E85 är ett bättre bränsle på istortsett alla fronter - förutom mängden det går åt.
Det enda man bör tänka på är att bränsleslangar osv måste tåla etanol - vilket istortsett varenda slang gör nu för tiden(så det är ju mest relevant på riktigt gamla bilar med orginalslangar, typ), annars bryts dom ned och man får i massa skit i filtret och inget bränsle.
E85 som finns idag går inte jämnföra med E85 som fanns när det var "aktuellt" och "hysteri" på mitten av 2000-talet. Istortsett alla problem som fanns då är åtgärdade. Bränsleutvecklingen står inte still.
Likt all "ny" teknologi(vilket känns löjligt att säga, då etanol har funnits väldigt väldigt länge, men men) har ett eller annat problem vid "lansering"(vi får vackert kalla mitten av 2000-talet för lansering för enkelhetens skull...) som åtgärdas allt eftersom tiden går. Kombinera det med ny teknologi i bilarna som bl.a. flexifuel - tillsammans med alla andra ändringar för att få ner förbrukning och utsläpp - så har vi ett ljuvligt recept på problem. Även det har givetvis blivit åtgärdat allt eftersom.
Svårstartad när det är kallt är sällan ett problem med anpassad mjukvara, det brukar mest märkas på bensinbilar som kör orginalmjukvara.