3709
Sök

D24 bygger tryck men är nyrenoverad

29 Inlägg
22 april 2023
Trådstartare
#1
Tja

Har nyss renoverat min d24 med ny topp, Topplockspackning å alla andra packningar osv för att den byggde tryck i kylsystemet. Men nu när den är renoverad så gör den det fortfarande? Vad kan felet vara då? Eller rättare sagt vad har jag gjort för fel?😁

Diagnostekniker
2 730 Inlägg
22 april 2023
#2
Börjar den att bygga tryck direkt?
Bubblar/luktar avgaser ur exp. kärl?
Sticker iväg i temp?

Up the RA

5 687 Inlägg
22 april 2023
#3
Ska bli tryck när motorn blir varm.
Locket på expansionskärlet ska släppa ut tryck över 0,75bar(75KPa) eller 1,5bar(150KPa) beroende på vilket lock som sitter där.

Blir det tryck vid kall motor så är det inte rätt och det är då mest troligt spricka i toppen som tillåter gaser från förbränningsrummet att tränga in i kylkanalerna.


29 Inlägg
22 april 2023
Trådstartare
#4
Endast tryck när den är varm men är såpass så de flyger ur expansionskärlet

29 Inlägg
22 april 2023
Trådstartare
#6
Ja vattnet sprutar ut när man öppnar locket

Forummoderator
26 351 Inlägg
22 april 2023
#7
jaka54 skrev:
"Flyger ur expansionskärlet"????

Du behöver inte skrika i vartenda inlägg du gör Jaka..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 687 Inlägg
22 april 2023
#8
Emiljohanson skrev:
Endast tryck när den är varm men är såpass så de flyger ur expansionskärlet

Emiljohanson skrev:
Ja vattnet sprutar ut när man öppnar locket

Öppna inte locket med varm motor. Du släpper då ut trycket och kylarvätska börjar då koka även om allt står rätt till.

Sjunker kylvätskenivån väldigt mycket när det blir tryck av värmen?
I så fall har du mest troligt en luftficka kvar i systemet som du behöver få luftat ut.

Öppnar termostaten?
Båda kylarslangarna till kylaren ska vara ungefär lika varma.
Om termostaten inte öppnar så kan du eventuellt ha en luftficka vid termostaten.
På svårluftade bilar brukar jag borra ett 1-2mm hål i termostaten nära tätningen och positionera hålet uppåt för att underlätta luftning.
Senast redigerat av simlar (22 april 2023)


Diagnostekniker
2 730 Inlägg
22 april 2023
#9
Emiljohanson skrev:
Endast tryck när den är varm men är såpass så de flyger ur expansionskärlet

En 50/50 mix av vatten och glykol har en kokpunkt på ~127°c vid 1.0bar i övertryck.
Utan övertryck så kokar 50/50-blandningen vid ~107°c.

Du skall ha övertryck.
Om den inte hivar ur sig kylarvätska när motorn är varm (utan att du öppnar på locket) så behöver du inte oroa dig.

Up the RA

29 Inlägg
22 april 2023
Trådstartare
#10
Okej, ska testa å lufta å se om de blir bättre, termostaten är ny

29 Inlägg
22 april 2023
Trådstartare
#11
Japp, allt vatten försvinner när han är varm sen kommer tillbaka

29 Inlägg
22 april 2023
Trådstartare
#12
Hur luftat jag på lättast sätt?

Diagnostekniker
2 730 Inlägg
22 april 2023
#13
Är övre kylarslang tom?
Lossa isåfall och fyll upp den.
Eller fyll helt enkelt alla slangar som känns tomma, och sedan hissar du upp framänden och startar motorn.
Håll lite varv när motorn börjar bli varm.

Detta har funkat för mig på bilar som varit svårluftade.

Up the RA

Ruter Knekt
721 Inlägg
22 april 2023
#14
Har aldrig varit med om att det är ett problem att kylvätska evakuerar när man öppnar locket. Märkligt att tycka det är ett problem, eller har jag fel? Är locket inte tätt eller varför är det ett problem?

D24 är för övrigt tämligen lätt att lufta, toppa upp när motorn är igång. Gissar det är detsamma med en IC i.
Senast redigerat av Duvetdet (22 april 2023)

Något sen på bollen

2 417 Inlägg
23 april 2023
#15
Det är självluftande system, men bråkar det så är det bara att lossa expansionskärlet och hålla det en bit ovanför motorn, så det verkligen är högsta punkten i systemet med råge.



Sök