3254
Sök

Hur koppla vindrutespolare på knapp?

348 Inlägg
14 juli 2023
Trådstartare
Hej! Jag får ej någon förståelse för varför inte spolarna till rutan fungerar.

Drar jag spaken bakåt till vindrutespolarna händer ingenting.
Jag har tagit test kablar direkt från batteri till spolarmotorn å då sprutar det på bra.
Jag har tagit bort kontakten till spolarmotorn. Sedan testat med både multimeter och koppla in en glödlampa med kablar då kommer det ström om jag drar bak spaken till vindrutespolarna.

Jag vet inte varför någon har kopplat in en extrapluskabel på kontakten till spolarmotorn. Det ska väl vara en plus och en minus kabel men det är alltså två plus kablar och en minus kabel på det kontakt stycket.

Drar jag ut den extra skarvade kabeln från kontakt stycket, då går vindrutetorkarna igång men inte spolarna. Kopplar jag in den extra skarvade kabeln då händer ingenting.

Jag vet inte hur jag löser detta utom att dra egna kablar till en knapp på instrument brädan?

Jag vet vad kablar å strömbrytare å säkringar är.  Jag tänkte dra kablar direkt från batteriet till spolar motorn.
Jag undrar bara i vilken ordning jag ska koppla... Strömbrytare säkringshållare med säkring osv ?  1.5 mm kablar duger väl bra? Har hört att man brukar köra 10 amp säkring?

Mvh tack ha en bra dag helg.

3 202 Inlägg
14 juli 2023
Säkra alltid så nära batteriet som är rimligt. Enklast är om du drar ner + till pumpen och tar minus som styrning.
Dvs, ta jord någonstans inne och dra till brytaren och från brytaren vidare ner till pumpen. = Bara en kabel genom torpedväggen.
Senast redigerat av Mossan1 (14 juli 2023)

Sök