3923
Sök

”Hackande” inbromsning BMW F20 116D -14

10 Inlägg
20 september 2023
Trådstartare
Hallå! Jag har en bmw 116D f20 -14.
Bilen har krånglat med att den hackar in när jag bromsar och ratten vibrerar, och bilen vibrerar mycket i 120km/h och över.
Jag tänkte att skivorna kanske var skeva, Bytte skivor och klossar samt bromsvätska rätt nyligen, bromsarna bytte jag och en kompis som är kunnig, medans vätskan var bytt på BMW men problemet kvarstår.

Någon som har en aning om vad problemet kan vara?
Balansera hjulen?
Tacksam för svar!

Mvh Krilledill

2 845 Inlägg
20 september 2023
Navringar om det behövs för dina fälgar. Glapp styrled, bussningar i framvagnen, obalans i hjulen. Finns lite det kan va. Skeva bromsskivor men de hade du bytt så det kan uteslutas då.

7 441 Inlägg
20 september 2023
Ett mycket vanligt fel man gör när man byter bromsskivor, eller demonterar och återmonterar dem, är att man inte minutiöst noga rengör bromsskivorna och deras anliggningsytor på navet.
Behövs inte mycket föroreningar/partiklar mellan skiva och nav för att det på vissa känsliga bilar ska orsaka vibrationer och i allra värsta fall medföra wobbling.

10 Inlägg
20 september 2023
Trådstartare
torsen skrev:
Ett mycket vanligt fel man gör när man byter bromsskivor, eller demonterar och återmonterar dem, är att man inte minutiöst noga rengör bromsskivorna och deras anliggningsytor på navet.
Behövs inte mycket föroreningar/partiklar mellan skiva och nav för att det på vissa känsliga bilar ska orsaka vibrationer och i allra värsta fall medföra wobbling.

Vi rengjorde noga med stålborste på skruvdragare och bromsrengöring, så tror tyvärr inte att det är boven, men får dubbelkolla och rengöra igen om jag inte hittar felet snart🤣 Tack för tipset!

10 Inlägg
20 september 2023
Trådstartare
uhlin skrev:
Navringar om det behövs för dina fälgar. Glapp styrled, bussningar i framvagnen, obalans i hjulen. Finns lite det kan va. Skeva bromsskivor men de hade du bytt så det kan uteslutas då.

Jag kör med ett par 3-serie fälgar, osäker på om den hackar med vinterfälgarna, de är original för 1-serie, får kolla på navringar och hoppas på det eller obalanserade hjul.

Hur märker man om bussningarna är slut i framvagnen och om det är
glapp i styrleden?

Tack!

Mvh Kristoffer

10 Inlägg
20 september 2023
Trådstartare
uhlin skrev:

Dock har bilen gått igenom bess flertal gånger utan någon som helst anmärkning på styrleden, så hoppas det inte är det!

2 845 Inlägg
20 september 2023
krilledill skrev:
uhlin skrev:

Dock har bilen gått igenom bess flertal gånger utan någon som helst anmärkning på styrleden, så hoppas det inte är det!

När är besiktning gjord senast? Nyligen eller dags snart. Hissa upp ett hjul i taget fram och känn efter glapp på hjulet. Håll kl 9-3 och ryck. Känns glapp är det med största sannolikhet glapp styrled.

10 Inlägg
20 september 2023
Trådstartare
uhlin skrev:
krilledill skrev:
uhlin skrev:

När är besiktning gjord senast? Nyligen eller dags snart. Hissa upp ett hjul i taget fram och känn efter glapp på hjulet. Håll kl 9-3 och ryck. Känns glapp är det med största sannolikhet glapp styrled.

28:e februari bessade jag, men den hackade vid inbromsningen även då, så det har varit under en längre tid, men får kolla det nu i helgen!

6 122 Inlägg
20 september 2023
När byttes bromsvätskan? Den bör bytas vartannat år.

10 Inlägg
20 september 2023
Trådstartare
Den byttes på BMW förra året i augusti!

Sök