Hur ser det ut under vid den spaken?
Är den rakt ner i lådan och alla gafflar sköts därifrån, eller går det något stag synligt utanpå?
Brukar man inte kunna dra tillbaka till 2wd utan motstånd i spaken, även om det är under vridmoment, så antagligen är det en fjäder som drar tillbaka gaffeln åt det hållet.
Kan ju ha hänt nått med den.
Annars är det ju något med gaffeln som just kopplar in kedjedriften ner till framaxeln. I framdiffen kopplas kardanen inte loss förrän signalen från fördelningslådan försvinner.
Kopplar den loss där vlir den bara 2wd, men kedjan till framhjulsdriften blir att snurra hela tiden + kardanen. Det är det inte skapat för, och ingen långsiktig lösning.
Antar den inte har frihjulsnav utan kopplar loss fram-pinjongen från kardanen, så framkardanen står stilla i 2wd. Betydligt bättre lösning för med frihjulsnav brukar lagren till själva drivaxeln innuti hjulnavet vara av typen "inte-snurra-i-onödan-för-annars-skär-dom".