4166
Sök

Bakre diff som tål mer på Audi S1?

12 Inlägg
13 juni 2023
Trådstartare
#1
Någon som vet ett alternativ om inte bakre differential (Haldex) håller på en Audi S1?
Har tex RS3:an eller Golf R samma bakdiff eller man kan byta upp sig till en sådan?


4 467 Inlägg
13 juni 2023
#2
Är det ens tekniskt möjligt att byta ,vad har du nu Haldex 3,4 5,?

12 Inlägg
14 juni 2023
Trådstartare
#3
Haldex 5
Sen kan man ju flytta med styrlådan ifall mjukvaran skiljer. Jag har redan fått bekräftat att Skoda Yeti har samma, frågan är vilka mer som har samma.


5 686 Inlägg
14 juni 2023
#4
0BR 525 010 E
Sitter endast i Audi A1/S1 2015-2018 och Skoda Yeti 2014-2018

Tvivlar dock på att dom är klenare än övriga bilar med Haldex Gen5 som t.ex Golf R.

Skillnaden är förmodligen styrdonet och fästena i karossen
Yeti är ju inte byggd på MQB utan på gamla PQ35 bottenplattan.

Audi S3, Seat Cupra, Golf R och övriga MQB i den storleken har artnr
0CQ 525 010 H


12 Inlägg
14 juni 2023
Trådstartare
#5
Ja, tyvärr verkar det vara samma grejer i övrigt, inget starkare än något annat. Tydligen har Golf R VI samma också. Letat ibland skrotade bilar och jämfört vad skrotarna plockat ur S1/A3/S3/RS3, Yeti, Superb, Golf, Passat osv.
Rätt hopplöst mao att hitta starkare saker...


5 686 Inlägg
15 juni 2023
#6
Tvivlar på att stadigare bakaxel skulle behövas.
Golf R är ju vanligt trimma till 400hk och bakaxeln verkar då hålla utan problem även vid användande av launch control.

Har även för mig 1000hk Golf Mk1 på youtube kör med samma bakaxel.
https://youtu.be/vxG1PFHOpI8

Tror även 1200hk Golf mk2 har samma bakaxel.
https://youtu.be/Fuj7x4Px6zQ
Senast redigerat av simlar (15 juni 2023)


365 Inlägg
15 juni 2023
#7
P3N skrev:
Någon som vet ett alternativ om inte bakre differential (Haldex) håller på en Audi S1?
Har tex RS3:an eller Golf R samma bakdiff eller man kan byta upp sig till en sådan?

Vad är det som faktiskt har gått sönder då?
Du skriver differentialen, är det specifikt den som gått sönder?
Eller är det kopplingen som packat ihop?

12 Inlägg
15 juni 2023
Trådstartare
#8
Kan ju vara jag som haft otur också...
Den första spräckte hela huset, om det var diffen eller Haldexen fick Jag aldrig besked på ifrån verkstan. Nu skramlar det likadant så den får av och felsökas.
Överväger om man kanske skall passa på och steloperera Haldexen om det är den som gett sig.
Återkommer när jag vet mer om det.


365 Inlägg
15 juni 2023
#9
P3N skrev:
Kan ju vara jag som haft otur också...
Den första spräckte hela huset, om det var diffen eller Haldexen fick Jag aldrig besked på ifrån verkstan. Nu skramlar det likadant så den får av och felsökas.
Överväger om man kanske skall passa på och steloperera Haldexen om det är den som gett sig.
Återkommer när jag vet mer om det.

Sprack huset så gick garanterat en tand av på antingen pinjong eller kronhjul och hamna i kläm.

Misstänker att det sitter klenare grejer i en S1 jämfört mot dom större, tyngre och mer effektstarka bilarna.
Jag menare, VW/Audi skulle inte sätta starkare grejer än vad som behövs för att klara uppgiften, det finns pengar att spara trots allt..

Om du "stelopererar" kopplingen kommer du få många andra bekymmer, varav en är en kardan som troligen kommer gå av för eller senare.
Bilen kommer även bryta väldigt mycket mellan fram- och bakaxel då du inte kan få något skillnadsvarvtal vid kurvor och dylikt.
Senast redigerat av Ahonen (15 juni 2023)

12 Inlägg
15 juni 2023
Trådstartare
#10
Ahonen skrev:
P3N skrev:
Kan ju vara jag som haft otur också...
Den första spräckte hela huset, om det var diffen eller Haldexen fick Jag aldrig besked på ifrån verkstan. Nu skramlar det likadant så den får av och felsökas.
Överväger om man kanske skall passa på och steloperera Haldexen om det är den som gett sig.
Återkommer när jag vet mer om det.

Sprack huset så gick garanterat en tand av på antingen pinjong eller kronhjul och hamna i kläm.

Misstänker att det sitter klenare grejer i en S1 jämfört mot dom större, tyngre och mer effektstarka bilarna.
Jag menare, VW/Audi skulle inte sätta starkare grejer än vad som behövs för att klara uppgiften, det finns pengar att spara trots allt..

Om du "stelopererar" kopplingen kommer du få många andra bekymmer, varav en är en kardan som troligen kommer gå av för eller senare.
Bilen kommer även bryta väldigt mycket mellan fram- och bakaxel då du inte kan få något skillnadsvarvtal vid kurvor och dylikt.

Jag förstår att det blir spänt mellan fram och bakaxel men tänker att om det är nån av modellerna man skall göra det på så är det den minsta/lättaste. Att det blir lite kinkigare att parkera kan man ju leva lite med. Får se vad det blir när vi vet vad som hänt.


12 Inlägg
15 juni 2023
Trådstartare
#11
Lite fakta nedan som jag rotat fram ifrån skrotade bilar, har helt enkelt kollat vad de har för delar på bilarna.
Som ni ser har Yeti samma bakväxel/diff som S1:an. Sen har Yeti även samma bakväxel/diff som Golf R VI. Medans de andra modellerna är mer osäkert om de kan användas på S1:an.

S1        2015     0BR525010J
S1        2017     0BR525010E

S3        2017    0CQ525010K
S3        2016    0CQ525010AA
S3        2018    0CR525010S annan gjutning
S3        2016    0CQ525010G
S3        2016    0CQ525010AA
S3        2018    0CR525010S visuellt OCQ525010K K finns i båda gjutningarna
S3        2015    0CQ525010N
S3         2016    OCQ525010K
S3        2020    0CQ525010P

Q3        2020-21    0CQ525010T

Yeti    2012-13    0BR525010B
Yeti    2013    0BR525010G
Yeti    2015-17    0BR525010E
Yeti    2016    0AY907554J

Golf    2010-12    0BR525010B CDLF (Golf VI R)
Golf    2018    0BR525010M    Golf VII

Passat    2015    0CR525010E
Passat     2016    0CR525010J
Passat     2017    0CQ525010J
Passat     2016    0C3525010L
Passat     2017    0CR525010L
Passat     2016    0CR525010E
Passat     2016-17    0CR525010F annan gjutning
Passat    2021    0CR525010P

Superb    2016    0CQ525010J
Superb    2018    0CQ525010M
Superb    2017-20    0CQ525010T
Superb    2021    0CQ525010AC

Octavia    2021-23    0CQ525010R


365 Inlägg
15 juni 2023
#12
P3N skrev:
Ahonen skrev:
P3N skrev:
Kan ju vara jag som haft otur också...
Den första spräckte hela huset, om det var diffen eller Haldexen fick Jag aldrig besked på ifrån verkstan. Nu skramlar det likadant så den får av och felsökas.
Överväger om man kanske skall passa på och steloperera Haldexen om det är den som gett sig.
Återkommer när jag vet mer om det.

Sprack huset så gick garanterat en tand av på antingen pinjong eller kronhjul och hamna i kläm.

Misstänker att det sitter klenare grejer i en S1 jämfört mot dom större, tyngre och mer effektstarka bilarna.
Jag menare, VW/Audi skulle inte sätta starkare grejer än vad som behövs för att klara uppgiften, det finns pengar att spara trots allt..

Om du "stelopererar" kopplingen kommer du få många andra bekymmer, varav en är en kardan som troligen kommer gå av för eller senare.
Bilen kommer även bryta väldigt mycket mellan fram- och bakaxel då du inte kan få något skillnadsvarvtal vid kurvor och dylikt.

Jag förstår att det blir spänt mellan fram och bakaxel men tänker att om det är nån av modellerna man skall göra det på så är det den minsta/lättaste. Att det blir lite kinkigare att parkera kan man ju leva lite med. Får se vad det blir när vi vet vad som hänt.

Du kommer med största sannolikhet att få en PTU(Vinkelväxel) som kommer bli överhettad då den knappast är utvecklad för att konstant föra över moment till bakaxeln.
Med det kommer en hel drös med problem som du kanske förstår. Haveri, brand osv..

12 Inlägg
15 juni 2023
Trådstartare
#13
Ahonen skrev:
P3N skrev:
Ahonen skrev:

Sprack huset så gick garanterat en tand av på antingen pinjong eller kronhjul och hamna i kläm.

Misstänker att det sitter klenare grejer i en S1 jämfört mot dom större, tyngre och mer effektstarka bilarna.
Jag menare, VW/Audi skulle inte sätta starkare grejer än vad som behövs för att klara uppgiften, det finns pengar att spara trots allt..

Om du "stelopererar" kopplingen kommer du få många andra bekymmer, varav en är en kardan som troligen kommer gå av för eller senare.
Bilen kommer även bryta väldigt mycket mellan fram- och bakaxel då du inte kan få något skillnadsvarvtal vid kurvor och dylikt.

Jag förstår att det blir spänt mellan fram och bakaxel men tänker att om det är nån av modellerna man skall göra det på så är det den minsta/lättaste. Att det blir lite kinkigare att parkera kan man ju leva lite med. Får se vad det blir när vi vet vad som hänt.

Du kommer med största sannolikhet att få en PTU(Vinkelväxel) som kommer bli överhettad då den knappast är utvecklad för att konstant föra över moment till bakaxeln.
Med det kommer en hel drös med problem som du kanske förstår. Haveri, brand osv..

I see your point

Angående det där med att det skulle vara klenare, så som du ser på listan så har de kört på samma, antagligen billigare att tillverka samma till alla än att ha olika modeller.



Sök