3218
Sök

Funkar det att lägga i vilken b5234t variant som helst i volvo 760 eller vad bör man tänka på?

207 Inlägg
28 januari 2023
Trådstartare
#1
tja! som rubriken lyder så undrar jag lite kring dom olika varianterna av b5234t alltså b5234t2, t3, t4 osv
är det en så kallad immobilizer i alla som man måste chippa bort eller finns det vissa utan och hur funkar det med att regga med? måste man ha första generationen eller funkar en b5234t3 lika bra?
motorn ska sitta i en 760 -90 och vill helst inte regga som ombyggt fordon
mvh
Senast redigerat av Volvo760GLETurbo (28 januari 2023)


207 Inlägg
29 januari 2023
Trådstartare
#2
Har förstått att vissa är för många hästar i och för högt vrid men ser dom om man tar en b5234t5 som har 236hk och 330nm?
Nästa fråga är, hur dana är b5204t3 och b5244t? Läste att cylindern är 83mm i den senaste och då mindre trimvänlig än dom med 81mm?


2 401 Inlägg
29 januari 2023
#3
7/900 har effektgräns på 240hk/328nm eller väldigt nära därikring. Dvs t ex en B5234T3(239hk/330nm) 97~00 är bara ett par nm för stark för att kunnas reggas med(irriterande, eller hur?).
B5204T3(225hk/310nm) är i princip samma motor som B5234T3 - men mindre slaglängd, lite annorlunda komp. förhållande och (oftast) annan utväxling på växellådan. En trevlig och pigg motor, t om lite piggare än 2.3L versionen i start-till-mellanregistren iom annan utväxling samt tidigare turboladd - dock lägre topphastighet.

B5234T(225hk/300nm) eller B5204T3(225hk/310nm) är i min mening helt klart bästa valen för en bra motor man kan regga med(B5204T3 är ju absolut bäst - och det säger jag inte aaaalllsss för att jag har den motorn i V70in big_smile). Lättrycksmodellerna såsom B5254T/B52544T skulle jag undvika om det var trimm jag var ute efter.
Faller valet på en B5204T3 så tänk dock på att dessa kom som minst med Motronic4.4, så medans en M4.3 härva+box från en 850 passar och fungerar, så fungerar det inte optimalt(för det första så laddar ju T3 rätt betydligt mycket mer). M4.4 är ju utan tvekan ett bättre styrsystem än M4.3, problemet är att dom har startspärr oavsett årsmodell, till skillnad mot M4.3 som fick startspärr först -96.

Ska du köra eftermarknadssprut så spelar ju inte det någon roll dock, men det är väl inte helt godkänt att regga med ett sånt även om många gjort det.

För att klargöra det där med immobiliser lite mer... 850 T5 lanserades 1994, 1996 flyttade startspärren in i styrboxen. Med andra ord finns det endast 2 årsmodeller(94, samt 95) av ikke-startspärr's-boxar att välja på av orginalboxarna.
Senast redigerat av Lucif3r (29 januari 2023)


207 Inlägg
29 januari 2023
Trådstartare
#4
Lucif3r skrev:
7/900 har effektgräns på 240hk/328nm eller väldigt nära därikring. Dvs t ex en B5234T3(239hk/330nm) 97~00 är bara ett par nm för stark för att kunnas reggas med(irriterande, eller hur?).
B5204T3(225hk/310nm) är i princip samma motor som B5234T3 - men mindre slaglängd, lite annorlunda komp. förhållande och (oftast) annan utväxling på växellådan. En trevlig och pigg motor, t om lite piggare än 2.3L versionen i start-till-mellanregistren iom annan utväxling samt tidigare turboladd - dock lägre topphastighet.

B5234T(225hk/300nm) eller B5204T3(225hk/310nm) är i min mening helt klart bästa valen för en bra motor man kan regga med(B5204T3 är ju absolut bäst - och det säger jag inte aaaalllsss för att jag har den motorn i V70in big_smile). Lättrycksmodellerna såsom B5254T/B52544T skulle jag undvika om det var trimm jag var ute efter.
Faller valet på en B5204T3 så tänk dock på att dessa kom som minst med Motronic4.4, så medans en M4.3 härva+box från en 850 passar och fungerar, så fungerar det inte optimalt(för det första så laddar ju T3 rätt betydligt mycket mer). M4.4 är ju utan tvekan ett bättre styrsystem än M4.3, problemet är att dom har startspärr oavsett årsmodell, till skillnad mot M4.3 som fick startspärr först -96.

Ska du köra eftermarknadssprut så spelar ju inte det någon roll dock, men det är väl inte helt godkänt att regga med ett sånt även om många gjort det.

För att klargöra det där med immobiliser lite mer... 850 T5 lanserades 1994, 1996 flyttade startspärren in i styrboxen. Med andra ord finns det endast 2 årsmodeller(94, samt 95) av ikke-startspärr's-boxar att välja på av orginalboxarna.

Tack för snabbt svar!
Okej men om man köper sig en b5204t3 är det svårt att få ihop elen med orginalelen på en 760? Tänker mig att ja får gå ut och köpa lite service handböcker med kretsscheman

Går det att chippa bort startspärren på något vis eller blir man helt låst när det gäller immobilizern?


2 401 Inlägg
29 januari 2023
#5
Ingen aning om hur enkelt/svårt det är. Men det mesta på både 7/900 och 850 är mer eller mindre fristående när det gäller motor. Vissa saker lär ju sparas och/eller tas bort, såsom belysning och liknande.

Ska väl gå att programmera bort startspärren, men mig veterligen gör inga standard-chip man kan köpa det, och dom som mixtrar med iaf M4.4 vill gärna inte säga något om hur man gör, av förstårlig anledning.


207 Inlägg
29 januari 2023
Trådstartare
#6
Nej de kan man förstå, jag kan köpa en b5204t3 från en v70 awd från 98 men man måste ju veta så de startar också, får kolla in i hur man programerar bort elle hitta nån som vet eller har nån programvara för det


207 Inlägg
29 januari 2023
Trådstartare
#7
Är det uppdelat i bränslebox och tändbox i dom utan startspärr? Och funkar vilken som helst sålänge det är en b5234t med vilken box som helst mellan 94 å 95  eller är det något speciellt nummer jag ska leta efter?


207 Inlägg
29 januari 2023
Trådstartare
#8
tjena igen, nu har jag införskaffat mig en b5204t3 från en v70 års 98
killen jag köpte av tyckte jag skulle satsa på en bmw getrag låda men är osäker vilken som passar bäst samt vilken kardan man måste ha för att den ska vara rätt längd samt passa mk1 multilinken om den nu klarar dethär då eller om man måste byta diffen mot något annat tex bmw? har en multi mk2 liggandes om den är starkare och bättre


207 Inlägg
1 februari 2023
Trådstartare
#9
Jag blev osäker om jag läst detta någonstans eller om det är en regel men kan man inte regga med en motor som inte är såld i sverige? B5204t3 verkar ju vara en sån som inte är såld inom sverige?


2 401 Inlägg
1 februari 2023
#10
Finns ingen sån regel. Kravet är att motorn ska vara avgascertifierad inom EU(*tror* jag) dock, vilket B5204T3 "givetvis" är.
Annars skulle ju motorn/bilen vara olaglig att bruka i sverige öht. smile


207 Inlägg
3 februari 2023
Trådstartare
#11
Lucif3r skrev:
Finns ingen sån regel. Kravet är att motorn ska vara avgascertifierad inom EU(*tror* jag) dock, vilket B5204T3 "givetvis" är.
Annars skulle ju motorn/bilen vara olaglig att bruka i sverige öht. smile

ah det säger sigsjälvt lite haha men ringde till besiktningen och dubbelkollade ändå


348 Inlägg
3 februari 2023
#12
Tja! Tänkte låna tråden lite eller passa på å fråga.
Jag har en Volvo 850 t5.
Har länge  funderar på å fixa den. Är tyvärr mer eller mindre motorras på den.
Motorn går att starta men lever om så in åt tusan. Jag gissar på vevlagerras.
En som jag känner har flera 850s men ingen t5 utan en vanlig 144 HK se och en glt 170 HK. Frågan passar vevaxel, vevlager, överfall och vev stakar från antingen glt eller se till t5 motorn?
Jag vet inte heller hur svårt det är att få tag i komplett motorn. Hade ju kanske vårt enklare att bara byta motorn?

Tack

2 401 Inlägg
3 februari 2023
#13
Helt klart enklare att byta motorn än att renovera den. Du lär ju ut med motorn i vilket fall, för du vill INTE renovera botten med den i bilen. Du vill knappt lyfta toppen med motorn kvar i bilen...

Och nej, inget utav det du nämner passar rakt av i ett T5-block. Även om det skulle passa så skulle det inte fungera optimalt för 5 öre.



Sök