2686
Sök

(Lasse) Kadett D 1.3 till GSI 2.0 8v

Kadett D "Lasse" som den blivit döpt till ska få sig en 2.0 8v motor (C20NE) i sig samt pyssla lite så den får ett bra stuk!

2 775 Visningar
Uppdaterades senast 29 mars
7 Inlägg
12 november 2023
Trådstartare
#1
Halloj!

Tänkte jag skulle skriva av mig lite då det var ett tag sen jag drog igång med ett större bil projekt. Inhandlade en 1983 Kadett DL 1.3 (75hk), med väldigt låga mil och endast 2 ägare, bevarad och 99% rostfri. Jag är egentligen VW nörd framförallt golf mk1/2, men Kadetten påminnde mig väldigt mycket om Golf mk1/2 kaross och köregenskaper, så jag blev kär direkt.

Jag har haft Kadetten snart ett år och det har skett lite förändringar på den, men nu blir det att dra igång ett större projekt och hinka ur 1.3an och ersätta den med en 2.0 8v GSI motor.Köpte mig nyss en Kadett E GL men allt fram är bytt till GSI, extremt pigg bil så detta ska bli intressant att testa i en Kadett D som väger nästan 200kg mindre.

Projektet kommer dra igång på allvar efter vinter då Kadett E ska användas som vinterbil medans Lasse (Kadett D) får vitervila, under tiden ska C20NE motorn få rullande service.

Listar lite saker här nedan som kommer uppdateras med tiden så att jag själv har koll på planerna:

[*]Framtidsplaner
KADETT D
- Hinka ur 1.3 motorn [x]
- Slänga i C20NE motorn [x]
- GSI ratt [x]
- Jalusi solskydd bak [x]
- Retro takräcke i chrome [x]
- Rally dämpare (sasch) [ ]
- Byta ut framsäten mot sport/GSI säten [ ]

Trimma C20NE (tips?)
- Chippa (Kyrkmotorsport?) [ ]
- KY57 kam [ ]
- Extraktor [ ]
- Portad topp/1.8 topp (högre komp) [ ]
- 2.5 tum avgas [x] [måste kolla skicket]

Service C20NE
- Ny olja 10w60? [Ny 2020, dags för oljebyte]
- Nytt oljefilter
- Ventilkåpspackning
- Toppbultar
- Avgaspackning
- Insugpackning
- Termostat
- Kamrem [Ny 2020, nuvarande ser bra ut]
- Vattenpump [Ny 2020, ser och låter bra]
- Stift [Nya 2020, ej kollat skick]
- Bromsar [bytta 2020, vibrerar fram vid inbromsning]


KADETT E
- Hinka ur C20NE motorn [x]
- Slänga i 1.3 motorn?? [nej]
- Ta bort sportstolar [x]
- Borra/kapa tankband fästen [x]
- Ta rattstång [x]
- Ta fjäderben/styrstag [x]
- Ta Tank [x]
- Sälja delar
- Skrota? [ ]

Såhär såg den ut när jag hämtade bilen
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-367e85cf065f566cded80f1f8a3bc02c.jpg

2h resa hem och inga problem så jag var nöjd
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-819d3a99d80aa576b6f2ff2cba15c71e.jpg

Hittade ett par slitna fälgar jag tyckte skulle göra sig bra på Lasse, nackdelen var dock att centrumkåpor saknades till två fälgar. Men tur nog så hade någon snubbe ett par centrumkåpor ute till försäljning i en stad jag skulle åka igenom påväg till fälgarna, perfekt!

Efter lite pyssel med fälgarna en helg så blev dom nästan som nya, får dock bli en rejälare renovering i framtiden för att få bort dom djupa kantskrapen, eller köpa andra mindre typ 15 tum istället för 16 tum, lite tungt att styra ..

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-7c10b12eaa763ed836c079420056e090.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-97be64d898ec4c2112e5ce7db9702e2d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-b3e288e6f0e2049c0cae154fb950ee4a.jpg

På med hjulen och attans va bra det blev, nu behövs bara en sänkning!
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-559ebe5f308880a46c8a2d2d0719c351.jpg
Senast redigerat av Denkaes (29 mars )


7 Inlägg
12 november 2023
Trådstartare
#2
Tog fram den hederliga kapen och tog bort ett par varv för att se hur mycket jag kan sänka med sänkfjädrar, blev nöjd med resultatet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-26d8ef4e91f708dccbf100086e071c2f.jpg

Kikade lite på bildelsbasen och såg en beskrivning: "kompletta fjäderben till Kadett D med sänkningsfjädrar på", dock ingen bild, båda för 400kr så inte värst  dyrt. När dom väl landade hos mig märktes det snabbt att dessa var inte till Kadett D, kanske inte ens Opel..
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-a166655af237ffa8bc6476da2fcfc05b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-1671606ed9d9a28754cfb390d81f4d3f.jpg

Beställde sedan ett par 50mm fjädrar från geparts istället, samt nya styrleder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-e08b5f741c52dc9e4682feabb60ec78e.jpg

En vän hade ett gammalt takräcke som var i rätt dåligt skick, men efter ett par dagars putsande så blänkte det fint! Hittade även ett par finare chrome lister till taket, nu har Lasse fått ett helt nytt stuk!
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-a54dfa690a2ea2b8def175dba92d1d8d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-fe48c1850a61b611241cc956f9bff51a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-aca9840cd3110d0fa4eb1472ae9fb20d.jpg


7 Inlägg
12 november 2023
Trådstartare
#3
Motorn har alltid tickat lite smått men efter lite körning över sommaren så har jag märkt att det ökat kraftigt, så jag började undersöka lite och tror jag hittat skälet till oljudet, orsaken kan vara för tunn olja eller bara sjuka på dessa som en del har sagt. Nu kom första tanken om att byta topp men det hände aldrig då det var svårt att få tag på en komplett topp till Lasse. Scrollade Marketplace som vanligt en morgon och såg en Kadett E som jag tyckte var rätt ful så jag scrolla vidare, senare på dagen kom samma annons upp igen när jag satt vid datorn och letade bilar så jag tänkte, varför inte kolla beskrivningen.. Och där står att det sitter GSI motor, låda och framdelar även sportstolar i och GSI stolar med på köpet! Taget!

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-294c5774ba0531e0affe7932d6e8af92.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-2e89874e7ec1eb40468110765b9b70f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-f38ea72c1dd4675a0e61cba649c19804.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-3a47066a49ac677f8b57f974ad613adf.jpg
Senast redigerat av Denkaes (12 november 2023)


Baronen
1 434 Inlägg
16 november 2023
#4
Kul! Vad fin den ser ut. Detta måste följas 👍

Elbilar kan dra åt helvete.

7 Inlägg
29 februari
Trådstartare
#5
Då är det dags att montera ner motorn från den vita kadetten! Väntat i en evighet känns det som men nu finns både tid och plats att börja meka. Det har inte hänt så mycket idag mer än att börja märka kontakter och kablar för att enkelt hitta rätt sen vid montering. Kablaget till styrenhet är borta, samt lite motordelar runt omkring. Imorgon blir det att gå på kylsystemet och kanske även bränslesystemet.

Bjuder på lite bilder, och är någon intresserad av delar (chassi/inrednings delar) så bara att säga till.


Bilen på plats i garaget, gott om utrymme (not)
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-12613eefc98a7aeb20bb081cfbe46477.jpg

Riva ut sportstolar och leta reda på styrenheten (ECU)
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-ca7a38937dbd31dc94eb939c7103a9b5.jpg

Kabelstammen
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-dc6d95f3a5a474022255e923077229fc.jpg

Och så var den bortmonterad
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-140c03038a89d8822b41ffcabf6c97d1.jpg

Det var dagens mek då
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-1c10651176749f38f78e0b89ff35e6e1.jpg

Hörs igen imorgon big_smile


7 Inlägg
1 mars
Trådstartare
#6
Blev en lång kväll med bra sällskap i garaget idag, dock så glömde jag bort att ta bilder.. Men inte hänt så mycket intressant mer än borttagning av kylare samt slangar, monterade även bort instrumentpanelen för att plannera lite el och stötte på ett litet problem jag inte räknat med.

På passagerar sidan så går ju kontrollenhetens (ecu) kabelstam men denna härva går även till förarsidans kabelstam igenom fuelrailen/spridarna sen in i säkringsboxen. Det jag inte riktigt räknat med är att jag kanske behöver ta hela säkringsboxen samt HELA kabelstammen som styr i princip allt från Kadett E till Kadett D.. Känns inte som det ska behövas bara för att byta till denna motor, någon som har koll på detta? Om det kanske går att fixa själv med lite lödning istället för att byta ut allt, blir krångligt med interiör elen sen om jag behöver byta allt..

Bild på kontakten i fråga (säkringkabelstam). Kontakten som är blå längre ner går ihop med kablaget ovanför fuelrail/spridarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-edc8076301aeb8ac9d1379fcb65d61f4.jpg


Har frågat några experter på vissa forum/grupper så får vi hoppas det finns en smidigare lösning, annars får jag sätta mig och plugga elscheman helt enkelt.. smile

Hade!


7 Inlägg
29 mars
Trådstartare
#7
Nu har det hänt grejer, fullt fokus på motorbytet och snart är det dags för uppstart! Stött på lite problem här och där men har löst sig i slutändan med mycket hjälp från en vän i Lettland, riktigt kunnig på Opel och bilar överlag smile

Första problemet jag fick var att inre drivknut mot växellådan gick isär, och jag försökte mig på att sätta ihop allt igen.. I slutändan fick jag tag på en komplett drivaxel från skroten, efter att ha farit runt och kollat på 3 andra drivaxlar på 3 olika skrotar! Denna kom från en Kadett D diesel. Det var viktigt att inre drivknut var till "Big Block" (Växellåda F16) och yttre splines som passar dom stora ventilerade skivbromsarna (Kadett E GSI fjäderben tex).

Andra problemet jag fick och fortfarande har är att motorn sitter för mycket åt höger (passagerar sidan) då en mutter vid generator nästan tar i chassit, och kommer garanterat ta i under körning. Detta är planerat att fixa genom att skapa någon typ av distans på höger motorfäste/kudde samt borra upp bakre motorfäste så det kan skjutas åt vänster.

Tredje problemet är att handbromsvajer/kablage höger sida inte når trumbromsen pga större tank, planerar att köpa nya som är till Kadett E. Jag var lite för snabb när jag demonterade Kadett E, så dom klipptes istället..

Mycket är färdigt, tex:
svetsat nya fästen till tankbanden
"nya" 57l tanken sitter på plats
monterat dit bränslerör som satt på Kadett E
bränslepump och filter på plats (kan förbättras, se bilder)
ECU sitter bultad i handsfacket, inkopplat och draget fram till motor
Ny ratt med stång från E

Finns lite kvar att göra, tex:
fixa nytt påfyllnadsrör
koppla all el till motor/relä/pump
sätta dit bromsservon/cylinder
med mera..

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-49aad3d1aa2842e87f28ef897c5cc4c2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-e80839a536b18dfe82cb37b5f922d1b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-81a13a837b67187bb97a6b3480af7f7c.jpg

En snabb motortvätt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-d97d0fa4bacdcce4c6539a12f4831d22.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-21cb217d63016bc1e99550e125cc00dd.jpg

En snabbare ratt wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-126541fa6dbfe82236e74387344813f6.jpg

Förbereder för svets, inredning ut. En tvätt i skuffen med såklart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-ee8488cd60c005b2c50c160ddab69d41.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-10e50f35ea89271f406dd42cf7aa8e58.jpg

Beställde en chrome penna (Molotow) för att testa fylla i emblem, blev okej resultat 👍
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-e1f9eb494ab3bf4456886efb596b930d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-144042ae20c04b2e83f6f75a9218d9fa.jpg

Fjäderben och styrstag från Kadett E på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-2768bec2e51ca6b5e2d726c59630ca59.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-245924c8330eaba098a057bed0d87b00.jpg

Det här tog ett tag att få till rätt, efter mycket tänk och hjälp så sitter nu växelreglaget på plats och alla växlar går att få i. Lite trögt går det fortfarande men det är förhoppningsvis pga ingen olja samt ojusterad koppling. Alla bilder visar neutralt läge, förutom backen (mitten bilden, pinnen) som ska längst åt vänster enligt bild. Ganska tydligt att någon försökt med detta innan mig 😂
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-05f063985b69cb0146a731bb257f95f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-3e1380e1f00f938a72e911af3f919775.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-3319ac31c4e4cd9ae930e4dbe6a25e03.jpg

Lilla kylare från Kadett D, stora kommer aldrig passa om jag inte svetsar egna fästen. En misstanke är att 2.0 motorn kommer gå varmt med lilla kylaren, men detta kommer nog temporärt lösas med en "kallare" termostat eller givare/fläkt på knapp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-5aef56627f9b1cfc9e9e0aa40146d46b.jpg

Borrade hål i fästen till tankbanden för att lossa dem, sedan borra liknande hål i Kadett E fästen för att svetsa igen hålen och ge ett par loppor på sidan. Sitter som berget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-82c9f9c9e4022e50fd4eb1893248c99b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-c54372fa88b884b1da37889379ed39af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-3c2dc3a52a19ad3989ed655af17c7b56.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-e9e7c624790a30d87dcddf1dd2de8a85.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-8658f2372ffcc9f44755cc94020cd0e7.jpg

Vänster tankband hamnar lite snett eftersom jag valde att använda orginal fäste närmast bakaxel, för att minimera svetsandet. Kanske fixar till detta i framtiden när det närmar sig omreg. Höger tankband hamnar perfekt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-c2b8d1f9dff81888462f8a32a128a6eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-fec50e4bb6358209cd4e292bc2c73f05.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-4695535f73586f9bbfb40285d5580f2e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-e2868da8c76010472b1bdcb0abde266a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237665/237665-97fb3ec1cd593d0ced1aa7358ac55c91.jpg

Det börjar som sagt närma sig uppstart! Vi höres!



Sök