4118
Sök

Service kostnad

1 Inlägg
28 maj
Trådstartare
#1
Hej,

Ska serva bilden , Volvo XC60 2015 års modell, gått ca7000 mil. Gjorde en offert föfrågan via autobutler och fick in offerter på 16.000 kr.

Bor i Malmö och förstår att det är dyrare i storstder men dett känns horribelt? Kollade mekonomen och de villa ha samma. vad hämder? Servade bilem förra året ( lilla serviceb) och betalade ca 3.000 kr.

Kan inget om blar, men kan man gå till en verkstad och be dem göra det viktigste vid en service och komma billigare undan? 16.000 känns lite extremt.

VH
Lasse

6 122 Inlägg
28 maj
#2
Varför ska du serva bilen?? Vad innebär servicen? Byta tändstift , byta olja/filter och luftfilter??
Sånt kan man göra själv!


Lastbilsmekaniker
5 187 Inlägg
28 maj
#3
Lasseslager skrev:
Hej,

Ska serva bilden , Volvo XC60 2015 års modell, gått ca7000 mil. Gjorde en offert föfrågan via autobutler och fick in offerter på 16.000 kr.

Bor i Malmö och förstår att det är dyrare i storstder men dett känns horribelt? Kollade mekonomen och de villa ha samma. vad hämder? Servade bilem förra året ( lilla serviceb) och betalade ca 3.000 kr.

Kan inget om blar, men kan man gå till en verkstad och be dem göra det viktigste vid en service och komma billigare undan? 16.000 känns lite extremt.

VH
Lasse

Skulle gissa på eftersom åren är snart på 10 att det är kamremen  som är det dyra i det hela


2 306 Inlägg
28 maj
#4
jaka54 skrev:
Varför ska du serva bilen?? Vad innebär servicen? Byta tändstift , byta olja/filter och luftfilter??
Sånt kan man göra själv!

Men jaka... Du ska vara bilintresserad och frågar varför man ska serva bilen?? Nu blir jag orolig. big_smile

On topic: Förmodligen dags för byte av kamrem+vattenpump som gör det dyrare ja - det är inget du ska slarva med då slarv med det kan leda till motorras. Däremot tycker jag att du ska ta in några fler offerter, jag tycker det bör gå att pressa priset iallafall några tusenlappar. Men det är ganska dyra delar och en del arbete, så räkna inte med att landa under 10k för den servicen. Du kan trösta dig med att den inte behöver göras på bra länge efteråt iallafall. smile
Senast redigerat av Mew (28 maj )


6 122 Inlägg
29 maj
#5
När jag skrev "serva" så menade jag serva på firma! -Naturligtvis ska man serva bilen! Men man behöver ju inte lämna bort den...jo för att få felkoder.  Första Maj när jag ställde på min Audi TT -2004 så märkte jag att  motorn gick ojämnt när man gasade till lite och ESP började lysa efter någon kilometer. Åkte till bilmeck och han  läste direkt ut felkod att det var dålig tändning på de fyra första cylindrana av sex men oturligt nog hade ESP lampan slocknat när mecken tog in bilen så någon felkod kom inte up.
Bytte samtliga  stift (NGK IZKR7B) och motorn gick efter det perfekt.
Efter någon dag började ESP lampan lysa igen...åkte till samma bilmeck igen och han läste direkt ut felkoden att det var fel på bromssensor 2 (det sitter två bromssensorer under kuvudbromscylindern på Audi TT 3.2lit roadster från 2004). Dessa sensorer lossas med kapad 27mm fast nyckel, trångt som f...)  Köpte begagnade sensorer från firma BQE 2022 då jag hade samma fel med lysande ESP lampa och fick nu ny sensor gratis från BQE då det var 2 års garanti på sensorerna . Ny sensor skulle kosta 2600:- på VAG. Bytte sensor och ESP lampan slocknade.
Allt funkar nu perfekt! Tvi,Tvi!
Bilden nedan från 29 Dec 2010 hos bilfirma "Graf Hardenberg" i  Offenburg i södra Tyskland  där jag hittade bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-88ea08439957dec0467c0cef5512c043.jpg
Senast redigerat av jaka54 (29 maj )


365 Inlägg
29 maj
#6
jaka54 skrev:
När jag skrev "serva" så menade jag serva på firma! -Naturligtvis ska man serva bilen! Men man behöver ju inte lämna bort den...jo för att få felkoder.  Första Maj när jag ställde på min Audi TT -2004 så märkte jag att  motorn gick ojämnt när man gasade till lite och ESP började lysa efter någon kilometer. Åkte till bilmeck och han  läste direkt ut felkod att det var dålig tändning på de fyra första cylindrana av sex men oturligt nog hade ESP lampan slocknat när mecken tog in bilen så någon felkod kom inte up.
Bytte samtliga  stift (NGK IZKR7B) och motorn gick efter det perfekt.
Efter någon dag började ESP lampan lysa igen...åkte till samma bilmeck igen och han läste direkt ut felkoden att det var fel på bromssensor 2 (det sitter två bromssensorer under kuvudbromscylindern på Audi TT 3.2lit roadster från 2004). Dessa sensorer lossas med kapad 27mm fast nyckel, trångt som f...)  Köpte begagnade sensorer från firma BQE 2022 då jag hade samma fel med lysande ESP lampa och fick nu ny sensor gratis från BQE då det var 2 års garanti på sensorerna . Ny sensor skulle kosta 2600:- på VAG. Bytte sensor och ESP lampan slocknade.
Allt funkar nu perfekt! Tvi,Tvi!
Bilden nedan från 29 Dec 2010 hos bilfirma "Graf Hardenberg" i  Offenburg i södra Tyskland  där jag hittade bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-88ea08439957dec0467c0cef5512c043.jpg

Vad har all den här informationen något som helst att att göra med frågan som ställdes om servicekostnad på en Volvo XC60?

6 122 Inlägg
29 maj
#7
Det var ett svar till "Mev" apropå svaret jag gav till  frågeställaren om varför han skulle serva bilen



Sök