1900
Sök

Värde på VW Caddy Maxi från dödsbo? sälja hur?

37 Inlägg
26 juni
Trådstartare
#21
Mossan1 skrev:
NMNESD444 skrev:
[
Vad är inte möjligt i mitt fall menar du?
Möjligt och möjligt, men eftersom du saknar körkort är ju att själv behålla bilen (som jag gjorde) inte någon bra lösning för dig.
Jag bara menade att så löste JAG just bilen, medan allt annat avyttrades till underpris för att gå fort, då också tid var pengar, i mitt fall.

Att sälja till Grannen för KRAFTIGT underpris är ju inte vad jag menar.
Känns det inte helrätt med grannen (oavsett anledning) är ju en biluppköpare det bästa.

Ska du bo där kan ju god grannsämja vara ovärderligt.
Men kan givetvis slå åt fel håll även om hen köper bilen till bra pris om den krånglar och vederbörande är felaktigt funtad.
Sådana finns för många av.

Ingen kan nog ge dig bättre råd än din egen magkänsla.  Jag idiotförklarar inte oavsett vad du väljer får ingen här vet alla parametrar.
Och att behålla bilen är som du säger inget alternativ. Jag har inte sedan 2015 (då jag flyttade in i den hyresrätt där jag nu bor) bott i huset och kommer inte bo där sen heller så fastigheten kommer alltså att säljas. Sedan 2006 bodde pappa där själv förutom under 2013-2015 då jag bodde där eftersom det var svårt att få lägenhet vilket jag sedan fick.

37 Inlägg
26 juni
Trådstartare
#22
Brådhis skrev:
NMNESD444 skrev:
Ett ägarbyte från pappas dödsbo till mig kommer även dra ut på tiden då det ej kan ske digitalt utan måste ske genom att sända in den gula delen av registreringsbeviset vilket finns hos mig  därtill är det också semestertider nu.
Ett ägarbyte som detta går igenom på 1-3 dagar och blir registrerat från det angivna datumet, så det är inga konstigheter att göra så.
Fast postnord tar nog minst en halv vecka på sig att skicka in blanketten varpå de sedan tar 1-3 dagar för dem att registrera den. Innan en försäkring kan tecknas måste ju ägarbytet vara registrerat.

Om ett ägarbyte kan fixas lätt skulle en försäkring i mitt namn kunna fixas och sedan användes bilen under sommaren till och från återvinningen. När sedan grannen har pengar i september att köpa bilen för kan han få köpa den. Och då skriver vi ett kontrakt att om han inte kan betala 130 tusen i senast september kommer bilen säljas på att vis vilket jag bestämmer.

Skulle inte det fungera tro?
Senast redigerat av NMNESD444 (26 juni )

3 133 Inlägg
26 juni
#23
Man kan (SKA) lösa försäkring samtidigt med att ägarbyteslappen postas.

Man skriver ju ägarbytesdatum.
Försäkringsbolagen är mycket väl medvetna om detta.

Inte ens alla fordon man KAN ägarbyta digitalt.  Jordbrukstraktorer tex...

37 Inlägg
26 juni
Trådstartare
#24
Mossan1 skrev:
Man kan (SKA) lösa försäkring samtidigt med att ägarbyteslappen postas.

Man skriver ju ägarbytesdatum.
Försäkringsbolagen är mycket väl medvetna om detta.
Precis detta sa transportstyrelsen till mig nyss över telefon så det stämmer.

4 123 Inlägg
26 juni
#25
Man kan teckna försäkring innan bilen köps (dvs. man har bestämt sig att köpa kärran och ska åka iväg för att slutföra), det gör inget om det överlappar den är då på plats när ägarbyteslappen kommer CBR tillhanda

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

37 Inlägg
26 juni
Trådstartare
#26
Om nu granne går med på detta så är min tanke att låta honom köpa den för 130 tusen senast i september då han har råd därefter skriva över bilen på mig så att en trafikförsäkring kan tecknas för de dagar som vi åker mellan pappas fastighet och återvinningen därtill kommer hyra av släp för dessa dagar. På så vis kommer jag få hjälp med att åka till återvinningen samt granne kommer få köpa bilen.

Utöver detta skrivs ett kontrakt innehållande följande text:

Härmed har xxx (mitt namn) och xxx (grannens namn) den xx juli 2024 tillsammans överenskommit om följande:

xxx (mitt namn) ger härmed xxx (grannens namn) rätten att köpa fordon med registreringsnummer xxx xxx som ägs av xxx (mitt namn) senast xx september till ett överenskommet pris om 130 000 SEK. Fordonets nuvarande ägare är och förblir densamma tills xxx (grannens namn) har inkommit till xxx (mitt namn) med överenskommen köpesumma om 130 000 SEK. Om ovanstående köpesumma ej inkommit till fördonets nuvarande ägare xxx (mitt namn) före xx september ges nuvarande ägare rätt att färsälja bilen till, av honom vald, valfri ny ägare.

Om xxx (grannens namn) övertar ovanstående fordon från dess nuvarande ägare (mitt namn) på så sätt som framgår av detta kontrakt ska det kontrakt som hittas på baksidan av detta fyllas i i enlighet med vad som i det kontraktet framgår varpå detta kontrakt efter det ej längre anses giltigt dessutom ska ägarbytet också registreras hos transportstyrelsen i enlighet med vid tillfället gällande lagar och regler.

Detta kontrakt har upprättats i två identiska exemplar som givits ett var till båda parter. Båda parter har dessutom godkänt samt är införstådda med allt som framgår genom detta kontrakt.

Ort och datum samt bådas signaturer
Senast redigerat av NMNESD444 (26 juni )

4 123 Inlägg
26 juni
#27
Känns tokig att binda för köp/sälj om bilen ska användas innan dess, bätre att vänta med avtal till bilen inte längre ska användas och frihet att välja köpare  fram till det är dags, det kan ju hända saker med kärran tex. brand, krock haveri etc.

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

37 Inlägg
26 juni
Trådstartare
#28
spillolja skrev:
Känns tokig att binda för köp/sälj om bilen ska användas innan dess, bätre att vänta med avtal till bilen inte längre ska användas och frihet att välja köpare  fram till det är dags, det kan ju hända saker med kärran tex. brand, krock haveri etc.
Fast det är ju grannen (bilens ev. köpare) som erbjudit sig hjälpa mig och även han som kommer köra pappas fordon med hyrd släpvagn till återvinningen och han verkar vilja hjälpa mig mer om bilen säljes till honom. Därav svårt att vänta med att ev. välja han som köpare tills efter han hjälpt mig med att frakta bråte till återvinningen. Ev. om han har dragkrok på sin nuvarande bil kan ju den användas till och från återvinningen om grannen går med på det. Det gäller max tre dagar som det bör ta att åka till återvinningen med allt som ska dit.
Senast redigerat av NMNESD444 (26 juni )

* Voff voff *
10 449 Inlägg
26 juni
#29
NMNESD444 skrev:
Brådhis skrev:
NMNESD444 skrev:
Ett ägarbyte från pappas dödsbo till mig kommer även dra ut på tiden då det ej kan ske digitalt utan måste ske genom att sända in den gula delen av registreringsbeviset vilket finns hos mig  därtill är det också semestertider nu.
Ett ägarbyte som detta går igenom på 1-3 dagar och blir registrerat från det angivna datumet, så det är inga konstigheter att göra så.
Fast postnord tar nog minst en halv vecka på sig att skicka in blanketten varpå de sedan tar 1-3 dagar för dem att registrera den. Innan en försäkring kan tecknas måste ju ägarbytet vara registrerat.

Om ett ägarbyte kan fixas lätt skulle en försäkring i mitt namn kunna fixas och sedan användes bilen under sommaren till och från återvinningen. När sedan grannen har pengar i september att köpa bilen för kan han få köpa den. Och då skriver vi ett kontrakt att om han inte kan betala 130 tusen i senast september kommer bilen säljas på att vis vilket jag bestämmer.

Skulle inte det fungera tro?
Stämmer inte alls. Du skriver datumet för ägarbytet på lappen, när den kommer in så registreras detta datum, försäkring måste tecknas när pappret skrivs under eftersom ägarbytet då 'egentligen' sker. Brukar dessutom gå fort. Går lappen iväg på måndagen brukar ägarbytet vara klart tisdag eller onsdag tex. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök