2450
Sök

Köpråd på en liten bil

6 127 Inlägg
30 maj 2024
Men swiften funkar rätt bra på motorväg faktiskt

177 Inlägg
30 maj 2024
Trådstartare
Bilen är huvudsakligen tänkt till att fräsa omkring i stan med men även en del landsväg/motorväg, skulle jag tro smile

Tyvärr verkar det inte finnas någon swift runtomkring göteborg just nu men den verkar helt klart intressant! smile

Muskelbil
30 maj 2024
Swift är populära och bra och kostar där efter

Forummoderator
18 127 Inlägg
30 maj 2024
Muskelbil skrev:
Swift är populära och bra och kostar där efter

Jo, köpte vår -16 förra året och den var INTE billig... Men knallar på!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 158 Inlägg
30 maj 2024
Renault Clio ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

177 Inlägg
30 maj 2024
Trådstartare
En swift verkar väldigt fin men just nu verkar det inte finnas någon i närheten inom rätt prisram. Tyvärr sad
Clio, ja! Har kikat lite på dessa. Hur är dom generellt?

Muskelbil
30 maj 2024
Frasser skrev:
En swift verkar väldigt fin men just nu verkar det inte finnas någon i närheten inom rätt prisram. Tyvärr sad

Clio II 60hk är en utmärkt liten bil
60hk har en 8v motor som är non interference
Går kamm remmen av går inte ventilerna sönder
Undersök elektriska funktioner att det fungerar och som jag skrev förut
Ganska nybesiktigad
Sommar och vinter hjul
Då är den lätt att sälja i höst

Forummoderator
18 127 Inlägg
30 maj 2024
Frasser skrev:

Clio har rullat på genom åren. Titta själv på vägarna och förvånas över hur många 20 år gamla som faktiskt är ute i trafiken! En ny fin från 2012 och uppåt är ju så klart en trevligare pjäs men dyr.

Trillingarna är ju tråkiga burkar. Ofta skramlar de rejält i maskin med. Hade en Aygo -07 ett tag för några år sedan då jag bara skulle åka 9km ToR jobbet. Det fungerar. AC brukar fungera. AC-knappen brukar det vara glapp i så en tandpetare som håller den intryckt så kyler den bra...

Bägge ovan saknar ju BT-uppkoppling men En Androidskärm från Kina med mikrofon råder bot på den saken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muskelbil
30 maj 2024
Hybrid_ skrev:
Frasser skrev:

Clio har rullat på genom åren. Titta själv på vägarna och förvånas över hur många 20 år gamla som faktiskt är ute i trafiken! En ny fin från 2012 och uppåt är ju så klart en trevligare pjäs men dyr.

Trillingarna är ju tråkiga burkar. Ofta skramlar de rejält i maskin med. Hade en Aygo -07 ett tag för några år sedan då jag bara skulle åka 9km ToR jobbet. Det fungerar. AC brukar fungera. AC-knappen brukar det vara glapp i så en tandpetare som håller den intryckt så kyler den bra...

Bägge ovan saknar ju BT-uppkoppling men En Androidskärm från Kina med mikrofon råder bot på den saken.

Aygo Blue
Sluta koka din medicin

4 158 Inlägg
30 maj 2024
Muskelbil skrev:
[

Fel  den klara inte brott/överkuggning på kamrem, ventilerna inferear med ca 5 mm
och slår i kolvarna med dunder och brak

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Muskelbil
30 maj 2024
spillolja skrev:
Muskelbil skrev:
[

Fel  den klara inte brott/överkuggning på kamrem, ventilerna inferear med ca 5 mm

smile

Fuck me, You're completely correct.
I had the frikkin FIAT Punto 60hk in my mind.
I stand corrected. Thanks!
Now I'm going to boil my medicin...
Cheers!

Forummoderator
18 127 Inlägg
30 maj 2024
Muskelbil skrev:
spillolja skrev:
Muskelbil skrev:
[

smile

Cheers!

Istället för att steka svamparna rekommenderar jag starkt att du röker dessa! Då passar du in i gänget här sen.

146 Inlägg
30 maj 2024
torsen skrev:
Subtext skrev:
Frasser skrev:
Okejokej, jag får kanske vidga mina vyer då! smile
Ahaa Fiat har jag inte ens tänkt på, ska kika in Bravo! smile

Jag hade inga större förväntningar på Fjatten heller, påverkad av mycken gamla myter
och erfarenhet av rostburkar sen tidigare.
Men kul var en Fiat 850 coupe' jag hade under gymnasietiden. Inga problem med den heller.
Körde grusgropstävlingar med den och kom alltid trea efter två Saabar smile
Köpte Bravo-08 efter att ha åkt på en usel Kia som inte gick som folk på vägen.
Handlaren tog tillbaka den och i samma stad hade jag även varit och kollat på Fiaten innan
så jag ringde ägaren. Han kom och hämtade mig och jag köpte den för 16.000 kr.
Han erbjöd mig att pruta, men jag vägrade (!) pga hjälpen att komma.
Så kom jag hem (10 mil) och efter hand allt mer överraskad.
Givetvis behölls den till idag och längre.
Att den går så fint kanske har att göra med att jag kostade på den allra finaste och dyraste oljan
som jag nu kört snart 2000 mil på? filtret kostade visst ca 600 kr men var nog också en bra investering
Fortfarande nybilskänsla på ca 21.000 mil
Visst finns många andra bra småbilar, men denna är jag frälst på.
Läs gärna recensioner om den.
(Har hunnit med en Toyota Aygo och tycker som andra att man som ägare borde klistra på ett annat
märkesnamn för att inte skämma ut Toyota. Varför inte Lada?

Det korta svaret är att alla LADA är dåliga bilar.
Ägde en 2012 som var drygt 2 år gammal och inte fullt 3000 mil när jag köpte.
Slutväxel/differential havererade p g a a ett solhjul sprack och fördelade sig bland andra kugghjul samt lager.
Solhjulet var tillverkat av sintergods!!!!!!!!
Bytte drivknutar, drivaxlar, drivaxeldamasker ett flertal gånger på 3 år.
Elsystemet heller inte tillförlitligt - MINST SAGT!!!!!
Ventilationsfläktmotorn borde klassas som tortyrredkap - hur kan man till så mycket oljud kan få fram så lite luft är en gåta.
Baksätet går inte att fälla fram om föraren är över 155 cm - jag skruvade ur baksätet för att hunden skulle få plats.
Men bra framkomlighet och lagom format/storlek.
Avråder dock från köp - om du inte är extremt bilmekanikerkunnig och inte har behov av att bilen ska fungera.

Lada Niva är i princip en FIAT på styltor.

FIAT har under flera(alla) år belagt sistaplatsen vid tillförlitlighetsundersökningar hos ägare.

Undvik europeiska bilar i allmänhet och VAG i synnerhet - om du inte har extremt god ekonomi och lågt behov av att bilen ska fungera.

Vidhåller Suzuki Swift och Honda Jazz som bästa alternativ till liten bil - helst körd i norra Norrlands inland av 1 ägare.

Läs bättre.  Du förstod inte varför jag tyckte att namnet Lada passar på "Toyota" Aygo.
Helt felvinklad utläggning.

Den här sandlådan ska jag lämna, om det finns en admin som klarar att ta bort kontot.
Trollen har fritt tillträde och för övrigt har jag ingen nytta eller glädje av ett dylikt tillhåll.

Forummoderator
18 127 Inlägg
30 maj 2024
Fiat på styltor var kul däremot! Volvo XC70? "Volvo V70 på styltor".

146 Inlägg
30 maj 2024
Subtext skrev:
Okejokej, jag får kanske vidga mina vyer då! smile
Ahaa Fiat har jag inte ens tänkt på, ska kika in Bravo! smile

Gör det och hoppa alla felvinklade och okunniga utläggningar.
Fiat Bravo efter -2006 (nya mod) är verkligen bra bilar.
Jag har som sagt erfarenhet av ca 45 olika bilar och modellen lovordas i tester.
Tex denna:
https://www.vibilagare.se/test/bilteste … ravo-12785
Snart får vi väl se nån stolle skriva okunnig strunt om Toyota Corolla också, någon
ej läskunnig.

Den här sandlådan ska jag lämna, om det finns en admin som klarar att ta bort kontot.
Trollen har fritt tillträde och för övrigt har jag ingen nytta eller glädje av ett dylikt tillhåll.

Muskelbil
30 maj 2024
Hybrid_ skrev:
Muskelbil skrev:
spillolja skrev:

smile

Cheers!

Istället för att steka svamparna rekommenderar jag starkt att du röker dessa! Då passar du in i gänget här sen.

Jag var "in English mode" diskuterade Cyber Truck  med en vän Jeff i Los Angeles
Jag tittade på en sån i veckan och hoppas att den blir godkänd
och vi har stängt på firmorna idag för inventering (aka barbecue day with beer) och jag börjar bli i lite alokhol full form

Svamp är grillade och medicin är slut

Aygo Blue har Bluetooth men svårt att hitta billiga såna
Senast redigerat av Muskelbil (30 maj 2024)

Forummoderator
18 127 Inlägg
30 maj 2024
Fiat Grande Punto? Finns det några sådana kvar?

177 Inlägg
30 maj 2024
Trådstartare
Tack så jättemycket för alla tips! Jättekul tråd när det blir intressant diskussion. smile
Ska absolut kika igenom blocket efter era tips en gång till!
Det verkar finnas en hel del Peugeot 206 här omkring då det finns en massa annonser. Dock lite sämre gällande Fiat:arn, Puton tyckte jag såg himla trevlig ut!
Trillingarna jag och frugan var inne på först har sjunkt på listan efter efter era värdefulla tips! Väldigt tacksam över det. smile

146 Inlägg
30 maj 2024
Hybrid_ skrev:
Fiat på styltor var kul däremot! Volvo XC70? "Volvo V70 på styltor".

Javisst är det kul och tveklöst var och är Lada, även Niva, en skitbil.
Jag har givetvis ägt och testat spektaklet, en -96:a med VW dieselmotor av något slag.
Detta var runt år -2005.
Lite kul var det att tappa halva bakaxeln på en motorväg och kunna köra av vägen på tre hjul.
Dvs motorn gick normalt men resten på dåliga styltor.
Det är dock galet att likställa moderna Fiat med ryska versioner av en mycket gammal Fiatmodell.
Samt att läsa så illa att man inte förstår det som skrivs öht.
Senast redigerat av Subtext (30 maj 2024)

146 Inlägg
30 maj 2024
Frasser skrev:
Tack så jättemycket för alla tips! Jättekul tråd när det blir intressant diskussion. smile
Ska absolut kika igenom blocket efter era tips en gång till!
Det verkar finnas en hel del Peugeot 206 här omkring då det finns en massa annonser. Dock lite sämre gällande Fiat:arn, Puton tyckte jag såg himla trevlig ut!
Trillingarna jag och frugan var inne på först har sjunkit på listan efter efter era värdefulla tips! Väldigt tacksam över det. smile

Punton är lite mindre, den vet jag inget om.
De små Peugeotterna är mer traktorlika än Fiat Bravo.
Såna har jag hunnit med och snabbt tröttnat på.
Bara VW Golf kan konkurrera i klassen.
Senast redigerat av Subtext (30 maj 2024)

Sök