Fordofilen skrev:
Eller uppgradera dom äldre bilarna, det är riktigt enkelt att byta ut sin okattade motor mot en med katt ist, jag har gjort det själv
Jag menar, vem vill åka runt i en modern fiskopp när det finns bättre alternativ?
Det byggs ju knappt några riktiga bilar längre...
Precis vad jag menar.
Borde finnas en större marknad för det istället för att spy ut någon fånig budgetbil som är tokslut efter 5 år.
Sedan det där med gammla bilar som spyr ut avgaser bla bla.
Själva tillverkningen av den nya bilen är inte direkt bra den heller ska ni veta.
Och det sparas mer om man bara inför lite ny teknik i den gamla bilen.
Något så enkelt som en etanol konvertering gör miljoner gånger skillnad!
Och det är inte pga några avgas eller förbrukningsiffror man ska stirra sig blind på.
Det spelar mindre roll hur mycket en etanol bil släpper ut eftersom det är avgaser som har mer rätt att släppas ut och hör mer hemma i vårt ekosystem än fosila bränslen!
Växthuseffekten beror INTE på att bilarna släpper ut avgaser, och löses inte med filter tjohejsan och allt vad det heter.
Växthuseffekten beror på att vi bryter ämnen ur jorden som varit fosila sedan krita tiden, och återinför dem i atmosfären vilket skapar en obalans som tar vårt klimat tillbaka till dinosaurietiden.
Samma sak med att bryta kol och återinföra det.
Det är det verkliga hotet.
Om vi kör på förnybara ämnen som redan finns i systemet är det betydligt bättre oavsett hur man ser på det.
På samma sätt är det bättre att förbättra något gammalt än att tillverka nytt som inte direkt kommer ifrån återanvända konservburkar utan huvudsakligen ifrån ännu mera resurser vi stulit ifrån marken.