När Vitblockarna inte startar på det sättet låter dom komp-lösa.
Ett fenomen som mjukvaran förbättrat rejält sedan 850. Händer S/V70I och KAN hända V70N/S60, men inte i samma utsträckning. Och då så gott som uteslutande i minusgrader om motorn bara gått sekunder innan.
Om nu bilen får gnista, bränsle och inte har stopp i luftintaget återstår timing eller komp.
Plötsligt överhoppad kamrem kanske? Tråkigt nog kan man inte utgå från markeringarna på kamaxlarna då dreven kan justeras åtskilligt från kamaxeln, samt att VVT drevet kan luras rejält, speciellt om motorn dras baklänges. Man får dra runt åt rätt håll till veven stämmer och sen titta på kamaxlarna där blockeringsverktyget skall sättas. (Andra änden av toppen)
Dom ska ha "strecket "vågrätt, och ett halvvarv skillnad. (Strecket/skåran är inte i centrum)
Stämmer det inte får man vrida veven ett varv till och kolla igen. Stämmer det inte då hellet är något fel.
Men egentligen tror jag det är något med hastighetsbegränsaren eftersom det är en A-traktor. Men VAD vete katten.
Senast redigerat av Mossan1 (3 september 2023)