3650
Sök

Varför är det så lite mellan min & max i glykolen?

4 Inlägg
19 februari 2023
Trådstartare
#1
En riktig amatörfråga (min första bil!) men hittade inte svaret nånstans. Varför är det så mycket kvar i gykol-behållaren under "min"-strecket?

Ser ju typ ut som att det bara är 10% av behållaren som är mellan min-max, resterande 90% av glykolen ligger ju kvar under min-strecket. Är det en säkerhetsgrej eller varför är det så?

926 Inlägg
20 februari 2023
#2
Minstrecket är inte att det är totalslut i systemet, det är lägsta nivån för att den under alla olika situationer pga temperaturväxlingar alltid ska fungera.
Samt att det ska finnas lite extra marginal on någonting oförutsett händer.

Lika med oljestickan.

2 417 Inlägg
20 februari 2023
#3
När vattnet circulerar så kommer nivån sjunka i expansionskärlet, och öka när cirkulationen upphör. "Min" sträcket är där för att det ska finnas tillräckligt med vätska i cirkulation, utan risk att få in luft i systemet. Får man in en luftficka så kan bilen koka i värsta fall. Vissa bilar är ett halvt h-e att lufta, medans andra har snudd på perfekt självluftning. Men suger systemet luft hjälper ju ingen självluftning i världen. smile


7 454 Inlägg
20 februari 2023
#4
Saftig_Gurka skrev:
En riktig amatörfråga (min första bil!) men hittade inte svaret nånstans. Varför är det så mycket kvar i gykol-behållaren under "min"-strecket?

Ser ju typ ut som att det bara är 10% av behållaren som är mellan min-max, resterande 90% av glykolen ligger ju kvar under min-strecket. Är det en säkerhetsgrej eller varför är det så?

Korrekt benämning på behållaren/kärlet är expansionskärl.
Detta beroende på att kylarvätska expanderar(utvidgar sig) och drar ihop sig, beroende på motortemperatur.

Bra fråga - frågar man inte få man inget veta = "alla barn i början"(på sitt bilägande).


Sök