Hej!
Min fru var med om en grej med sin gamla Nissan här om dagen, som jag tänkte höra om. Det handlar om bärgning och om verkstäder (om ni inte vill läsa hela).
Frugans gamla Nissan startade inte och det hela slutade med att hon ringde bärgaren. Han kom och fick inte igång den och tog med sig bilen till en verkstad som han påstod sig ha ett samarbete med. Det skulle vara bra verkstad.
Senare på eftermiddagen ringde verkstaden och sa bara att motorn var kass. Det kanske skulle kosta 15-20000kr att laga, och det är ju mer än vad bilen är värd. Men min fru ville gärna att en verkstad som hon känner till och litar på kikar på bilen. Så vi hämtar den, betalar en felsökningsavgift om 500kr och bogserar den till den andra verkstaden. På den första verkstaden säger han igen - kanske 15-20000kr och att det har kommit in vatten i motorn.
Efter några dagar ringer de från den nya verkstaden och berättar att bilen nu är igång! De hade torkat kablarna och satt in nya tändstift, men lagt lite tid på den. Men det var inte i närheten av 15-20000kr.
Min fru blev lite förvånad, men killen på verkstaden bara skakade på huvudet och sa att de försökte ju bara blåsa henne på den gamla verkstaden.
Kanske skulle de erbjuda sig att skrota den och ta själva ta hand om katalysatorn - eller jag vet inte.
Men går det till såhär att bärgare åker till mindre seriösa verkstäder som försöker blåsa kunderna?
Och hur ser det ut - får bärgaren någon provision eller vad har hänt egentligen?
Man har ju lust att skriva ett lågt betyg åt både bärgaren och verkstaden i något kundbetyg. Annars var bärgaren trevlig och hjälpsam, så hon var nöjd med honom.