Tja! Dum fråga kanske men kan man köra upp på bara en hjulramp för att fixa bilen.? Eller måste man köra upp på två stycken? Blir det för mycket lutning med en?
Som sagt, en går utmärkt så länge inte lutningen blir ett problem för jobbet. Tex tappa ur olja om den lutar åt fel håll. För att läsa rätt nivå måste alla 4 vara på plan mark. Eller bilen vågrätt i alla ledder på annat sätt.
Men utrymmet under blir mycket mer begränsat med en än med två.
Har du bara en (blå Biltema-)ramp? Eller varför frågar du? Att bara använda en ramp belastar den mycket mer än om du hade två. Tänk dig att du kör upp med ett framhjul, och att detta medför att det andar framhjulen lättar från marken. Då har du dubbla belastningen på den ensamma rampen. I praktiken medger i regel bilens fjädring att inget hjul släpper marken(helt). Men med styv fjädring så kan andra framhjulet lyfta. Hände mig på en NIVA med förstärkta fjädrar.
Har du bara en (blå Biltema-)ramp? Eller varför frågar du? Att bara använda en ramp belastar den mycket mer än om du hade två. Tänk dig att du kör upp med ett framhjul, och att detta medför att det andar framhjulen lättar från marken. Då har du dubbla belastningen på den ensamma rampen. I praktiken medger i regel bilens fjädring att inget hjul släpper marken(helt). Men med styv fjädring så kan andra framhjulet lyfta. Hände mig på en NIVA med förstärkta fjädrar.
Jag hade bara en hjulramp men körde domkraft å pallbock istället