följande visar min polo 6r 1.6tdi 2010.
vid kallstart och full värme så drar min 0.5l/h
när motorn blivit "varm" så är förbrukningen mellan 0.2l/h-0.3l/h vid -10
kan låta konstigt att jag nämner vid -10 men just den bilen jag har sitter det värmeelment som drar ström för att stödvärma värmen i kupen vid kallstart eller när motorn inte tillverkar tillräckligt med värme.. så det påverkar förbrukningen..
jag har testat att stå 10timmar vid -10 grader för 2år sen när skjutsade min mamma till uppsala för ett besök på sjukhuset där vilket skulle ta någon timme men tog hela 10timmar och jag vägrar frysa så jag perkade utanför stadsgränsen (utan för tomgångskörning förbjuden zonen)
sen lät jag den stå och jag såg att förbrukningen slog mellan 0.2l/h till 0.3l/h
antar att skillnaden var om värmeelementet var igång eller inte. en modern comonrail diesel skapar väldigt lite värme. så derför behövs den även när motorn är igång och motorn är rejält varmkörd.
kan säga att jag hade lite över halv tank när jag stog där och jag kunde inte under dessaa 10timmar se att tankmätaren sjunk något i huvudtaget.. inget märkbart som jag kunde se iallfall..
med full tank skulle det ge mig cirka 150timmar tomgång på full tank på 45liter eller 30timmar på full reservtank. (9liter)
men denna diskution tycker jag är lite larvig igentligen för handen på hjärtat står jag fast på en väg med min personbil eller min buss så skulle jag med gläjde hjälpa någon som sitter i ett fordon som inte längre produserar värme. det är ju en självklarhet. dessutom skulle det göra mitt fordon varmare / gå längre pga kroppsvärmen värmer upp fordonet invändigt
såg någon nämna laddning och sånt på tomgång min laddar över 14volt på tomgång så det bör inte vara några problem att stå på tomgång länge..
det enda problem jag upplever är att det inte riktigt är dom där 30graderna varmt i bilen när man står så länge med en liten dieselmotor.
utan det blir lite begränsad värme men det är 20-22grader utan problem.
där skulle en dieselvärmare göra nytta. men det ökar förbrukningen.
på min buss har jag en 30kw värmare och den är ju relativt törstig men samtidigt är ju tanken på över 400liter så det tar tid att tömma den tanken.
den klarar att hålla bussen varm utan problem med motorn avstängd men dom där 2st 220ah batterierna klarar bara runt 2timmar innan det tar slut.
så man har den står och går så klart. stog häromdagen med värsta ryggvärken och behövde ha motorn igång och mellan 13-23 så var det just så man började se att mätaren sjönk. men där vet jag inte förbrukningen.. men hade nog kunnat stå där 4-5dagar innan det ens skulle kännas oroligt..
fördelen med bussen är att jag har en säng där vilket inte är helt fel.. så där kan jag dra ner värmen i bussen och kanske bara ha 8-10grader och sen ha värmen på i sov"rummet" om man står med tom buss