13 februari 2007
Trådstartare
Jag tycker rent principiellt att det är helt okej att stjäla, givet att man gör det på rätt sätt. Stjäla med moral :-)
Ta från de rika och ge till de fattiga, omfördelning av kapital till en mer jämlik fördelning. Precis som skatt, staten stjäl 30% av min lön och förmögenhet och ger den till någon som är fattig.
Det är helt okej.
Hittar jag en plånbok på gatan med namnet Von-Grisrik så behåller jag tveklöst pengarna.
Det enda som hindrar mig egentligen att stjäla från en rik är att det är straffbart och att jag riskerar att åsamka den rika personen mer skada och förtret än bara minskad förmögenhet.
Att bli av med sin bil är jobbigt eftersom man behöver bilen i sin vardag, att någon snor ens fina fälgar på rollsen är också besvärande för personen, eftersom bilen blir obrukarbar, det är helt enkelt elakt.
Men att en uteliggare slangar hans 100 liters tank på soppa är helt okej, givet att man lämnar tillräckligt för att han ska kunna ta sig till macken och fylla upp den igen.
Som exempel så har jag personligen fått min bil slangad på bensin vid ett tiotal tillfällen, det är helt okej, bara de skruvar tillbaka locket efter sig och itne förstör något.
Att däremot krossa en ruta på min bil, slita ut stereon med en kofot och kapa alla sladdar är INTE okej. Eftersom de snor inte bara mina pengar, utan de orsakar en massa besvär och skadegörelse för min del att behöva ta hand om.
Jag anser att man kan stjäla med moral.
-Det ingen vill ha, får man ta.
-Det man inte har, får man ta.
Jaja, åter till bilen som är dumpad.
Det bästa är väl att via regplåten ta kontakt med ägaren och fråga om man får plocka delar.
Senast redigerat av Loffe123 (13 februari 2007)