4196
Sök

Ta från dumpad bil!

527 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
Ponera detta
Det står en bil av äldre modell vid vägkanten, den har stått där i många många månader, dumpad, möjligen stulen, avställd enligt reglpåten och någon eller några andra har redan börjat plocka delar från. Bilen är olåst och har trasiga rutor etc.

Hur allvarligt är det att plocka delar från en sådan bil?
Vad för brott riskerar man?
Finns det någon som bryr sig om gamarna som slaktar dessa bilar?
Vad tycker polisen?

Brukar du ta grejor från dumpade bilar?

Wankel
1 080 Inlägg
12 februari 2007
om den stått så länge så tror inte någon skulle bry sig...polisen lär veta om det och dom borde tagit kontakt med ägaren så står den fortfarande så tvivliar jag på det

MDS Västerås

bitter besserwisser
644 Inlägg
12 februari 2007
klart att man inte plockar delar av bilar som står längs vägkanten. tänk om din bil blir stulen ur garaget och det tar tid innan någon rapporterar in att den är hittad och när du får tillbaka den är den slaktad. hur kul är det?

skulle tro att du åker dit för stöld. inte bilstöld med su stjäl ju faktiskt delar från den och då är du en tjuv. en brottsling, så tänk dig för.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

692 Inlägg
12 februari 2007
Som niklas_swe säger, självklart är det ett brott. Det är inte du som äger bilen så smile

FreddeK
12 februari 2007
Jg tycker man ska ge FAAAAAN i andras ägodelar! Tycker det är ett brott att bara tänka tanken!

343 Inlägg
12 februari 2007
Dum fråga! Klart man inte ska sno delar!

Kettunen
12 februari 2007
Jag skulle nog satsat tongue Det är ju trotts allt en gammal slaktad bil som ståt där i flera mådnader och folk redan slaktat den ju. Skulle nog inte tro att ägaren vill ha den tillbaka när den är kvaddad

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
12 februari 2007
Har den regplåt är det ju en baggis att kontakta ägaren? Antagligen är det ok, men man  frågar först!
Om ägaren är svår att nå kan du väl prata med polisen, de om några vet väl vad som händer med ärendet, om ägaren är kontaktbar och om bilen är på väg till skroten osv.
// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Modell & modeskribent
280 Inlägg
12 februari 2007
Kanske är jag taskig men jag tycker att det är okej att ta lite grejer om det redan är någon som börjar rensa den & den stått så pass länge. Jag menar, är det en gammal bil som nån redan slagit sönder så skiter nog ägaren i om man tar en eller två saker till. hade det varit nått viktigt hade dom hämtat bilen!

- I dont need your attitude, I have one of my own -
http://janinanaslund.blogg.se

272 Inlägg
12 februari 2007
Janina skrev:
Kanske är jag taskig men jag tycker att det är okej att ta lite grejer om det redan är någon som börjar rensa den & den stått så pass länge. Jag menar, är det en gammal bil som nån redan slagit sönder så skiter nog ägaren i om man tar en eller två saker till. hade det varit nått viktigt hade dom hämtat bilen!

Om dom vet vart bilen står så att säga...

Modell & modeskribent
280 Inlägg
12 februari 2007
Jo precis, fast har det gått flera månader så har polisen varit i kontakt med dom om bilen.. & hämtar man den inte då så ser jag det som fritt fram.. mer eller mindre i alla fall tongue

- I dont need your attitude, I have one of my own -
http://janinanaslund.blogg.se

911 Inlägg
12 februari 2007
Jag och min polare hitta en totalförstörd bil , och så hitta vi ägarens nummer i handbagaget , så vi tänkte va lite snälla och informera honom om vart bilen var ! tuut tuut,  och så började snacket, vi frågade om hans bil var snodd eller nått och då var han väldigt osäker som om han visste det men förlöjligade sig, då sa vi att vi vet vart den ligger ,  men iaf, sen fråga han efter våra namn men vi vägrade ge dem smile vi sa iaf vart bilen låg osv, och så började han svära å skit haha, jag tror nog han inte ville veta vart bilen var nånstans tongue efter att ha väntat ett tag ifall han skulle komma så drog vi smile

pic up the phone, wazzzaaa

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 februari 2007
Janina skrev:

Det ligger en gubbe på marken som helt klart fått några sparkar. Han ligger still och har inte rört sig under tiden du tittat på honom.

Då måste det ju vara helt OK att gå fram och ge honom en välriktad spark till, jag menar, en till spelar nog ingen roll för honom. Han har ju redan fått säkert 10.

Hade det varit någon som kände honom så hade dom säkert hjälpt honom bort, men eftersom han ligger kvar så känner nog ingen honom.

Spelar nog ingen roll om vi tar hans skor heller..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

49 Inlägg
12 februari 2007
klart men inte får ta!

Klubbmannen
12 februari 2007
Jag blev nästan haffad vid ett tillfälle för ovanstående brott.
Hittade en S4, uppenbart stulen och trashad. Stått där ett bra tag.
Eftersom hela karossens struktur var så pass illa tilltagen så var det solklart att bilen skulle gå till skroten och att ägaren skulle få ut pengar till en ny, förutsatt att denne hade försäkring.
Därför såg jag inte något problem i att stjäla från "The Man". Bilen skulle ändå slaktas och säljas styckvis för dyrt av en gniden skrothandlare.

Jag stod där med en väska full med verktyg vid 01 på natten, med luvan uppfälld.
Tänkte "låna" turbon, externa wastegaten och dumpventilen till eget bruk.
När jag hade en skruv kvar på wastegaten kom pappa polis sladdandes. Öste ner verktygen i väskan och lade benen på ryggen. Jag kom undan med nöd och näppe.
Fick inga delar. Och bara någon dag senare var bilen borta.

Och nej, jag försöker inte vara häftig på nåt sätt. Jag har aldrig stulit nåt i hela mitt liv, bortsett från LEGO-bitarna man norpade på dagis.
Eftersom bilen redan var totaldemolerad och garanterad en skrotdöd, så var det i mina ögon lindrigt. Kanske skull vara tråkigt för ägaren om han/hon inte hade försäkring. Då hade denne kunnat sälja delarna. Men när man är snäll och trevlig 24 timmar om dagen, sju dagar i veckan, då får man vara lite elak ibland när ingen ser. Det handlade ju ändå bara om pengar, och inte så mycket av det.
Senast redigerat av Klubbmannen (12 februari 2007)

643 Inlägg
12 februari 2007
John87 skrev:
Janina skrev:

Det ligger en gubbe på marken som helt klart fått några sparkar. Han ligger still och har inte rört sig under tiden du tittat på honom.

Då måste det ju vara helt OK att gå fram och ge honom en välriktad spark till, jag menar, en till spelar nog ingen roll för honom. Han har ju redan fått säkert 10.

Hade det varit någon som kände honom så hade dom säkert hjälpt honom bort, men eftersom han ligger kvar så känner nog ingen honom.

HAHA jag dör av skratt,

519 Inlägg
12 februari 2007
Kort sagt: NEJ! Det är INTE din egendom och INTE okej!
Det finns alldeles för mkt personer som har svårt att se skillnad på "mitt och ditt"...

519 Inlägg
12 februari 2007
John87 skrev:

Hahaha kul läsning big_smile Det stämmer ju också...

Maizer
12 februari 2007
Svenss0n skrev:
John87 skrev:
Janina skrev:

HAHA jag dör av skratt,

HAHA John87 min idol! Börja nästan gråta av skratt där

med lem
1 147 Inlägg
12 februari 2007
stöld är inte okej. finns ju ingen anledning o apa efter andra fattiglappar.

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

Sök