Trycket regleras av bränsletrycksregulatorn som (ofta) sitter i returänden av spridarbryggan.
När trycket i spridarbryggan når t.ex 3bar så ger regulatorn vika och släpper förbi bränsle vilket leds tillbaka till tanken.
Således sker en trycksänkning, och regulatorn sluter.
Detta sker ju väldigt fort och trycket hålls på 3bar ± några hundradelar.
Den maximala flödeskapaciteten brukar specas vid fritt flöde, dvs inget mottryck.
Flödeskapaciteten sjunker i takt med att mottrycket ökar.
Sen så är ju givetvis spänningen konstant om man bortser ifrån skillnaden mellan batterispänning och laddspänning.
T.ex 12,5v kontra 13,8v.
Säg att originalpumpen pumpar 60lph vid 3bar, och Biltemas 90lph vid 3bar,
Detta är inga konstigheter då det extra flödet kommer att gå i retur till tanken.
Sedan så ska man ju kanske inte slänga på en 355lph pump på ett system som inte är dimensionerat för en sådan, men en 90lph är inga problem.
Edit; Trycket vill man ha inom spec då detta avgör spridarnas flödeskapacitet.