Halloj!
Tänkte jag skulle skriva av mig lite då det var ett tag sen jag drog igång med ett större bil projekt. Inhandlade en 1983 Kadett DL 1.3 (75hk), med väldigt låga mil och endast 2 ägare, bevarad och 99% rostfri. Jag är egentligen VW nörd framförallt golf mk1/2, men Kadetten påminnde mig väldigt mycket om Golf mk1/2 kaross och köregenskaper, så jag blev kär direkt.
Jag har haft Kadetten snart ett år och det har skett lite förändringar på den, men nu blir det att dra igång ett större projekt och hinka ur 1.3an och ersätta den med en 2.0 8v GSI motor.Köpte mig nyss en Kadett E GL men allt fram är bytt till GSI, extremt pigg bil så detta ska bli intressant att testa i en Kadett D som väger nästan 200kg mindre.
Projektet kommer dra igång på allvar efter vinter då Kadett E ska användas som vinterbil medans Lasse (Kadett D) får vitervila, under tiden ska C20NE motorn få rullande service.
Listar lite saker här nedan som kommer uppdateras med tiden så att jag själv har koll på planerna:
[*]
FramtidsplanerKADETT D- Hinka ur 1.3 motorn [x]
- Slänga i C20NE motorn [x]
- GSI ratt [x]
- Jalusi solskydd bak [x]
- Retro takräcke i chrome [x]
- Rally dämpare (sasch) [ ]
- Byta ut framsäten mot sport/GSI säten [ ]
Trimma C20NE (tips?)
- Chippa (Kyrkmotorsport?) [ ]
- KY57 kam [ ]
- Extraktor [ ]
- Portad topp/1.8 topp (högre komp) [ ]
- 2.5 tum avgas [x] [måste kolla skicket]
Service C20NE- Ny olja 10w60? [Ny 2020, dags för oljebyte]
- Nytt oljefilter
- Ventilkåpspackning
- Toppbultar
- Avgaspackning
- Insugpackning
- Termostat
- Kamrem [Ny 2020, nuvarande ser bra ut]
- Vattenpump [Ny 2020, ser och låter bra]
- Stift [Nya 2020, ej kollat skick]
- Bromsar [bytta 2020, vibrerar fram vid inbromsning]
KADETT E- Hinka ur C20NE motorn [x]
- Slänga i 1.3 motorn?? [nej]
- Ta bort sportstolar [x]
- Borra/kapa tankband fästen [x]
- Ta rattstång [x]
- Ta fjäderben/styrstag [x]
- Ta Tank [x]
- Sälja delar
- Skrota? [ ]
Såhär såg den ut när jag hämtade bilen
2h resa hem och inga problem så jag var nöjd
Hittade ett par slitna fälgar jag tyckte skulle göra sig bra på Lasse, nackdelen var dock att centrumkåpor saknades till två fälgar. Men tur nog så hade någon snubbe ett par centrumkåpor ute till försäljning i en stad jag skulle åka igenom påväg till fälgarna, perfekt!
Efter lite pyssel med fälgarna en helg så blev dom nästan som nya, får dock bli en rejälare renovering i framtiden för att få bort dom djupa kantskrapen, eller köpa andra mindre typ 15 tum istället för 16 tum, lite tungt att styra ..
På med hjulen och attans va bra det blev, nu behövs bara en sänkning!