Fjäderbenslager som Zemet nämner kan vara en möjlig kandidat.
Dessa kan du kontrollera genom att hissa upp bilen, och sedan släppa ner den igen medans du kontrollerar hur mycket centrummuttern förflyttar sig.
Alltså uppe i fjädertornet.
De rör sig i regel alltid lite lite granna, men förflyttar den sig i sidled eller mycket upp/ner så är lagringen troligtvis dålig.
Du kan även lägga en hand på stötdämparkolven och känna efter vibrationer när en vän rattar fram och tillbaka.
T.ex spindelleder och styrleder kan du kontrollera såhär;
Styrled/p-ände: Hand på styrleden/kulleden, hand #2 klockan 3 eller 9 (beroende på om leden sitter framför eller bakom styrspindeln), juckla fram och tillbaka och känn efter glapp i leden.
Spindelled: Hand på spindelleden, hand #2 kl12 eller 6.
Inre styrled: Brukar jag känna på underifrån genom att röra inre leden upp och ned, annars funkar det tidigare förfarandet bara du flyttar handen ifrån yttre leden till inre leden.
Stötdämpare: Gunga till på bilen - den skall fjädra upp, och sedan sätta sig i ursprungsläge igen.
Återkommer senare med flera tips och trix om inte en vuxen kommer hit och berättar hur du skall göra.