2400
Sök

Ta från dumpad bil!

FreddeK
12 februari 2007
fan vad less jag blir på er som tycker det är okej! men om ni får någe stulet själva så är det så jävla synd om er...usch och fy! blir ju fan upprörd! ge fan i andras prylar!

193 Inlägg
12 februari 2007
Det e klart som fan att man inte får ta. ponera att det är en gammal Pontiac eller dylik som är jätta fin bortsett från att ngn har stulit den å skurit sönder suffleten slagit sönder rutorna osv. fortfarande dyr bil.

Men det spelar F*N ingen roll. det är STÖLD precis samma sak som om du bryter dig in i någons garage och stjäl delar. DON'T. Det är igentligen inget svårt att skilja från dina och andras grejjer. det som är ditt har du fått eller betalt för, enkel regel saker du inte fått/köp rör du inte... end of question...

Det gör en upprörd att folk ens kan tänka den tanken, själv skulle jag tänka "stackare, har han fått bilen stulen och sen försöka få tag på ägaren."

//VilleV

499 Inlägg
12 februari 2007
Ni som tycker det är fritt fram att ta grejer, hur hade ni readerat ifall det var er bil som slaktades? Precis, det hade ni inte gillat! Rapportera till polisen istället för att vara brottslingar ni med!

/Fredrik

1 567 Inlägg
12 februari 2007
Det är stöld även om bilen är övergiven. samma sak att rota i en Container för att göra fynd det är stöld det med fast folk har släng det..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

Busdriver
389 Inlägg
12 februari 2007
Stölder och vandalism borde straffas hårdare. Att stjäla/vandalisera börjar mer och mer bli en bagatell man rycker på axlarna åt. "det finns ju försäkring" osv, det kostar ändå en massa pengar och pappersarbete och man får ha en jävla tur om man får tillbaka nåt som är i samma värde som det man förlorade. Hårdare straff måste införas och inget daltande får förekomma. har man dessutom begått samma typ av brott, eller flera grova brott ska man tamejfan låsas in och aldrig mer släppas ut. 3-slags regeln borde införas.
Det skjuts av för lite patrask...

Maizer
12 februari 2007
Edman skrev:
Stölder och vandalism borde straffas hårdare. Att stjäla/vandalisera börjar mer och mer bli en bagatell man rycker på axlarna åt. "det finns ju försäkring" osv, det kostar ändå en massa pengar och pappersarbete och man får ha en jävla tur om man får tillbaka nåt som är i samma värde som det man förlorade. Hårdare straff måste införas och inget daltande får förekomma. har man dessutom begått samma typ av brott, eller flera grova brott ska man tamejfan låsas in och aldrig mer släppas ut. 3-slags regeln borde införas.
Det skjuts av för lite patrask...

Intelligent inlägg.. intelligent.

C70 byggande djurvårdare
545 Inlägg
12 februari 2007
Klart man inte tar nåt så om man inte frågat!! hör ju till vanligt folkvett att man inte gör så!!

herregud..

Två ord räcker, SAAB knäcker

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
12 februari 2007
Det är nackskått som gäller på de som snor gerejer.... Det är ALDRIG okej att snog grejer så e det bara!!!

Fartdåre!
592 Inlägg
12 februari 2007
Nej, du får mog inte enligt lagen. Min kusin hittade en 240 hema vid sitt i skogen för några år sedan. Den va hyfsad men smälld. han försökte ta kontakt med ägaren men de gick inte. Då kontaktade han polisen o sa att han kunde ta den för han behövde lite delar. men de va helt stopp. Dom sa att bilen skulle skrotas av en firma o ingen privatperson. Den stod nog där i 3-4 månader innan dom hämtade den. Han fick tag på ägaren tillsist men då va de försent. Så de verkar svårt o få en sådan skrotbil som privatperson om man inte kan få tag i ägaren direkt.

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

12 086 Inlägg
12 februari 2007
Enligt lagen är de ett brott, men hade jag sätten bil med delar jag ville ha som stått där i månader skulle inte jag tveka att plocka dem. Jag skulle ju inte plocka av hjulen på en ny volvo som ståg längs vägen direkt.. smile

FreddeK
12 februari 2007
JapMax skrev:
Enligt lagen är de ett brott, men hade jag sätten bil med delar jag ville ha som stått där i månader skulle inte jag tveka att plocka dem. Jag skulle ju inte plocka av hjulen på en ny volvo som ståg längs vägen direkt.. smile

var går gränsen då? tycker det är helt absurt att ens tänka tanken!

bitter besserwisser
644 Inlägg
12 februari 2007
JapMax skrev:

det är ju fan skrämmande hur dålig moralen är hos folk nu för tiden.
Skamligt!

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

DFFL
9 020 Inlägg
12 februari 2007
Ifall min bil blir stulen så blir jag inte arg på killen som snor den av tjuvarna sönderkörda turbon t.ex, eftersom att bilen är försäkrad och jag får antingen ny bil eller pengar så kvittar det ju för mig som fd ägare. Föräkringsbolaget har kanske en annan uppfattning tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

FreddeK
13 februari 2007
FireTraXX skrev:
Ifall min bil blir stulen så blir jag inte arg på killen som snor den av tjuvarna sönderkörda turbon t.ex, eftersom att bilen är försäkrad och jag får antingen ny bil eller pengar så kvittar det ju för mig som fd ägare. Föräkringsbolaget har kanske en annan uppfattning tongue

Smart...du glömde att vi har ruggigt dyra försäkringar i sverige....bara för att det finns idioter till människor!

527 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
Jag tycker rent principiellt att det är helt okej att stjäla, givet att man gör det på rätt sätt. Stjäla med moral :-)
Ta från de rika och ge till de fattiga, omfördelning av kapital till en mer jämlik fördelning. Precis som skatt, staten stjäl 30% av min lön och förmögenhet och ger den till någon som är fattig.
Det är helt okej.
Hittar jag en plånbok på gatan med namnet Von-Grisrik så behåller jag tveklöst pengarna.
Det enda som hindrar mig egentligen att stjäla från en rik är att det är straffbart och att jag riskerar att åsamka den rika personen mer skada och förtret än bara minskad förmögenhet.
Att bli av med sin bil är jobbigt eftersom man behöver bilen i sin vardag, att någon snor ens fina fälgar på rollsen är också besvärande för personen, eftersom bilen blir obrukarbar, det är helt enkelt elakt.
Men att en uteliggare slangar hans 100 liters tank på soppa är helt okej, givet att man lämnar tillräckligt för att han ska kunna ta sig till macken och fylla upp den igen.

Som exempel så har jag personligen fått min bil slangad på bensin vid ett tiotal tillfällen, det är helt okej, bara de skruvar tillbaka locket efter sig och itne förstör något.
Att däremot krossa en ruta på min bil, slita ut stereon med en kofot och kapa alla sladdar är INTE okej. Eftersom de snor inte bara mina pengar, utan de orsakar en massa besvär och skadegörelse för min del att behöva ta hand om.

Jag anser att man kan stjäla med moral.
-Det ingen vill ha, får man ta.
-Det man inte har, får man ta.

Jaja, åter till bilen som är dumpad.
Det bästa är väl att via regplåten ta kontakt med ägaren och fråga om man får plocka delar.
Senast redigerat av Loffe123 (13 februari 2007)

FreddeK
13 februari 2007
själa med moral??? det var det idiotiska jag har läst! Inte konstigt att världen ser ut som den gör!

281 Inlägg
13 februari 2007
MAN SKA ALDRIG NÅGONSIN TA NÅGOT SOM INTE ÄR ENS EGET, LÄRDE MAN JU SIG FÖR FASEN STRAX EFTER MAN LÄRDE SIG GÅ....
NÅGRA JÄVLA ROBIN HOOD FASONER GÅR JAG INTE HELLER MED PÅ.
MAN ANSVARAR SJÄLV ÖVER SITT ÖDE.

Blev av med stereo, mobil, gps och tillochmed mina brända skivor förra veckan... Det va ju en jävla tur att jag inte fick syn på dom för då vet jag vad mitt öde blivit.

281 Inlägg
13 februari 2007
Loffe123 skrev:
Ponera detta
Det står en bil av äldre modell vid vägkanten, den har stått där i många många månader, dumpad, möjligen stulen, avställd enligt reglpåten och någon eller några andra har redan börjat plocka delar från. Bilen är olåst och har trasiga rutor etc.

Hur allvarligt är det att plocka delar från en sådan bil?
Vad för brott riskerar man?
Finns det någon som bryr sig om gamarna som slaktar dessa bilar?
Vad tycker polisen?

Brukar du ta grejor från dumpade bilar?

För att svara på din fråga...

Killen som antagligen tagit bilen och dumpat den där åker på "Egenmäktigt förfarande"
Men den som ertappas med att stå där och plocka saker åker på "stöld"

Alltså får den som plockar ett hårdare straff än den som tog bilen.. är det värt det?

Gödseldräng
4 529 Inlägg
13 februari 2007
har ett exempel det stog en totalt mosad volvo 240 med en b23 turbo i hemma i skogen på våra marker ringer fick tag på ägaren han sa att det var han som krockat bilen men inte hade den försäkrad sa att han skulle komma och hämta biljävlen annars anmäler jag detta till polisen eftersom det är det inte enligt lag rätt att lämna en bil så
han slängde på luren blev förbannad ringde direktnummer till en jag känner som är polis han skulle kolla upp det med sin chef han ringde tillbacka efter ca 20min och sa att han skulle komma han kom hämtade upp mig vi åkte till skrotbilen och han ringde åter igen till sin chef för att förklara hur bilen såg ut sen när han lagt på så sa polisen jag kände ta vad du behöver
ringde brorsan som kom med traktorn med lastare och verktyg så vi lossade hela motorn och växelåda lastade upp det på en kärra och åkte hem med det sedan så ringde polisen jag känner en bärgare som kommer och hämta bilen efter ca 2 tim polisen kontaktar ägaren att bilen är beslagtagen och bla bla bla sedan körs den direkt till skoten
känade en hacka på den motorn big_smile

DFFL
9 020 Inlägg
13 februari 2007
Freddeponken skrev:
FireTraXX skrev:

Smart...du glömde att vi har ruggigt dyra försäkringar i sverige....bara för att det finns idioter till människor!

Mitt fel?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Sök