2919
Sök

När verkstan säger motorbyte, ska man lita blint eller söka second opinion?

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
14 april 2023
#21
MalinochJoel skrev:
Tack alla som svarar!

Det låter inte så kul det här. Vi har inte fått så mycket svar från verkstan då teknikern blev sjuk men den som svarar i telefon sa åtminstone 10-15 timmar à 900kr plus moms. Men det är alltså lite väl optimistiskt?

Knackandet tyder enligt dem på att kolvarna i cylindern hamnat snett och krökts. De resonerar som flera här sagt att reparation inte lönar sig och att risken för följdproblem är stor.

Vad får man för en bil utan motor? Jag har svårt att se att vi råd att köpa en annan bil även om jag förstår att det kanske är galet att fixa denna. Vi har räknat med att köra den här tills den är redo för skroten i princip. Men det skulle ju inte ske nu🙈

problemet är ju att den istort sätt inte är värd något med trasig motor tyvärr..   vet inte vad dom är värda fungerande men kanske 10-15k 

har köpt lite rasade bilar aldrig betalat mer än 5k för dom men det var ju inte riktigt så nya bilar.

det är ju skillnad att laga en sån där bil privat och göra det på firma.

att ha bilar i den prisklaasen runt 50-100k är igentligen det sämsta man kan välja för då är man där det i regel kostar bilens värde att laga den vid ett motorras men bilen har samtidigt sånt värde att det gör ont att tappa alla pengar i en smäll.


vänta tills du får ett pris på verkstaden ring sen runt och fråga
och fråga även vänner och släkt om dom inte har några kontakter som kanske skruvar vid sidan av.

för mig skulle det kosta kanske 20k att få liv i din bil.  men det är ju en jäkla skillnad att laga något åt sig själv och åt andra. 
derför drar det iväg en massa pengar. 


och framför allt om man betalar 900kr/timmen.   

du råkar inte veta vad din motor heter exakt.  skulle underlätta när man letar ny motor och se vad en sån kan landa på.

så kanske du kan få mer ideer vad det kan tänkas gå på för dig när du kollar runt efter alternativ.

är bilen nära Örebro kanske jag kan peka dig i rätt riktning på folk som är duktiga på sånt där.

Kör fort så hinner inget hända...

7 441 Inlägg
14 april 2023
#22
MalinochJoel skrev:
Tack alla som svarar!

Det låter inte så kul det här.
Knackandet tyder enligt dem på att kolvarna i cylindern hamnat snett och krökts. ?????????????

Vi har räknat med att köra den här tills den är redo för skroten. NI ÄR DÄR NU!

4 139 Inlägg
14 april 2023
#23
har inte kedjor som Vi Köper din bil etc. specialiserat sig på att köpa defekta fordon
https://www.vikoperdinbil.se/salja-trasig-bil/
i vissa fall kanske bättrre affärr än att laga den

motorn kanske har några krökta vevstakar men detta kan man ibland köpa begagnade med kolv på tex. ebay

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 632 Inlägg
14 april 2023
#24
En utbytesmotor ligger på närmare 100 tusen.

Större företag kommer räkna på en ny/utbytesmotor då det inte ska tas för givet att begagnat finns, så avdrag blir därefter.

Sen de som köper trasiga bilar har lite andra kontakter och vinklar på saker.

De/Dem

4 139 Inlägg
14 april 2023
#25
Målgruppen finns troligen i Baltikum och Ukraina, bilen har troligen ett större andrahandsvärde där  samtidigt som kostnader för reparationer är lägre där, befintlig motor kommer att repas i första hand
dock med förbehåll för Ukraina pga. av krigshändelse

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
18 008 Inlägg
14 april 2023
#26
TS får prova och lägga ut den för någon summa. Ta i lite först! Man vet aldrig... Sedan är det bara att leta ny bil. Vi sålde en bil på Blocket förra helgen. Herregud säger jag bara! Det var inte kul...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

510 Inlägg
14 april 2023
#27
"samtidigt som kostnader för reparationer är lägre där"

Gäller även vissa "reservdelar"

36 Inlägg
14 april 2023
Trådstartare
#28
Growe skrev:
MalinochJoel skrev:
Tack alla som svarar!

Det låter inte så kul det här. Vi har inte fått så mycket svar från verkstan då teknikern blev sjuk men den som svarar i telefon sa åtminstone 10-15 timmar à 900kr plus moms. Men det är alltså lite väl optimistiskt?

Knackandet tyder enligt dem på att kolvarna i cylindern hamnat snett och krökts. De resonerar som flera här sagt att reparation inte lönar sig och att risken för följdproblem är stor.

Vad får man för en bil utan motor? Jag har svårt att se att vi råd att köpa en annan bil även om jag förstår att det kanske är galet att fixa denna. Vi har räknat med att köra den här tills den är redo för skroten i princip. Men det skulle ju inte ske nu🙈

problemet är ju att den istort sätt inte är värd något med trasig motor tyvärr..   vet inte vad dom är värda fungerande men kanske 10-15k 

har köpt lite rasade bilar aldrig betalat mer än 5k för dom men det var ju inte riktigt så nya bilar.

det är ju skillnad att laga en sån där bil privat och göra det på firma.

att ha bilar i den prisklaasen runt 50-100k är igentligen det sämsta man kan välja för då är man där det i regel kostar bilens värde att laga den vid ett motorras men bilen har samtidigt sånt värde att det gör ont att tappa alla pengar i en smäll.


vänta tills du får ett pris på verkstaden ring sen runt och fråga
och fråga även vänner och släkt om dom inte har några kontakter som kanske skruvar vid sidan av.

för mig skulle det kosta kanske 20k att få liv i din bil.  men det är ju en jäkla skillnad att laga något åt sig själv och åt andra. 
derför drar det iväg en massa pengar. 


och framför allt om man betalar 900kr/timmen.   

du råkar inte veta vad din motor heter exakt.  skulle underlätta när man letar ny motor och se vad en sån kan landa på.

så kanske du kan få mer ideer vad det kan tänkas gå på för dig när du kollar runt efter alternativ.

är bilen nära Örebro kanske jag kan peka dig i rätt riktning på folk som är duktiga på sånt där.

Tack för engagemanget!
1.6 TDCi, är det motorn och är det exakt?😅
Vi bor bara en timme från Örebro men bilen har strandat i Norrköping.
Jag inser ju att vi inte borde ha någon bil alls egentligen men när man absolut vill bo på landet och har flera barn..

Forummoderator
18 008 Inlägg
14 april 2023
#29
Jag inser ju att vi inte borde ha någon bil alls egentligen men när man absolut vill bo på landet och har flera barn..

Känner igen det där. Bor själv på landet och har numera vuxna barn. Med egna bilar, vad ska man göra... Buss som kommer 1 gång per dag lol

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

36 Inlägg
14 april 2023
Trådstartare
#30
Till er som förespråkar att sälja bilen, hjälp mig förstå.

Bilen köptes för 90 tusen.

Om jag säljer den för 10 och lägger till de 50 som hade gått till motorbytet så saknar jag 30 för att köpa en likvärdig.

Om jag istället byter motorn så har jag för 50 tusen ungefär samma bil som jag köpte, kanske något bättre om nya motorn gått färre mil. Jag vet också lite mer om insidan än om jag köper en annan bil.

Att köpa en dyrare bil med garanti eller där försäkringen täcker maskinskada finns inte som alternativ.

Är det inte vettigare att laga eller missar jag något?

36 Inlägg
14 april 2023
Trådstartare
#31
Hybrid_ skrev:
Jag inser ju att vi inte borde ha någon bil alls egentligen men när man absolut vill bo på landet och har flera barn..

Känner igen det där. Bor själv på landet och har numera vuxna barn. Med egna bilar, vad ska man göra... Buss som kommer 1 gång per dag lol

Vi har inte ens nån buss, man får ringa och beställa skjuts😅 Inte helt säker på var man ska göra av tre bilbarnstolar när man kommit till stan..

Forummoderator
18 008 Inlägg
14 april 2023
#32
MalinochJoel skrev:
Till er som förespråkar att sälja bilen, hjälp mig förstå.

Bilen köptes för 90 tusen.

Om jag säljer den för 10 och lägger till de 50 som hade gått till motorbytet så saknar jag 30 för att köpa en likvärdig.

Om jag istället byter motorn så har jag för 50 tusen ungefär samma bil som jag köpte, kanske något bättre om nya motorn gått färre mil. Jag vet också lite mer om insidan än om jag köper en annan bil.

Att köpa en dyrare bil med garanti eller där försäkringen täcker maskinskada finns inte som alternativ.

Är det inte vettigare att laga eller missar jag något?

Aj. Tror verkstaden att de kan byta maskin inklusive inköp av denna för 60k hade jag ställt mig tveksam till det. Koppling ska ju bytas med. Kanske även kamrem, kan vara så att de ringer när bilen är nerplockad och vill ha mer pengar? AC-systemet behöver ju tömmas och fyllas på igen. Vågar du chansa?

Men jag förstår tanken! Men be om fast pris...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 713 Inlägg
14 april 2023
#33
Ett alternativ är ju att hitta en mindre lokal firma som kan åta sig ett motorbyte.
Utan att veta motorkod så ligger en dieselmotor till en Galaxy -14 på 10.000-20.000kr hos skroten.

Höftar jag lite så får du din motor plus annat krimskrams utbytt hos mig för 35-45k ink. material.
Dock så behöver den transporteras till Örebrotrakterna.

Är det värt det?
Eventuellt, det beror på vad du kan få om du kränger den som repobjekt.
Får du 40-50k så är det värt att göra det.
Prova att lägga ut den på Blocket i några veckor.
Senast redigerat av Jesper328 (14 april 2023)

Up the RA

Forummoderator
18 008 Inlägg
14 april 2023
#34
Jesper328 skrev:
Ett alternativ är ju att hitta en mindre lokal firma som kan åta sig ett motorbyte.
Utan att veta motorkod så ligger en dieselmotor till en Galaxy -14 på 10.000-20.000kr hos skroten.

Höftar jag lite så får du din motor plus annat krimskrams utbytt hos mig för 30-40k ink. material.
Dock så behöver den transporteras till Örebrotrakterna.

Är det värt det?
Eventuellt, det beror på vad du kan få om du kränger den som repobjekt.
Får du 40-50k så är det värt att göra det.
Prova att lägga ut den på Blocket i några veckor.

Tja, Kan du fixa detta åt TS så varför inte? De får inte så mycket för den just nu... Och TS verkar ju förtjust i deras bil. Men återfyller du AC med?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 713 Inlägg
15 april 2023
#35
Hybrid_ skrev:
Jesper328 skrev:
Ett alternativ är ju att hitta en mindre lokal firma som kan åta sig ett motorbyte.
Utan att veta motorkod så ligger en dieselmotor till en Galaxy -14 på 10.000-20.000kr hos skroten.

Höftar jag lite så får du din motor plus annat krimskrams utbytt hos mig för 30-40k ink. material.
Dock så behöver den transporteras till Örebrotrakterna.

Är det värt det?
Eventuellt, det beror på vad du kan få om du kränger den som repobjekt.
Får du 40-50k så är det värt att göra det.
Prova att lägga ut den på Blocket i några veckor.

Tja, Kan du fixa detta åt TS så varför inte? De får inte så mycket för den just nu... Och TS verkar ju förtjust i deras bil. Men återfyller du AC med?

Nepp, har varken A/C-cert eller utrustning. lol
Vissa bilar jag tagit ner motorpaket på så har det räckt med att ta lös kompressorn och banda fast den ur vägen för motorn.
Då slipper man tömma/fylla.
Oklart hur det är på just Galaxy däremot.

Up the RA

2 403 Inlägg
15 april 2023
#36
Typ varenda motor går att laga, t om spruckna block går att laga.... Men... Mer ofta än inte är det både billigare och snabbare(=billigare) att helt enkelt byta ut hela motorn.
För att laga en motor måste man först riva den(=arbetskostnad), konstatera exakt vad som är fel på motorn(=mer arbetskostnad), utföra reparationen(=ytterligare arbetskostnad, + ev specialist arbetskostnad), material för lagningen(=kostnad), montera ihop motorn(=meeer arbetskostnad).

Jämnför det med ett motorbyte... Utbytesmotor(=kostnad), hinka ur den gamla motorn(=arbetskostnad), hinka i den nya motorn(=arbetskostnad), done.

Med det sagt är det varken lätt eller snabbt att byta en motor, så arbetskostnaden är fortfarande skyhög......... Men inte i närheten av vad en reparation av den gamla motorn kan kosta.... Största problemet med att reparera den gamla motorn är att man inte vet hur mycket det kommer kosta innan man lagt X antal timmar(=arbetskostnad) på att riva den. En utbytesmotor + arbete vet man precis vad det kommer kosta innan man lossat en endaste bult.


7 274 Inlägg
15 april 2023
#37
torsen skrev:
MalinochJoel skrev:
Tack alla som svarar!

Det låter inte så kul det här.
Knackandet tyder enligt dem på att kolvarna i cylindern hamnat snett och krökts. ?????????????

Vi har räknat med att köra den här tills den är redo för skroten. NI ÄR DÄR NU!


Vatten kommer in i förbränningsrummet, vatten går inte att komprimera så när kolven åker upp böjer sig vevstaken istället.
Inte exakt vad TS skrev men det är nog vad som menas.


2 845 Inlägg
15 april 2023
#38
Hybrid_ skrev:
MalinochJoel skrev:
Till er som förespråkar att sälja bilen, hjälp mig förstå.

Bilen köptes för 90 tusen.

Om jag säljer den för 10 och lägger till de 50 som hade gått till motorbytet så saknar jag 30 för att köpa en likvärdig.

Om jag istället byter motorn så har jag för 50 tusen ungefär samma bil som jag köpte, kanske något bättre om nya motorn gått färre mil. Jag vet också lite mer om insidan än om jag köper en annan bil.

Att köpa en dyrare bil med garanti eller där försäkringen täcker maskinskada finns inte som alternativ.

Är det inte vettigare att laga eller missar jag något?

Aj. Tror verkstaden att de kan byta maskin inklusive inköp av denna för 60k hade jag ställt mig tveksam till det. Koppling ska ju bytas med. Kanske även kamrem, kan vara så att de ringer när bilen är nerplockad och vill ha mer pengar? AC-systemet behöver ju tömmas och fyllas på igen. Vågar du chansa?

Men jag förstår tanken! Men be om fast pris...

Varför skulle ac behöva tömmas? Går och hänga kompressorn åt sidan. Har jag gjort många ggr.

Forummoderator
18 008 Inlägg
15 april 2023
#39
uhlin skrev:
Hybrid_ skrev:
MalinochJoel skrev:
Till er som förespråkar att sälja bilen, hjälp mig förstå.

Bilen köptes för 90 tusen.

Om jag säljer den för 10 och lägger till de 50 som hade gått till motorbytet så saknar jag 30 för att köpa en likvärdig.

Om jag istället byter motorn så har jag för 50 tusen ungefär samma bil som jag köpte, kanske något bättre om nya motorn gått färre mil. Jag vet också lite mer om insidan än om jag köper en annan bil.

Att köpa en dyrare bil med garanti eller där försäkringen täcker maskinskada finns inte som alternativ.

Är det inte vettigare att laga eller missar jag något?

Aj. Tror verkstaden att de kan byta maskin inklusive inköp av denna för 60k hade jag ställt mig tveksam till det. Koppling ska ju bytas med. Kanske även kamrem, kan vara så att de ringer när bilen är nerplockad och vill ha mer pengar? AC-systemet behöver ju tömmas och fyllas på igen. Vågar du chansa?

Men jag förstår tanken! Men be om fast pris...

Varför skulle ac behöva tömmas? Går och hänga kompressorn åt sidan. Har jag gjort många ggr.

Ah. Jag trodde... Alltså... (Kryper in i grottan igen, ring innan ni hälsar på)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 441 Inlägg
15 april 2023
#40
Janneutanb skrev:
torsen skrev:
MalinochJoel skrev:
Tack alla som svarar!

Det låter inte så kul det här.
Knackandet tyder enligt dem på att kolvarna i cylindern hamnat snett och krökts. ?????????????

Vi har räknat med att köra den här tills den är redo för skroten. NI ÄR DÄR NU!


Vatten kommer in i förbränningsrummet, vatten går inte att komprimera så när kolven åker upp böjer sig vevstaken istället.
Inte exakt vad TS skrev men det är nog vad som menas.

Håller med till fullo - men det va inte det verkstaden hade sagt till ts.
B t w så lossade en utombordsmotor och hamnade i vattnet för mig för länge sedan.
Motorn gick på toppvarv när den bluddrande försvann under vattenytan.
Den tog ingen skada - att det var en 2-taktare hade kanske betydelse?


Sök