3692
Sök

Trimma Briggs & Stratton LS45

16 Inlägg
2 februari
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246850/246850-e122d7d7d6903bf59ad71b7b3e67279d.jpg
Någon som vet hur man kan trimma motorn på ett enkelt och billigt sätt? Vill mestadels ha mer ork i motor men lite mer fart skadar inte. Ska sätta den i en gammal åkgräsklippare som ska byggas om så två kan sitta i den och mer som en riktig bil. Går 2:a året på fordon så kan lite men behöver hjälp 😀

1 701 Inlägg
3 februari
#2
Hehe- trimma B&S känns ju som en go idé. Problemet e´ju att dessa motorer ligger på en nivå som e´så låg att de håller knappt ihop. Jobbat på Stiga o byggt  massor av klippare.  Tappat B&S motorer från 3 m på pallen o ingen brydde sig. När vi provkörde klippare, vilket man krävde från de som sålde skiten.. så stod B&S o skuttade o när vi provkörde Honda motorer så va allt frid o fröjd.
B&S  körde med sidventiler - vilket är det minst effektiva sättet att driva en förbränningsmotor.
Antar att de numer har satsat- o har åtminstone en överliggande k-axel....men- lätt att få ut lite effekt...men skiten kommer inte hålla.  Ja hade börjat med att porta allt som går,  o testa lite olika munstycken, eller rent av ny förgasare..men skiten kommer inte hålla. -Lycka till
mvh/husse

926 Inlägg
3 februari
#3
https://www.arcracing.com/flathead-5hp/

Det finns faktiskt sjukt mycket trimdelar till dessa motorer. Kanske inte är värdens bästa sätt att få ut mycket effekt, men vansinnigt roligt. 🤓
Sök på Briggs Stratton tuning parts, då har du att läsa i timmar!
Men räkna med att byta olja varje timme den går.

3 225 Inlägg
3 februari
#4
Nyare OHV motorerna (överliggande ventiler, inte kamaxel) är betydligt effektivare bara man håller ventilspelet.

Vad det gäller motorvarv ska kan vara mycket försiktig. Även med dom för proffesionellt bruk trycksmorda modellerna.  Vanliga B&S har bara en "pinne" på vevaxeln som skvätter runt olja.

Svänghjulet pallar inte så mycket högre varv än orginal utan exploderar av centrifugalkrafterna.

Forummoderator
18 013 Inlägg
3 februari
#5
Du tog fram fel maskin. Den 2-hjuliga med en skruv längst fram är för vinterbruk. Den på bild använder du på sommaren.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök