2458
Sök

Torkare åker upp 3-4 cm strax efter start och sedan ner igen.

Forummoderator
18 127 Inlägg
16 april 2024
Trådstartare
#1
Vad är det för skum grej? Ett normalt VW-elfel eller? Gäller min Caddy -18.

Någon gång ibland i samband med att man kör iväg så åker de upp en bit och stannar där någon sekund innan de försvinner ner igen. Något som är på väg att ge upp eller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 649 Inlägg
16 april 2024
#2
Regnsensor ?

De/Dem

Forummoderator
18 127 Inlägg
16 april 2024
Trådstartare
#3
xXSammy skrev:
Regnsensor ?

Ja, det finns.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 432 Inlägg
16 april 2024
#4
ärligt talat ser jag OFTA vag bilar med torkare på sned,, när jag möter dem alltså,,  så verkar vara ett bekymmer på dem,, hoppas det är lätt och billigt fixat


Forummoderator
18 127 Inlägg
16 april 2024
Trådstartare
#5
granadadr skrev:
ärligt talat ser jag OFTA vag bilar med torkare på sned,, när jag möter dem alltså,,  så verkar vara ett bekymmer på dem,, hoppas det är lätt och billigt fixat

Gammal Tjänstebil på väg att bli utbytt. Inte mitt problem. Tack och lov.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
16 april 2024
#6
granadadr skrev:
ärligt talat ser jag OFTA vag bilar med torkare på sned,, när jag möter dem alltså,,  så verkar vara ett bekymmer på dem,, hoppas det är lätt och billigt fixat

har jag aldrig sätt aldrig råkat ut för någon heller.. men antar att det är nyare skräp.. allt blir sämre ju nyare skräpet är smile

Kör fort så hinner inget hända...

5 730 Inlägg
16 april 2024
#7
Den vänder på torkarbladen för att förlänga livslängden på dom.

Så istället för att bladet är böjt så det är redo att åka uppåt så kör den upp torkaren och sen ner igen så bladet blir böjt åt andra hållet.

Det är alltså inget fel utan en vanlig funktion.
Senast redigerat av simlar (16 april 2024)


Muskelbil
17 april 2024
#8
Jag undrar hur mycket tid och pengar som vw la ner på detta?
Någon som vet hur mycket som sparas på bladen i jämförelse med slitage på torkarmotor länkage och vind rutan?

3 326 Inlägg
17 april 2024
#9
Inte så tokig idé, faktiskt. Speciellt i torrare klimat än Norden.

Utvecklingen består i princip av programvara och en idé.
Måste vara hur lätt som helst.
Kan inte ha kostat mycket.

Slitage på torkarlänkaget måste vara högst försumbart. Ang vindrutan så är det ju inte i blickfånget.
Ha sensorläget på onödigt känslig under några mil måste motsvara 10års "bladvändning".

Nu behöver VAG bara lära sig att man ska kunna fälla ut torkararmarna utan att mixtra i menyer för serviceläge så börjar i alla fall deras vindrutetorkare likna nått.

574 Inlägg
17 april 2024
#10
simlar skrev:
Den vänder på torkarbladen för att förlänga livslängden på dom.

Så istället för att bladet är böjt så det är redo att åka uppåt så kör den upp torkaren och sen ner igen så bladet blir böjt åt andra hållet.

Det är alltså inget fel utan en vanlig funktion.

Bladen kommer ju alltid ifrån samma håll innan de parkerar, dvs de är vända mot färdriktningen innan start, så det där är ju kvalificerat bullshit. 😂😂👍🏻


Forummoderator
18 127 Inlägg
18 april 2024
Trådstartare
#11
Pininfarina406 skrev:
simlar skrev:
Den vänder på torkarbladen för att förlänga livslängden på dom.

Så istället för att bladet är böjt så det är redo att åka uppåt så kör den upp torkaren och sen ner igen så bladet blir böjt åt andra hållet.

Det är alltså inget fel utan en vanlig funktion.

Bladen kommer ju alltid ifrån samma håll innan de parkerar, dvs de är vända mot färdriktningen innan start, så det där är ju kvalificerat bullshit. 😂😂👍🏻

Sätt dig ner och tänk en extra vända...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök