Hej!
Behöver hjälp med ett knepigt fel. Gäller då en B230fk -96
Första motorn som satt i gick topplockspackningen på. Då bytte vi motor från en automatbil och då uppstod felet.
I den motorn satt det en vx3-kam och gröna spridare, 3 tum lmm och chippad bränsle/tändningsbox. Originalturbo T13.
Tappade oljetrycket så den turbon rasade.
Bytte turbo, oljetryckskontakt, olja (Castrol 10w60) och filter.
Bilen kördes en hel dag på isen med vanliga dubb bak, bytte sedan till isdäck runt om och då tändes oljetryckslampan efter några varv.
Bytte tillbaka till vinterdäck och kunde köra vidare resten av dagen.
Bilen gick 4km på driftbash på torr asfalt och sen rasade turbon och tappade oljetrycket.
Bytte till en 19T turbo, ny olja och filter.
Högflödes oljepump och lager byttes också.
Kördes igen en hel dag på is med vanliga däck och gick utan problem. Nästa körning var med isdäck och då började lampan lysa igen efter ca 1 timmes körning.
Kopplade in en extern oljetryckslampa, bytte oljefilter. Öppnade det gamla filtret, inga spår utav metallspån.
Kördes igen med isdäck några varv (ca 15min), sedan började lampan lysa igen.
Bytte till vinterdäck och bilen gick att köra 1,5 timme utan problem.
Monterade accusump (oljetrycksackumulator)
Kördes igen helgen efter med vanliga däck i kvart, sen började lampan lysa igen.
Bytte vevhusburken, kollade toppens dränering.
Körde 15 min till och lampan började lysa, visade noll tryck på accuklockan.
Kopplade ur accusumpen och kopplade in en mekanisk manometer som visar 3,5 bar på tomgång kall motor, 1,5 bar när motorn är varm och 2,5 under belastning (ca 4000 varv).
Kördes hårt under 40 minuter och den gick som den skulle utan att tappa tryck eller att lampan började lysa.
Finns det någon som varit med om något liknande? Alla svar uppskattas!
Med vänlig hälsning, Ninni