MalinochJoel skrev:
Tack alla som svarar!
Det låter inte så kul det här. Vi har inte fått så mycket svar från verkstan då teknikern blev sjuk men den som svarar i telefon sa åtminstone 10-15 timmar à 900kr plus moms. Men det är alltså lite väl optimistiskt?
Knackandet tyder enligt dem på att kolvarna i cylindern hamnat snett och krökts. De resonerar som flera här sagt att reparation inte lönar sig och att risken för följdproblem är stor.
Vad får man för en bil utan motor? Jag har svårt att se att vi råd att köpa en annan bil även om jag förstår att det kanske är galet att fixa denna. Vi har räknat med att köra den här tills den är redo för skroten i princip. Men det skulle ju inte ske nu🙈
problemet är ju att den istort sätt inte är värd något med trasig motor tyvärr.. vet inte vad dom är värda fungerande men kanske 10-15k
har köpt lite rasade bilar aldrig betalat mer än 5k för dom men det var ju inte riktigt så nya bilar.
det är ju skillnad att laga en sån där bil privat och göra det på firma.
att ha bilar i den prisklaasen runt 50-100k är igentligen det sämsta man kan välja för då är man där det i regel kostar bilens värde att laga den vid ett motorras men bilen har samtidigt sånt värde att det gör ont att tappa alla pengar i en smäll.
vänta tills du får ett pris på verkstaden ring sen runt och fråga
och fråga även vänner och släkt om dom inte har några kontakter som kanske skruvar vid sidan av.
för mig skulle det kosta kanske 20k att få liv i din bil. men det är ju en jäkla skillnad att laga något åt sig själv och åt andra.
derför drar det iväg en massa pengar.
och framför allt om man betalar 900kr/timmen.
du råkar inte veta vad din motor heter exakt. skulle underlätta när man letar ny motor och se vad en sån kan landa på.
så kanske du kan få mer ideer vad det kan tänkas gå på för dig när du kollar runt efter alternativ.
är bilen nära Örebro kanske jag kan peka dig i rätt riktning på folk som är duktiga på sånt där.