:rolleyes:Den här tråden kommer att handla om min 745 GL/T 90
som jag haft hyffsat länge typ 7 år o gjort diverse med.
Tanken va ju en glassätar bil med rödblock och turbo men som vart en v8 sugis istället
har skruvat b23/230 i många år. Har fler bilar och motorer att leka med men denna ligger i fokus nu
kort sammanfattning av bilen i min ägo det är 7 år som är bantat väldigt mycke.
Fick den av en kompis men hade den ståendes ett tag utan bakaxel o motor. Monterade en axel o
flyttade bilen till ett annat garage så jag kunde skruva i min b23a .
Fick den o gå bytte bakaxel igen till en med svetsad slung i den första hade fel krans till hastighetsmätaren
tänkte inte på de vid montering. Vevaxel drevet gick sönder bytte de och satte det nya åt fel håll (gick sönder igen) då tappade jag
intresset o den fick stå i ca 1.5 år tills jag köpte ytterliggare ett drev o satte dit åt rätt håll så funka bilen igen Då fick ja lite sug igen o göra nåt
med den, fick tag i annat garage där jag är nu o började fixa med allt som behövs för o kunna bessa bilen. Så som bromsar lite rost o annat som måste funka för o gå igenom en bess. Internet är farligt o hitta en v8a där som jag klickade hem o som jag e kunde jag inte låta bli o pilla ner den istället
så här är jag nu med en 740 med v8a. Har alltid velat ha en volvo med v8a o så blev det äntligen verklighet!
Första setupen var tänkt o bli
B23et
egenbyggt grenrör
axt 275 kam
schwitzer turbo
större spridare och etanol
3" avgas osv
bmw låda
typ standard vad man har på rödblockare nu förtiden i vårat avlånga land.
Men blev inget av det
Nuvarande setup är/blir då
318 magnum sbm
egenbyggt highrise plenum insug
proform typ orginal tändning fast utan brytare
msd tändkablar
904 automat med akumulator mod
predator förgasare
1" förgasarspacer
3" avgas "nascar" sidepipe
turbo tankar finns men kanske sparar de till en annan 740 jag har som också ska få v8a
Motorn sitter i bilen just nu o väntar på lite grejer som olja startmotor växellänkage till spaken
avgas och kardan.
Här kommer lite bilder från då till nu o dom kanske inte ligger i rätt ordning heller men tog det som var mest relevant
Första flytten till annat garage
Slungdiff på och var ju tvungen att måla axeln också rost är tråkigt
B23et monterad
Vill man ha feta fälgar med annan bultcirkel utan o använda spacers
får man borra om nav och drivaxlar
Fälgvalet blev ju en uppsättning Borbet A 17"
med bultcirkeln 114.3
Så blev det med alla fälgar på
Sen va de dags att stå ett tag pga bristande intresse
När blien startade igen utövade jag lite polerings teknik på den
inget proffs på något sätt men det vart bra med tanke på att den är röd
vart dock bara klar med passagerar sidan
Före polering
På väg till nya garaget för eget maskineri
Inne med sina nya kompisar av samma släkt
Bromsrenovering nya packningar o allt sånt i alla 4a ok
det tråkigaste som finns men e ju bra om dom funkar
Fortsatte polera bilen e nöjd med resultatet men kmr att
lacka om bilen i samma färg i framtiden för det är stenskott över allt
Sen var de dags för nya motorn MOPAR 318
Gammel 23an på väg ur
Motor och låda i lagd för o måtta på fästen och var den ska sitta
Tig svetsat block fästena
Motor på plats ignorera vevens remskiva blir så när stroppen inte vill stanna kvar i kroken
Orginal insuget dög inte och det går inte o köpa nåt liknande som passar
bult on på den här typen av motor. Så jag byggde mitt eget av orginalet med egen design
det vart inte estetiskt som jag ville men kallar de version 1.0
Ska putsa lite på de när motorn ska ur o bilen bessas
fräsning av topp plattan
Insuget monterat förgasare tändkablar på osv
och nej kmr inte byta till 940 lysen
Håller nu på med att få till generatorn, spännaren till multiremmen klar
och måste göra en distans till ett löphjul o sen köpa lite nya hjul innan en remm kommer dit
Då var vi framme vid nutid nästa gång i garaget ska lådan tillbaka har haft den nere för tvätt och kontroll. Samt att convertern inte satt i.
Väntar på ett yoke till lådan så jag kan korta och modda dit det på kardan. Och så måste jag leta efter min automat spak jag har o lite annat små pill
innan en provstart kan ske.
Svetsning fräsning och svarvning gör jag sj för den som undrar. Finns de nåt jag inte kan göra själv så får någon som kan ta över annars gör jag allt sj.
som jag haft hyffsat länge typ 7 år o gjort diverse med.
Tanken va ju en glassätar bil med rödblock och turbo men som vart en v8 sugis istället
har skruvat b23/230 i många år. Har fler bilar och motorer att leka med men denna ligger i fokus nu
kort sammanfattning av bilen i min ägo det är 7 år som är bantat väldigt mycke.
Fick den av en kompis men hade den ståendes ett tag utan bakaxel o motor. Monterade en axel o
flyttade bilen till ett annat garage så jag kunde skruva i min b23a .
Fick den o gå bytte bakaxel igen till en med svetsad slung i den första hade fel krans till hastighetsmätaren
tänkte inte på de vid montering. Vevaxel drevet gick sönder bytte de och satte det nya åt fel håll (gick sönder igen) då tappade jag
intresset o den fick stå i ca 1.5 år tills jag köpte ytterliggare ett drev o satte dit åt rätt håll så funka bilen igen Då fick ja lite sug igen o göra nåt
med den, fick tag i annat garage där jag är nu o började fixa med allt som behövs för o kunna bessa bilen. Så som bromsar lite rost o annat som måste funka för o gå igenom en bess. Internet är farligt o hitta en v8a där som jag klickade hem o som jag e kunde jag inte låta bli o pilla ner den istället
så här är jag nu med en 740 med v8a. Har alltid velat ha en volvo med v8a o så blev det äntligen verklighet!
Första setupen var tänkt o bli
B23et
egenbyggt grenrör
axt 275 kam
schwitzer turbo
större spridare och etanol
3" avgas osv
bmw låda
typ standard vad man har på rödblockare nu förtiden i vårat avlånga land.
Men blev inget av det
Nuvarande setup är/blir då
318 magnum sbm
egenbyggt highrise plenum insug
proform typ orginal tändning fast utan brytare
msd tändkablar
904 automat med akumulator mod
predator förgasare
1" förgasarspacer
3" avgas "nascar" sidepipe
turbo tankar finns men kanske sparar de till en annan 740 jag har som också ska få v8a
Motorn sitter i bilen just nu o väntar på lite grejer som olja startmotor växellänkage till spaken
avgas och kardan.
Här kommer lite bilder från då till nu o dom kanske inte ligger i rätt ordning heller men tog det som var mest relevant
Första flytten till annat garage
Slungdiff på och var ju tvungen att måla axeln också rost är tråkigt
B23et monterad
Vill man ha feta fälgar med annan bultcirkel utan o använda spacers
får man borra om nav och drivaxlar
Fälgvalet blev ju en uppsättning Borbet A 17"
med bultcirkeln 114.3
Så blev det med alla fälgar på
Sen va de dags att stå ett tag pga bristande intresse
När blien startade igen utövade jag lite polerings teknik på den
inget proffs på något sätt men det vart bra med tanke på att den är röd
vart dock bara klar med passagerar sidan
Före polering
På väg till nya garaget för eget maskineri
Inne med sina nya kompisar av samma släkt
Bromsrenovering nya packningar o allt sånt i alla 4a ok
det tråkigaste som finns men e ju bra om dom funkar
Fortsatte polera bilen e nöjd med resultatet men kmr att
lacka om bilen i samma färg i framtiden för det är stenskott över allt
Sen var de dags för nya motorn MOPAR 318
Gammel 23an på väg ur
Motor och låda i lagd för o måtta på fästen och var den ska sitta
Tig svetsat block fästena
Motor på plats ignorera vevens remskiva blir så när stroppen inte vill stanna kvar i kroken
Orginal insuget dög inte och det går inte o köpa nåt liknande som passar
bult on på den här typen av motor. Så jag byggde mitt eget av orginalet med egen design
det vart inte estetiskt som jag ville men kallar de version 1.0
Ska putsa lite på de när motorn ska ur o bilen bessas
fräsning av topp plattan
Insuget monterat förgasare tändkablar på osv
och nej kmr inte byta till 940 lysen
Håller nu på med att få till generatorn, spännaren till multiremmen klar
och måste göra en distans till ett löphjul o sen köpa lite nya hjul innan en remm kommer dit
Då var vi framme vid nutid nästa gång i garaget ska lådan tillbaka har haft den nere för tvätt och kontroll. Samt att convertern inte satt i.
Väntar på ett yoke till lådan så jag kan korta och modda dit det på kardan. Och så måste jag leta efter min automat spak jag har o lite annat små pill
innan en provstart kan ske.
Svetsning fräsning och svarvning gör jag sj för den som undrar. Finns de nåt jag inte kan göra själv så får någon som kan ta över annars gör jag allt sj.
Hmmm Does it Spool??
0
0
0
0