Volvo S60 2012 dolda kostnader? Alla kostnader?

rackabilly
3 november 2023 · 5 Inlägg

Annonser som dessa lockar mig, vill ha en pålitlig bil med lite drag i som även är rätt billig i skatt och försäkring.

Har inte ägt en bil på länge och tänkte höra vilka kostnader man kan förvänta sig som bilägare av liknande modeller?

https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1000375102
https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1000608131

Vad kostar en volvo service, och hur ofta ska det göras. Byta olja filter osv, kostar det 2,000:- och görs varje år?

Försäkring

Skatt

Slitage på däck och övriga delar.

Men annars vad är det för andra kostnader i ett bilägande av volvo S60? Tacksam för svar :smile



Jag är inne på en finare volvo från 2011 och uppåt eller gå helt åt andra hållet och köpa en äldre bil. Inte helt klart än. Vill komma billigt undan i underhålls pengar och helst så lite värdeminskning som möjligt.

Senast redigerat av rackabilly (3 november 2023)

Jesper328
3 november 2023 · 2 392 Inlägg

Först och främst;
Snabb - billig - pålitlig.
Välj två. smile

Försäkringen är till viss grad individuell.
T.ex T6an du länkar till skulle kosta mig 360kr/mån för ”stor halvförsäkring”.
29, bor på landet, aldrig haft några ärenden hos försäkringsbolag.

Rena motoroljebyten klarar du dig nog på 2000-3000kr per år.
Andra servicepunkter beror på vart du servar bilen.
Att serva hos t.ex Rejmes är ingen mening på en 10 år gammal bil, utan leta upp en mindre verkstad med gott rykte.
Småreparationer kommer titt som tätt, men det gör det för alla bilar.

Av de du länkar skulle jag ha valt dieseln alla dagar i veckan även om jag tycker att det är överpris på dessa bilar.. men så är det idag. smile

Senast redigerat av Jesper328 (3 november 2023)

Up the RA
rackabilly
4 november 2023 · 5 Inlägg

Jesper328 skrev:
Först och främst;
Snabb - billig - pålitlig.
Välj två. smile

Försäkringen är till viss grad individuell.
T.ex T6an du länkar till skulle kosta mig 360kr/mån för ”stor halvförsäkring”.
29, bor på landet, aldrig haft några ärenden hos försäkringsbolag.

Rena motoroljebyten klarar du dig nog på 2000-3000kr per år.
Andra servicepunkter beror på vart du servar bilen.
Att serva hos t.ex Rejmes är ingen mening på en 10 år gammal bil, utan leta upp en mindre verkstad med gott rykte.
Småreparationer kommer titt som tätt, men det gör det för alla bilar.

Av de du länkar skulle jag ha valt dieseln alla dagar i veckan även om jag tycker att det är överpris på dessa bilar.. men så är det idag. smile

Jättetack för svar då vet jag lite mer hur det ligger till, Jag tycker mest om att det är volvo, bilar från 2011 var väl tillverkade i Sverige på den tiden?

Gillar looken på s60, och verkar vara relativt billig i drift. Men hur ser värdeminskningen ut tro? Vill komma så billigt undan som möjligt, tänker att jag kommer äga den under kanske 2 år för att sedan sälja.

Har kollat lite på äldre mercedes från t.ex 1995 med lågt miltal, vad är risken då om den är välskött? tänker att det blir billigare att hitta reservdelar om något går sönder men kanske har fel? Och såklart mindre teknik som kan gå sönder.

Kom gärna med förslag på andra bilar, min budget är allt från 25,000 till 150,000:- som max.

/mvh

Senast redigerat av rackabilly (4 november 2023)

Christian S
4 november 2023 · 4 816 Inlägg

rackabilly skrev:
Vad kostar en volvo service, och hur ofta ska det göras. Byta olja filter osv, kostar det 2,000:- och görs varje år?

vad det kostar beror ju på vilken service som ska göras då det är vissa intervall på en del grejer tex kamrem.
service ska göras var 3000mil eller efter 1 år beroende på vilket som inträffar först.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 november 2023 · 17 559 Inlägg

En MB från ca 1995 är en nog så trevlig pjäs. Men rosten tar hårt på dessa vagnar. Därför bör du vara extra noga vid ett sådant köp. Fin och välhållen/dokumenterad bil är dyr. Men jag hade gärna kört en 300D aut igen... smile

S60 T6 ser ju onekligen kul ut! Jag har försökt lite hemma med att vi ska köpa en fräsch S80 V8 innan de blir allt för sunkiga men det går inte klart.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rackabilly
4 november 2023 · 5 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En MB från ca 1995 är en nog så trevlig pjäs. Men rosten tar hårt på dessa vagnar. Därför bör du vara extra noga vid ett sådant köp. Fin och välhållen/dokumenterad bil är dyr. Men jag hade gärna kört en 300D aut igen... smile

S60 T6 ser ju onekligen kul ut! Jag har försökt lite hemma med att vi ska köpa en fräsch S80 V8 innan de blir allt för sunkiga men det går inte klart.

Absolut, har du koll vad du tror skulle vara bäst för plånboken? En t6 s60 har fyrhjulsdrift har hört att det kan bli dyrt vid problem. T.ex att man måste byta ut 2-4 däck om ett går sönder. Sedan blir det ju högre bränsleförbrukning, vad tror du?


Ska köpa en bil till våren men vet fortfarande inte riktigt vad jag är sugen på, antingen en dieselbil som drar runt 0.4liter/milen eller att jag går åt andra hållet och kör någon bensinare med 250+ häst som drar över 1l milen.

Var som sagt länge sedan jag ägde bil så jag har inte riktigt koll på vad det innebär i bränslekostnad per månad, kanske blir för dyrt att köra runt som rally harry.

Tänkt dra till Norge nästa år och hitta jobb där så det blir rätt mycket åkande skulle jag tro.

Mvh

Senast redigerat av rackabilly (4 november 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang