7/900 har effektgräns på 240hk/328nm eller väldigt nära därikring. Dvs t ex en B5234T3(239hk/330nm) 97~00 är bara ett par nm för stark för att kunnas reggas med(irriterande, eller hur?).
B5204T3(225hk/310nm) är i princip samma motor som B5234T3 - men mindre slaglängd, lite annorlunda komp. förhållande och (oftast) annan utväxling på växellådan. En trevlig och pigg motor, t om lite piggare än 2.3L versionen i start-till-mellanregistren iom annan utväxling samt tidigare turboladd - dock lägre topphastighet.
B5234T(225hk/300nm) eller B5204T3(225hk/310nm) är i min mening helt klart bästa valen för en bra motor man kan regga med(B5204T3 är ju absolut bäst - och det säger jag inte aaaalllsss för att jag har den motorn i V70in
). Lättrycksmodellerna såsom B5254T/B52544T skulle jag undvika om det var trimm jag var ute efter.
Faller valet på en B5204T3 så tänk dock på att dessa kom som minst med Motronic4.4, så medans en M4.3 härva+box från en 850 passar och fungerar, så fungerar det inte optimalt(för det första så laddar ju T3 rätt betydligt mycket mer). M4.4 är ju utan tvekan ett bättre styrsystem än M4.3, problemet är att dom har startspärr oavsett årsmodell, till skillnad mot M4.3 som fick startspärr först -96.
Ska du köra eftermarknadssprut så spelar ju inte det någon roll dock, men det är väl inte helt godkänt att regga med ett sånt även om många gjort det.
För att klargöra det där med immobiliser lite mer... 850 T5 lanserades 1994, 1996 flyttade startspärren in i styrboxen. Med andra ord finns det endast 2 årsmodeller(94, samt 95) av ikke-startspärr's-boxar att välja på av orginalboxarna.