Klonk i framvagn XC70 01

Davveboi
22 februari 2023 · 38 Inlägg

Hej
Jag märkte att det började klonka i framvagnen samt de knakade när jag svängde. Konstaterade att fjäderbenslagret var sopslut på höger sida.
Jag bytte till och med stötdämpare, lagring, fjädersäte och krängningshämmare på BÅDA sidor när jag ändå höll på.
Men det klonkar fortfarande... Inte på samma sätt dock och det gör det mest när man kör i högre hastighet på större gupp. Det klonkar även till i bakvagnen då.
Vad är nästa grej att felsöka? Motorfästen? Spindelleder?
Hjälp mottages tacksamt

Jag kan skruva själv men är ändå hyfsat ny på detta

Mossan1
22 februari 2023 · 2 885 Inlägg

Länkarmarna är standardfel på dessa.
Främst främre (lilla) bussningen av nån anledning.

Lagringsbussningarna för krängningshämmaren?

Jag har också sett brusten bussning för momentstaget över motorn. Alltså en karrossbussning för staget så staget slog mot fjäderbenstornet. DET, var inte lättfunnet....

Även brustet avgasrörsfäste strax innan kat.

Davveboi
22 februari 2023 · 38 Inlägg

Då kanske jag ska prova att byta ut länkarmarna. Vad menar du med lagringsbussningarna för länkarmen? Bytte ju stötdämpare och krängningahämmare, lagring å fjädersäte.
Om inte länkarmarna funkar vad är då nästa steg.. Motorfästen, spindelleder? Vad hade du gjort?
Tror inte att det är avgasfäste då det är kollat och sitter. Med tanke på att det låter exakt likadant i bakvagnen så måste de ju vara nåt annat...

zzr94092
22 februari 2023 · 4 411 Inlägg

Stabbstagen!?

Davveboi
23 februari 2023 · 38 Inlägg

Dom är bytta

Mossan1
23 februari 2023 · 2 885 Inlägg

Davveboi skrev:
Då Vad menar du med lagringsbussningarna för länkarmen? Bytte ju stötdämpare och krängningahämmare, lagring å fjädersäte.

Lagringsbussningarna för KRÄNGNINGSHÄMMAREN skrev jag.
Dvs dom två som håller krängningshämmaren mot subframen.

Men är dom bytta är det inte dom.

Spindellederna kan knacka i guppen också, lika som krängningshämmarstagen.
Lite dovare knack från spindelled än från stagen.

Är isolatorerna (gummit under fjädern) ok? Annars kan fjädern "gneka" mot fjädertallriken.  Sprayar man tex WD40 där är det tyst nån km. Bara för test.

Davveboi
23 februari 2023 · 38 Inlägg

Sorry, var lite trött igår.. Det var faktiskt ingen gummiisolator i toppen.. Den i botten var i princip sopslut.. Men fick med en gummibeläggning till stötdämparen så jag sket i ny isolator.
Efter lite fundering nu så inser jag att kanske det är där problemet faktiskt ligger. Ska genast kika på det.

Low
23 februari 2023 · 3 320 Inlägg

Ingen tom handsprit flaska som rullar i handsfacket?

Mossan1
23 februari 2023 · 2 885 Inlägg

Davveboi skrev:
Den i botten var i princip sopslut.. Men fick med en gummibeläggning till stötdämparen så jag sket i ny isolator.

Övre fjädersäte är en vanlig orsak till klonkande. Avsevärt oftare än lagringen.  Dom byts vanligen tillsammans. Men övre sätet är typ gummibelagd så ingen isolator nödvändig.  Om du menade den.

Nere är det stål mot stål annars uran mellanlägget.

Sen har Volvo något som sitter på bakre fjäderns nedre varv som också kallas Isolator. Bakvagnen alltså.
Som en slang på fjädern liksom.

Finns sådana till fram också, men är nog inte standard. 
En rostig fjäder kan nog låta när den gnuggar mot sig själv.

Senast redigerat av Mossan1 (23 februari 2023)

jaka54
23 februari 2023 · 5 814 Inlägg

Har du kollat så inte fjädern är av?

Davveboi
23 februari 2023 · 38 Inlägg

Fjädern är inte av, den är hel och fin

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang