Eleeb90 skrev:
Hej! Jag har en fråga om bultar. Det gäller då bultskallar och gängor på bultarna.
En m10 är det själva bultskallen eller gängorna?
Jag vet ju att det finns olika gäng stigningar tex 1 mm 1.25 mm osv men det är ju en annan grej.
Kan tex en bult med 10 mm skalle ha lika stor "kropp med gängor" som en med tex 11 mm skalle.
Jag tänkte på detta då
Jag skulle jag skruva ur en broms nippel ur bromskraftsfördelaren på minibussen.
Detta var då en nippel med 11 mm skalle och inte 10 mm.
Tack
M10 är gängan.
Delningen, eller i vardagligt tal; Stigningen, är i metriska systemet ("M"-systemet) i mm. Det är avståndet mellan gängans toppar efter ett varv.
Om du tänker dig att en gänga ser ut som nedan, så är det alltså avståndet mellan spetsen på ex.vis A och B.
..<A>
..<B>
..<C>
=====
Skallen är inte specifik för en gänga. Även om det finns vissa "typiska" skallar för typiska gängor. Men en M10 kan ha "15-skalle" och den kan ha ex.vis "17-skalle".
Specifika gängor (M3, M4, M5, M6 osv osv) finns bara med vissa delningar/stigningar enligt standard. Ex.vis är standarden för en M10; fin 1 eller 1,25 och grov; 1.5.
När något anges som bara ""M10" är den specifikt med grov delning/stigning.
Alla gängor som inte har delningen utsatt är grova. Och varierar då givetvis beroende på gängan
Det betyder alltså att står det "bara" M8 så är det en M8x1.25, dvs M8, med 1.25 delning. Detta då 1.25 delning är grov standarddelning för M8.
En M10 är då "egentligen" = M10x1.5 (1.5 är grov standarddelning för M10), M12 är "egentligen" M12x1.75 (då 1.75 är grov standarddelning för M12) osv osv.
Helvete vad gott att få nörda sig lite.
- - - - Edit - - - -
Och om några sekunder kommer alla som ska gapa om att "är det gängat så heter det skruv och inte bult" och hela den biten. Det är bara att skita i. De vet vad du menar, men orkar inte fördjupa sig i etymologin, och gapar därför hellre.