Lite o t så är faktiskt, sedan flera decennier tillbaka, de luktfria utsöndringarna från olika kemiska ämnen de farligaste.
Halveringstiden kan vara upp till 10 år.
Isocyanat, som tillsätts "skumplasten" i stoppningarna, och tillsatserna/mjukgörarna för plastdetaljerna i bilarna(och i hemmen).
Ftalaterna som är brandhämmande är en annan kemikalie som förekommer i bilar(och hemmen).
När dessa tillsatser kom in i bilarna utfärdades av forskare en varning för att låta barn vistas i bilar nyare än 5 år.
Debatterades mycket om detta på en kurs jag gick på Karolinska Institutet i slutet på 1980-talet.
B t w så framhölls på den tiden Mercedes som ett föredöme som hade lump som stoppningsmaterial under folien på stoppningar, samt nosagresår och juteväv i sätena.
Deras sätt att vara "barnvänliga".
SAAB hade redan i 92:an skumplast i säten och ryggstöd(som vittrade sönder).
Har ägt en SAAB 92 så jag vet.
Citroen 2CV har aldrig haft "isocyanatplastfyllning" i säten eller annat.
Har ägt 2CV mellan 1952 och 1990 - men den kanske inte är att rekommendera för barnfamiljer av andra orsaker - krocksäkerheten bl a.
Så att lackdoften, efter i regel vattenbaserade billacker, är nog det man ska var minst rädd för - oavsett man har barn eller inte.