2756
Sök

BilfAn dog när jag stog på tomgång i ca. 1 minut

25 Inlägg
4 februari 2024
Trådstartare
#1
Jag behöver hjälp. Jag har en volvo 945 från 1995 med en b230FD, den har krånglat väldigt mycket sedan jag köpte den för 2 år sedan men nu hade jag fixat det mesta… trodde jag tills att den slutade starta och efter 1 vecka fick jag igång den med motorvärmare och laddade batterier även fast dom är helt nya. Jag körde en liten sväng och den gick som den ska och idag när jag starade den och stog på tomgång cirka 1-2 minuter så bara dog den och startade inte igen, snälla hjälp mig jag ska besikta den snart och behöver få igång den.
Senast redigerat av Volvo945c (4 februari 2024)

Forummoderator
26 389 Inlägg
4 februari 2024
#2
"Dom", som i flera batterier?
Funkar generatorn?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

25 Inlägg
4 februari 2024
Trådstartare
#3
Mack skrev:
"Dom", som i flera batterier?
Funkar generatorn?

Jag har två nya batterier i bagageutrymmet och generatorn bör fungera eftersom att bilen låter pigg när man försöker starta men kanske kan kolla med multimeter om den funkar

Forummoderator
26 389 Inlägg
4 februari 2024
#4
Volvo945c skrev:
Mack skrev:
"Dom", som i flera batterier?
Funkar generatorn?

Jag har två nya batterier i bagageutrymmet och generatorn bör fungera eftersom att bilen låter pigg när man försöker starta men kanske kan kolla med multimeter om den funkar

Du har väl ett framme vid motorn också..?

Kan vara bra att kolla att generatorn laddar, ja.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

25 Inlägg
4 februari 2024
Trådstartare
#5
Mack skrev:
Volvo945c skrev:
Mack skrev:
"Dom", som i flera batterier?
Funkar generatorn?

Jag har två nya batterier i bagageutrymmet och generatorn bör fungera eftersom att bilen låter pigg när man försöker starta men kanske kan kolla med multimeter om den funkar

Du har väl ett framme vid motorn också..?

Kan vara bra att kolla att generatorn laddar, ja.

Jag har inte något batteri framme vid motorn, batterierna där bak är parallellkopplade och sedan är det kablar fram till startmotor, generator osv.

Forummoderator
26 389 Inlägg
4 februari 2024
#6
Volvo945c skrev:
Mack skrev:
Volvo945c skrev:

Jag har två nya batterier i bagageutrymmet och generatorn bör fungera eftersom att bilen låter pigg när man försöker starta men kanske kan kolla med multimeter om den funkar

Du har väl ett framme vid motorn också..?

Kan vara bra att kolla att generatorn laddar, ja.

Jag har inte något batteri framme vid motorn, batterierna där bak är parallellkopplade och sedan är det kablar fram till startmotor, generator osv.

Aha, du har det så kopplat.
Hursom, att undersöka vad generatorn laddar kan ju inte skada ändå.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

6 127 Inlägg
4 februari 2024
#7
På vilket sätt startar den inte, går inte startmotorn runt? Eller går den runt utan att motorn tänder? Det blir verkligen omöjligt att hjälpa dig när du inte beskriver symptomen.

25 Inlägg
4 februari 2024
Trådstartare
#8
Utmarks-Loke skrev:
På vilket sätt startar den inte, går inte startmotorn runt? Eller går den runt utan att motorn tänder? Det blir verkligen omöjligt att hjälpa dig när du inte beskriver symptomen.

Den startade ju igår och imorse sen dog den efter jag hade kört och skulle parkera, jag stog på tomgång cirka 1 minut efter jag hade parkerat och varvmätaren skakade till och gick ner till 0, förut när den inte startade så hostade den några gånger dom första dagarna sen slutade den. Startmotorn går runt och man hör att bränslepumpen går igång när man vrider på tändningen

2 311 Inlägg
4 februari 2024
#9
Har du gnista?

Rent spontant kan man testa en annan vevaxelgivare om du har en liggandes (eller en bil till), påminner om symptomen jag hade när den gav upp på en bil jag hade.


25 Inlägg
5 februari 2024
Trådstartare
#10
Mew skrev:
Har du gnista?

Rent spontant kan man testa en annan vevaxelgivare om du har en liggandes (eller en bil till), påminner om symptomen jag hade när den gav upp på en bil jag hade.

Jag kände också det men det är konstigt för jag bytte den för lite mindre än ett år sen och jag har en helt sprillans ny liggandes för jag beställde två sist jag bytte

6 127 Inlägg
5 februari 2024
#11
Om du köpte två var det säkert billiga piratdelar och inte volvos dyra originalgivare. Och då är det mycket möjligt att det är dags att byta igen nu. Men börja med att kolla om du har gnista eller ej, och om bilen tänder på startgas. De där vanliga basgrejerna som man alltid kan börja med när inte bilen vill starta.

25 Inlägg
5 februari 2024
Trådstartare
#12
Utmarks-Loke skrev:
Om du köpte två var det säkert billiga piratdelar och inte volvos dyra originalgivare. Och då är det mycket möjligt att det är dags att byta igen nu. Men börja med att kolla om du har gnista eller ej, och om bilen tänder på startgas. De där vanliga basgrejerna som man alltid kan börja med när inte bilen vill starta.

Jag bytte precis tändstift nu i helgen så konstigt om jag inte har gnista, fördelar locket är nytt också. Men de va ju en mekaniker som e lite slarvig som har jobbat på min växellåda så undra om han kan ha suttit  vevaxelgivaren snett eftersom han glömde skruva fast en hydraulslang. En av vevaxelgivarna beställde jag från volvo för att autodoc slarva bort mitt paket så den vevaxelgivaren kom 3 månader efter jag hade fått den från volvo
Senast redigerat av Volvo945c (5 februari 2024)

4 179 Inlägg
5 februari 2024
#13
Volvo945c skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Om du köpte två var det säkert billiga piratdelar och inte volvos dyra originalgivare. Och då är det mycket möjligt att det är dags att byta igen nu. Men börja med att kolla om du har gnista eller ej, och om bilen tänder på startgas. De där vanliga basgrejerna som man alltid kan börja med när inte bilen vill starta.

Jag bytte precis tändstift nu i helgen så konstigt om jag inte har gnista, fördelar locket är nytt också. Men de va ju en mekaniker som e lite slarvig som har jobbat på min växellåda så undra om han kan ha suttit  vevaxelgivaren snett eftersom han glömde skruva fast en hydraulslang. En av vevaxelgivarna beställde jag från volvo för att autodoc slarva bort mitt paket så den vevaxelgivaren kom 3 månader efter jag hade fått den från volvo

Köpte du brisk tändstift på biltema?

Jag har många dåliga erfarenheter av just Brisk till B230.

Man kollar så man har gnista och det ser bra ut med den tänder inte ändå.
Eller så går den ett tag för att sedan helt plötsligt dö.

Massa konstiga symptom med Brisk.

Så är det Brisk som sitter i hade jag bytt till NGK eller Bosch.


25 Inlägg
7 februari 2024
Trådstartare
#14
zemet skrev:
Volvo945c skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Om du köpte två var det säkert billiga piratdelar och inte volvos dyra originalgivare. Och då är det mycket möjligt att det är dags att byta igen nu. Men börja med att kolla om du har gnista eller ej, och om bilen tänder på startgas. De där vanliga basgrejerna som man alltid kan börja med när inte bilen vill starta.

Jag bytte precis tändstift nu i helgen så konstigt om jag inte har gnista, fördelar locket är nytt också. Men de va ju en mekaniker som e lite slarvig som har jobbat på min växellåda så undra om han kan ha suttit  vevaxelgivaren snett eftersom han glömde skruva fast en hydraulslang. En av vevaxelgivarna beställde jag från volvo för att autodoc slarva bort mitt paket så den vevaxelgivaren kom 3 månader efter jag hade fått den från volvo

Köpte du brisk tändstift på biltema?

Jag har många dåliga erfarenheter av just Brisk till B230.

Man kollar så man har gnista och det ser bra ut med den tänder inte ändå.
Eller så går den ett tag för att sedan helt plötsligt dö.

Massa konstiga symptom med Brisk.

Så är det Brisk som sitter i hade jag bytt till NGK eller Bosch.

Jag har ngk som jag köpte på mekonomen så inga konstigheter där

25 Inlägg
15 mars 2024
Trådstartare
#15
Nu har jag testat att byta vevaxelgivaren men det blev ingen skillnad och har ingen aning om vad det kan vara

Forummoderator
18 127 Inlägg
16 mars 2024
#16
Och startgas?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
16 mars 2024
#17
zemet skrev:
Volvo945c skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Om du köpte två var det säkert billiga piratdelar och inte volvos dyra originalgivare. Och då är det mycket möjligt att det är dags att byta igen nu. Men börja med att kolla om du har gnista eller ej, och om bilen tänder på startgas. De där vanliga basgrejerna som man alltid kan börja med när inte bilen vill starta.

Jag bytte precis tändstift nu i helgen så konstigt om jag inte har gnista, fördelar locket är nytt också. Men de va ju en mekaniker som e lite slarvig som har jobbat på min växellåda så undra om han kan ha suttit  vevaxelgivaren snett eftersom han glömde skruva fast en hydraulslang. En av vevaxelgivarna beställde jag från volvo för att autodoc slarva bort mitt paket så den vevaxelgivaren kom 3 månader efter jag hade fått den från volvo

Köpte du brisk tändstift på biltema?

Jag har många dåliga erfarenheter av just Brisk till B230.

Man kollar så man har gnista och det ser bra ut med den tänder inte ändå.
Eller så går den ett tag för att sedan helt plötsligt dö.

Massa konstiga symptom med Brisk.

Så är det Brisk som sitter i hade jag bytt till NGK eller Bosch.

ja brisk är ju ingen höjdare.. 

var väll någon som skrotade hela motorn pga deras skrot stift..


bryr man sig om bilen så är det Ngk som gäller oavkortat smile
fast dom problemen slipper du oroa dig över det är ju alltid något smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
16 mars 2024
#18
Volvo945c skrev:
Utmarks-Loke skrev:
På vilket sätt startar den inte, går inte startmotorn runt? Eller går den runt utan att motorn tänder? Det blir verkligen omöjligt att hjälpa dig när du inte beskriver symptomen.

Den startade ju igår och imorse sen dog den efter jag hade kört och skulle parkera, jag stog på tomgång cirka 1 minut efter jag hade parkerat och varvmätaren skakade till och gick ner till 0, förut när den inte startade så hostade den några gånger dom första dagarna sen slutade den. Startmotorn går runt och man hör att bränslepumpen går igång när man vrider på tändningen

bara för att bränslepumpen går betyder det inte att den pumpar upp något tryck.. 

så man ska aldrig lite på att man har tryck bara för att man hör pumpen..

Kör fort så hinner inget hända...

3 328 Inlägg
16 mars 2024
#19
Intressant är ju pm den tänder på startgas  eller bromsrengöring som jag själv tycker är bättre.

Sen, eftersom det är en 900serie Volvo:
HUR MYCKET modifierad är den utöver dom dubbla och ivägflyttade batterierna?

Absoluta majoriteten är helt sönderskruvade och modifierade av okunniga och därför ett rent elände att felsöka.
Tex öppna oljeinkladdade luftfilter (som helt förstör LMM) ser man ofta...
Senast redigerat av Mossan1 (16 mars 2024)

25 Inlägg
16 mars 2024
Trådstartare
#20
Mossan1 skrev:
Intressant är ju pm den tänder på startgas  eller bromsrengöring som jag själv tycker är bättre.

Sen, eftersom det är en 900serie Volvo:
HUR MYCKET modifierad är den utöver dom dubbla och ivägflyttade batterierna?

Absoluta majoriteten är helt sönderskruvade och modifierade av okunniga och därför ett rent elände att felsöka.
Tex öppna oljeinkladdade luftfilter (som helt förstör LMM) ser man ofta...

Grejen är ju att den paja när min polare lånade den men då va de mekanikern som glömde fästa en hydraulslang till kopplingen och sedan efter det så slutade den starta


Sök