3643
Sök

Byta urtrampningslager kostnad?

52 Inlägg
9 februari 2023
Trådstartare
#1
Lämnade in bilen på verkstaden idag för lagning av punktering på ett av däcken och då sa dom att jag behövde byta urtrampningslager på min Hyundai i10.
Vad kostar en sån reparation?
Dom sa att arbetskostnaderna var rätt dyra för man var tvungen att plocka bort växellådan.

Diagnostekniker
2 730 Inlägg
9 februari 2023
#2
10.000kr ± 5000kr.
Är man smart så byter man kopplingslamell och tryckplatta medans man ändå är där.. om det inte ser färskt ut då.
Senast redigerat av Jesper328 (9 februari 2023)

Up the RA

2 417 Inlägg
9 februari 2023
#3
Jesper328 skrev:
10.000kr ± 5000kr.
Är man smart så byter man kopplingslamell och tryckplatta medans man ändå är där.. om det inte ser färskt ut då.

Och packbox till vevaxeln!

Det är jobbet som kostar skjortan, så det är dumsnålt att inte byta så mycket som möjligt när lådan ändå är nere.


52 Inlägg
10 februari 2023
Trådstartare
#4
Ok det lät inte billigt!
Men det kanske är något som går på försäkringen? Maskinskada?
Kopplingen tar ganska långt ner och sen så låter ett missljud när man släpper på kopplingen

Trucker
1 415 Inlägg
10 februari 2023
#5
Bongo skrev:
Ok det lät inte billigt!
Men det kanske är något som går på försäkringen? Maskinskada?
Kopplingen tar ganska långt ner och sen så låter ett missljud när man släpper på kopplingen

lär det inte göra, är slitdelar, ingen maskinskada smile

som ovanstående skriver, byt kopplingslamell när lådan/urtrampningslagret ändå är nere..
annars är det som att byta kamrem utan att byta vattenpump, högst ologiskt tongue

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
10 februari 2023
#6
delarna är nog inte så dyra.. men som sagt byt tryckplatta lamell och vevaxeltätning 
det gör förvisso att det blir ännu dyrare men att inte göra det straffar sig alltid i slutänden.   för det är endå jobbet som är det dyra.   

men alla fwd bilar är inte jätte jobbiga att riva lådan på sen finns det fwd bilar som är totalt odugligt byggda så man får riva halva bilen. 
saab och volvo brukar vara riktigt dryga att byta på.   
plockade ner en låda på skroten på en skoda pickup det tog kanske 10-15min att ta ner lådan  aldrig skruvat växelåda på en sån bil  så otroligt smidigt   en så bil kostar mest troligen inte mycket att byta urtrampningslager på. 

om inte jag minns fel har tex volvo v70n 8timmars arbete på att riva ner lådan och montera allt för ett urtrampningslager byte.

Kör fort så hinner inget hända...

52 Inlägg
11 februari 2023
Trådstartare
#7
Grejen är den att kopplingen har varit såhär sen vi köpte bilen för snart 1,5 år sedan.
Vi sa till på bilfirman att vi tyckte kopplingen var lite trög och tog långt ner och dom kollade på kopplingen och sa att det inte var något fel. Eftersom jag inte kan något om bilar så trodde jag att kopplingen kanske tar lite långt ner på en Hyundai.
Går det att köra vidare med bilen framöver eller blir det totalhaveri den dagen kopplingen går sönder helt?
Känns ju sådär att reparera en bil för 10.000:- som man köpte för 65.000:-

90 Inlägg
11 februari 2023
#8
Jag vet inte om urtrampnibgslagret plötsligt kan totalhaverera, men jag hade en bil för många år sedan som jag inte heller åtgärdade och den höll bilens tid ut. Den kunde hacka till rejält i dragläget på 1an vilket kunde vaea lite farligt. Men kolla så inte kopplingen slirar så skulle iag jag kört vidare utan åtgärd..

Diagnostekniker
2 730 Inlägg
11 februari 2023
#9
Ett lager kan haverera när som helst.

Nu är det väldigt sällan jag har med bilhandlare att göra så jag har egentligen ingen aning, men det kan vara värt att kolla upp konsumentköplagen, och eventuellt ta kontakt med KO.

https://www.konsumentverket.se/for-fore … av-fordon/

Urtrampningslagret kan haverera imorgon eller om 15.000 mil.
Oavsett så byter man det om det ger ifrån sig oljud.
Senast redigerat av Jesper328 (11 februari 2023)

Up the RA

90 Inlägg
11 februari 2023
#10
Fast i det här fallet skriver trådskaparen inte något om oljud från lagret..


Sök