och - oftast - bristfällig fastsättning. wink


Diagnostekniker
2 730 Inlägg
14 januari 2023
#4
Plocka väck och inspektera membranet i dumpventilen.
Den triangulära mojängen på turbon.

Edit: Inte dumpventil, utan återcirkuleringsventil. tongue
Senast redigerat av Jesper328 (14 januari 2023)

Up the RA

* Voff voff *
10 603 Inlägg
15 januari 2023
#5
Lucif3r skrev:
"Öppet filter" = Ett filter rakt på insugsröret, utan inskärmad "burk" och - oftast - bristfällig fastsättning. wink

I praktiken helt enkelt det absolut snabbaste och enklaste sättet att förstöra en LMM (och på vägen dit få mindre kraft ur motorn)...
Senast redigerat av Brådhis (15 januari 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

15 Inlägg
15 januari 2023
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
Plocka väck och inspektera membranet i dumpventilen.
Den triangulära mojängen på turbon.

Edit: Inte dumpventil, utan återcirkuleringsventil. tongue

Vart sitter återcirkuleringsventilen?

Diagnostekniker
2 730 Inlägg
15 januari 2023
#7
Det står i mitt inlägg du citerade.
På turbons kompressorhus.

Up the RA

15 Inlägg
21 januari 2023
Trådstartare
#8
Jesper328 skrev:
Det står i mitt inlägg du citerade.
På turbons kompressorhus.

har nu plockat lös återcirkulerings ventilen ser ut såhär något som kan vara fel? MVH

[https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243198/243198-eb2bd21a71a47997d4588d772a7680ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243198/243198-6f4bcc8d3d5ef53e344d1f184854c21c.jpg

Diagnostekniker
2 730 Inlägg
21 januari 2023
#9
Ja, membranet och fjädern skall inte sitta kvar i turbon, utan dom grejerna ska följa med locket ut.
Ta loss och inspektera membranet (den svarta gummidelen).
Det får ej vara hål eller sprickor i detta.

Up the RA

15 Inlägg
21 januari 2023
Trådstartare
#10
Jesper328 skrev:
Ja, membranet och fjädern skall inte sitta kvar i turbon, utan dom grejerna ska följa med locket ut.
Ta loss och inspektera membranet (den svarta gummidelen).
Det får ej vara hål eller sprickor i detta.

har tagit ut och kollat det var ej några sprickor eller sådant i den MVH

2 401 Inlägg
21 januari 2023
#11
Har du rengjort gasspjället?  Är det sotigt så stryper den luftflödet på tomgången och den tjyvstannar



Sök