Köpråd extrabil

Majken2024
19 juni · 5 Inlägg

Hej. Har idag en Skoda Octavia 2014 som har gått 17500 mil. Det är en manuell bil och har fungerat helt ok som extra bil.

Det är dags att byta till en ny extra bil. Det som är krav är automat. Det jag helst vill ha är en bil som har så lite att göra på som möjligt, miltal och så vidare är inte det viktigaste. Jag vill ha en så krångelfri bil som möjligt. Tänker mig max 100.000 kronor.

Jag har kikat på denna men vet inte vad jag ska "titta efter" när jag vill ha så lite som möjligt gällande service och problem. https://www.blocket.se/annons/kronoberg … 1001505537

Vad skulle ni säga om den? Eller om ni skulle köpa. Vilken skulle ni då välja själva?

Jag har inga preferenser vad gäller märken, modeller och så vidare förutom att den ska fungera som extra bil, pendlar till jobb varje dag cirka 2 mil fram och tillbaka.

Ahonen
19 juni · 358 Inlägg

Om bilen du har nu fungerar helt okej, varför göra sig av med den?

zemet
19 juni · 4 073 Inlägg

Ni kommer inte vinna något på att byta extrabil om ni nu är nöjda med den ni har.

Men om ni nu ändå vill byta så hade jag personligen köpt en liten elbil.
Så kort körsträcka mår ingen motor bra av.

Med eran budget och behov så hade jag köpt en nissan Leaf, förutsatt att ni kan ladda hemma eller på jobbet. Kan ni inte ladda hemma eller på jobbet är det meningslöst med elbil.

Fördelarna ni får med en leaf är bla appstyrning av värme/kyla så man sliper komma till en iskall bil på morgonen. Snabb kupevärme på vintern.

Kolla så appstyrning forsätter fungera nu när 3G nätet skall släckas ner dock!

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
torsen
19 juni · 7 329 Inlägg

Vill du ha så lite problem som möjligt är Toyotan absolut rätt val.
Kolla bara bil och ägare på biluppgifter.se, car.info och transportstyrelsen innan köp.

Majken2024
19 juni · 5 Inlägg

Den fungerar helt okej, men det är behov av en automat. Det som är kruxet, elbil har vi tittat på men har ingen laddstolpe, varken på jobb eller hemma så därav var inte det ett alternativ. En småbil hade fungerat också. Men det fraktas lite saker ibland stolar, möbler och så vidare.

Vad specifikt ska jag tolka som "misstänksamma" signaler när jag kollar på car.info och biluppgifter?

torsen
19 juni · 7 329 Inlägg

Majken2024 skrev:
Den fungerar helt okej, men det är behov av en automat. Det som är kruxet, elbil har vi tittat på men har ingen laddstolpe, varken på jobb eller hemma så därav var inte det ett alternativ. En småbil hade fungerat också. Men det fraktas lite saker ibland stolar, möbler och så vidare.

Vad specifikt ska jag tolka som "misstänksamma" signaler när jag kollar på car.info och biluppgifter?

Många ägare på kort tid anser jag vara den viktigaste varningssignalen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang