2241
Sök

Värde på VW Caddy Maxi från dödsbo? sälja hur?

37 Inlägg
25 juni
Trådstartare
#1
Under förra året avled min pappa. Efter honom finns en VW Caddy Maxi Life årsmodell 2015, diesel, automat samt tre rader säten och baklucka istället för två dörrar. Bilen har stått still från 2021 tills då den för två veckor sedan bärgades till en besiktning och verkstad. Besiktningen kollade upp vilka fel som bilen hade varpå verkstaden lagade detta. Det hela landade på 28.000 kr plus 2000 kr för bärgaren som då även skrotade en annan skrotfärdig bil kvar efter pappa på köpet.

Ena bilden nedan visar besiktningsprotokollet före verkstaden gjorde sitt den andra bilden visar besiktningsprotokollet efter att felen blivit reparerade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246186/246186-ed7a835f0c3161e406747354b000abec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246186/246186-4b0f055fde6e79ebc794d59a9c8fd98a.jpg

En granne till pappa har hjälp mig med att fixa allt detta med bilen samt körde även hem den till pappas hus från verkstaden då jag själv saknar körkort. Grannen har ända sedan i höstas varit intresserad av köpa bilen. Med i köpet kommer även följa de vinterdäck som satt på bilen och som verkstaden byte ut mot de sommardäck som pappa hade liggande hemma.

Bilen står skriven på min pappas dödsbo och därav går det ej att sätta på en försäkring eftersom bilen då måste stå i mitt namn. Just nu är bilen avställd och saknar försäkring då den sades upp av mig redan förra året. Garageförsäkringen valdes av mig att ej förnyas tidigare i år. Så för att lagligt få köra bilen på allmän väg måste den säljas eller skrivas över på dödsboet så att en trafikförsäkring kan lösas. Dock får jag inte köra bilen, vilket heller ej är min tanke, då jag saknar körkort vilket gör att en trafikförsäkring i mitt namn kommer bli en dyr historia enligt försäkringsbolaget (VW försäkring). Ett ägarbyte från pappas dödsbo till mig kommer även dra ut på tiden då det ej kan ske digitalt utan måste ske genom att sända in den gula delen av registreringsbeviset vilket finns hos mig  därtill är det också semestertider nu.

Alternativen om den inte säljs till grannen är att antingen sälja den privat via nätet, via KVD eller sälja till en bilhandlare. I min kontakt med KVD har det framgått att om en aktion läggs upp på deras sajt kommer dödsboet kvarstå som ägare tills bilen är såld samt att bilen under aktionen förvaras i deras lokal. Alltså måste en trafikförsäkring troligtvis finnas under transporten vilket bara går att få till om bilen skrivs över på dödsboet. KVD talade även om att för en bil i denna prisklass tar de 12000 i egen ficka. Vid telefonkontakt med Riddermark framgick att de är beredda att betala runt 150 tusen för bilen.

Nu kvarstår för mig att välja hur och till vem jag vill sälja bilen samt bestämma ett pris. Enklast är att sälja den till grannen tvärs över gatan från från pappas hus där bilen nu står parkerad. Krångligare är att lägga upp en auktion hos KVD men då får jag reda på ett korrekt marknadsvärde. Enligt KVD finns inget hinder mot att bilen efter avslutad auktion återtas och säljes privat vilket KVD i såfall inte fakturerar något för utan det skulle då kosta noll och ingenting. Därefter är det möjligt att sätta auktionens vinnande bud som pris för grannen att köpa bilen för vilket även innebär att arvodet om 12000 kr som KVD tar ut istället tillfaller mig.

Någonstans mitt i allt detta har jag för mig att någon sa att bilen möjligen kan generera 170 tusen om den säljs privat kan det stämma?

Hur skulle ni gjort och vilket värde anser ni bilen ha? Är de värdena jag fått till mig korrekta skulle ni säga?

Bilen så som den ser ut idag (notera även vinterdäcken bredvid bilen vilka följer med i köpet):

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246186/246186-10337d1b9bfedd65e088b2bb73e68339.jpg

Bilen så som den såg ut då pappa köpte den i början av 2015:

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246186/246186-67c7d1a97dc45f8bc11ac0c41df07b6e.jpg
Senast redigerat av NMNESD444 (25 juni )

923 Inlägg
25 juni
#2
Lägg så lite energi som möjligt på det där. Får du ett bud på 140k ta det och lägg allting annat bakom dig. Bilen är trots allt 10 år gammal.

37 Inlägg
25 juni
Trådstartare
#3
mats757 skrev:
Lägg så lite energi som möjligt på det där. Får du ett bud på 140k ta det och lägg allting annat bakom dig. Bilen är trots allt 10 år gammal.
Så att sälja till grannen för runt 150-160 tusen är din rekommendation?

Jag kommer ju få betydligt högre summor vid försäljning av fastigheten så då kanske 30 tusen hit eller dit inte spelar så stor roll även om den högre summan vore trevligare.
Senast redigerat av NMNESD444 (25 juni )

923 Inlägg
25 juni
#4
Om du känner att din granne inte kommer att krångla, så sälj bara... Sista tusenlapparna betyder ingenting. DU startade med noll kronor. Din förälder kommer ändå inte tillbaka.
Troligtvis ska du göra 100tals beslut innan bouppdelningen är klar. Mao gör det enkelt.
Lägg energi på det som är av personligt värde. Det kommer du att vara tacksam för om 20 år

37 Inlägg
25 juni
Trådstartare
#5
mats757 skrev:
Om du känner att din granne inte kommer att krångla, så sälj bara... Sista tusenlapparna betyder ingenting. DU startade med noll kronor. Din förälder kommer ändå inte tillbaka.
Troligtvis ska du göra 100tals beslut innan bouppdelningen är klar. Mao gör det enkelt.
Lägg energi på det som är av personligt värde. Det kommer du att vara tacksam för om 20 år
Bouppdelningen är redan klar och jag är ensam ägare till allt efter min pappa då han bara hade mig som enda barn samt var ogift. Det mest värdefulla som han lämnade kvar var fastigheten, denna bilen samt tre MC av vilket inget ännu blivit sålt.
Senast redigerat av NMNESD444 (25 juni )

874 Inlägg
25 juni
#6
Jag hade låtit Riddermark hämta bilen
Är du bra vän med grannen kan det bli tjafs om bilen går sönder och krångel
Kommer du inte ha kontakt med grannen kan du sälja bilen till honom utan att försöra för ern som kompisar

37 Inlägg
25 juni
Trådstartare
#7
Muskelbil skrev:
Jag hade låtit Riddermark hämta bilen
Är du bra vän med grannen kan det bli tjafs om bilen går sönder och krångel
Kommer du inte ha kontakt med grannen kan du sälja bilen till honom utan att försöra för ern som kompisar
fast grannen har ju även varit med vid kontakt med verkstaden och besiktningen och är medveten om bilens nuvarande skick.

1 497 Inlägg
25 juni
#8
Om grannen känns som en person som inte kommer ställa till problem så hade jag sålt den till honom. Du kanske kan få några tusenlappar mer av KVD eller Riddermark men grannen verkar vara en snäll person som har hjälpt dig att ordna allting med besiktning och reparationer så att ge han ett bra pris tycker jag är rimligt. Dessutom verkar det vara det smidigaste och enklaste alternativet.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

874 Inlägg
25 juni
#9
NMNESD444 skrev:
Muskelbil skrev:
Jag hade låtit Riddermark hämta bilen
Är du bra vän med grannen kan det bli tjafs om bilen går sönder och krångel
Kommer du inte ha kontakt med grannen kan du sälja bilen till honom utan att försöra för ern som kompisar
fast grannen har ju även varit med vid kontakt med verkstaden och besiktningen och är medveten om bilens nuvarande skick.
Jag läste det

Att göra bil affärer med vänner bekanta släkt grannar arbets kompisar kan bli tråkigt när något går sönder
om det inte är en person som fattar att bilar går sönder och behöver lagas

37 Inlägg
25 juni
Trådstartare
#10
trubbelturbo skrev:
Om grannen känns som en person som inte kommer ställa till problem så hade jag sålt den till honom. Du kanske kan få några tusenlappar mer av KVD eller Riddermark men grannen verkar vara en snäll person som har hjälpt dig att ordna allting med besiktning och reparationer så att ge han ett bra pris tycker jag är rimligt. Dessutom verkar det vara det smidigaste och enklaste alternativet.
Ja det känns ju som enklaste sättet att göra på. Men kanske bör ett kontrakt skrivas där det står något i stil med följande?:

Härmed avsäger jag, mitt namn, som säljare allt framtida ansvar för till, köparens namn, den xx juni 2024 sålt fordon med reg nummer xxx xxx tillhörande min pappa, hans namn, dödsbo. Fordonet säljes för xxxxxx SEK. Båda parter är överens om ovanstående som har nedtecknats i två lika exemplar som givits ett var till båda undertecknade.

Ort och datum samt bådas signaturer
Senast redigerat av NMNESD444 (25 juni )

37 Inlägg
25 juni
Trådstartare
#11
Muskelbil skrev:
NMNESD444 skrev:
Muskelbil skrev:
Jag hade låtit Riddermark hämta bilen
Är du bra vän med grannen kan det bli tjafs om bilen går sönder och krångel
Kommer du inte ha kontakt med grannen kan du sälja bilen till honom utan att försöra för ern som kompisar
fast grannen har ju även varit med vid kontakt med verkstaden och besiktningen och är medveten om bilens nuvarande skick.
Jag läste det

Att göra bil affärer med vänner bekanta släkt grannar arbets kompisar kan bli tråkigt när något går sönder
om det inte är en person som fattar att bilar går sönder och behöver lagas
Ja fast det verkar som att han är medveten om att bilar åldras och kan gå sönder då han påtalat att han ser bilen varje dag och då tänker att den blir i sämre och sämre skick ju längre den bara står vilket han, enligt honom själv, anser vara syd. Dessutom har han ju sett vad för fel verkstaden har reparerat.
Senast redigerat av NMNESD444 (25 juni )

874 Inlägg
25 juni
#12
NMNESD444 skrev:
Muskelbil skrev:
NMNESD444 skrev:

fast grannen har ju även varit med vid kontakt med verkstaden och besiktningen och är medveten om bilens nuvarande skick.
Jag läste det

Att göra bil affärer med vänner bekanta släkt grannar arbets kompisar kan bli tråkigt när något går sönder
om det inte är en person som fattar att bilar går sönder och behöver lagas
Ja fast det verkar som att han är medveten om att bilar åldras och kan gå sönder då han påtalat att han ser bilen varje dag och då tänker att den blir i sämre och sämre skick ju längre den bara står vilket han, enligt honom själv, anser vara syd. Dessutom har han ju sett vad för fel verkstaden har reparerat.
Gör det som känns bäst för dig
Du bestämmer vad du tycker att det är värt att göra en affär med grannen och vad hjälpen är värd i pengar
Hoppas det blir rätt för dig vad du än bestämmer dig för

3 133 Inlägg
25 juni
#13
Dödsbon är tråkiga saker och att få ut maxvärde är oerhört svårt.
Tar det tid kostar andra saker pengar (skatt, försäkring, parkering osv)  = ingen vinst ändå.
Hade nog sålt till grannen om er relation är god och hen är vettig och införstådd med riskerna med gammal bil, som heller inte verkar vara välskött.

Personligen övertog jag själv en bil ur dödsbo trots att det var en biltyp jag egentligen inte ville ha pga dåliga bud från uppköpare.
För dyr bil för att privatannons säljes skulle kännas bra/säkert.
Men det är ju inte möjligt i ditt fall.
Annat avyttrades till underpris pga tidsnöd då huset också skulle säljas.

37 Inlägg
26 juni
Trådstartare
#14
Mossan1 skrev:
Dödsbon är tråkiga saker och att få ut maxvärde är oerhört svårt.
Tar det tid kostar andra saker pengar (skatt, försäkring, parkering osv)  = ingen vinst ändå.
Hade nog sålt till grannen om er relation är god och hen är vettig och införstådd med riskerna med gammal bil, som heller inte verkar vara välskött.

Personligen övertog jag själv en bil ur dödsbo trots att det var en biltyp jag egentligen inte ville ha pga dåliga bud från uppköpare.
För dyr bil för att privatannons säljes skulle kännas bra/säkert.
Men det är ju inte möjligt i ditt fall.
Annat avyttrades till underpris pga tidsnöd då huset också skulle säljas.
Vad är inte möjligt i mitt fall menar du?

Vad gäller huset är det inget panik att sälja då priserna på villor just nu ökar medan lägenheter sjunker i samma kommun och därav lönar det sig att vänta ett par månader till med att sälja huset som är obelånat då lånet löstes med pengar pappa hade på banken i samband med arvskifte. I och med att lägenheter fortfarande sjunker i pris har jag heller ingen brådska med att köpa någon bostadsrätt vilket kommer göras i slutändan dels för att placera pengarna och dels för att jag är less på att bo i hyresrätt i ett av kommunens sämre områden.

Nu idag när jag träffade grannen och vi diskuterade ett pris talades det om för honom vad KVD samt Riddermark kunde tänka sig köpa den för och att det är runt det priset jag tänkt mig att han kan få köpa för. Han ansåg det väl högt för bilen och påtalade att jag en gång i höstas/vintras sagt något om 100.000 kr vilket jag medhöll mig sagt men påpekade samtidigt att den summan sas utan någon som helst kunskap om värdet på bilar överlag och denna bilmodell i synnerhet vilket idag påmindes för honom att jag sa i höstas/vintras.

Hans smärtgräns för att köpa bilen ligger enligt honom på 130 tusen som absoluta tak vilket även det var lite i överkant enligt vad ha sa till mig. Samtidigt har han och en granne till lovat att hjälpa mig att rensa och köra till återvinningen med bråte i pappas hus samt klippa gräset som ej blivit klippt sedan 2021 vilket enligt honom ger att jag bör sälja bilen billigare till honom varpå ha då kan hjälpa mig ännumera. Genom att han och den andra grannen hjälper mig behövs det inte hyras in folk som kör till återvinningen alternativt hyra container vilket i slutändan enligt vad han sa skulle ge mig mer pengar kvar.

Men det lät på honom som lite tveksamt om han kunde tänka sig köpa för 130 tusen ev. kunde ha få fram så mycket pengar först i september vilket jag gissar har att göra med att han då har lönen från augusti att ta av. Nu i juli får han ju säkert lägre inkomst pga semester. Lägre än 130 tusen känns förresten inte värt att släppa bilen för.

Hur skulle ni gjort?
Senast redigerat av NMNESD444 (26 juni )

* Voff voff *
10 449 Inlägg
26 juni
#15
Låt inte grannen sätta dig i en känslomässig situation där du 'måste' sälja den till honom 'för att han hjälper dig'. Det är inte schysst av honom...

Sälj den då dit det är enklast, KVD eller tex Riddermark, så är du av med problemet helt enkelt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 449 Inlägg
26 juni
#16
NMNESD444 skrev:
Ett ägarbyte från pappas dödsbo till mig kommer även dra ut på tiden då det ej kan ske digitalt utan måste ske genom att sända in den gula delen av registreringsbeviset vilket finns hos mig  därtill är det också semestertider nu.
Ett ägarbyte som detta går igenom på 1-3 dagar och blir registrerat från det angivna datumet, så det är inga konstigheter att göra så.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 133 Inlägg
26 juni
#17
NMNESD444 skrev:
[
Vad är inte möjligt i mitt fall menar du?
Möjligt och möjligt, men eftersom du saknar körkort är ju att själv behålla bilen (som jag gjorde) inte någon bra lösning för dig.
Jag bara menade att så löste JAG just bilen, medan allt annat avyttrades till underpris för att gå fort, då också tid var pengar, i mitt fall.

Att sälja till Grannen för KRAFTIGT underpris är ju inte vad jag menar.
Känns det inte helrätt med grannen (oavsett anledning) är ju en biluppköpare det bästa.

Ska du bo där kan ju god grannsämja vara ovärderligt.
Men kan givetvis slå åt fel håll även om hen köper bilen till bra pris om den krånglar och vederbörande är felaktigt funtad.
Sådana finns för många av.

Ingen kan nog ge dig bättre råd än din egen magkänsla.  Jag idiotförklarar inte oavsett vad du väljer får ingen här vet alla parametrar.

37 Inlägg
26 juni
Trådstartare
#18
Brådhis skrev:
Låt inte grannen sätta dig i en känslomässig situation där du 'måste' sälja den till honom 'för att han hjälper dig'. Det är inte schysst av honom...

Sälj den då dit det är enklast, KVD eller tex Riddermark, så är du av med problemet helt enkelt.
Fast säljer jag dit istället för till grannen kommer hans hjälp till mig bli mindre och då måste det betalas för att få bort saker i huset, garaget och på tomten vilket i slutändan ändå kan göra att jag har samma mängd pengar kvar tänker jag.
Senast redigerat av NMNESD444 (26 juni )

449 Inlägg
26 juni
#19
om grannen nu är så snäll att hjälpa dej med att röja hus o tomt, kan du väl sälja den lite billigare till han. du har ju ingen nytta av den, o den har inte kostat dej 1 krona.  varför så ha galen, pengar är inte allt. du hade ju noll. men en trevlig granne som ställer upp o hjälper dej. är inte det värt något

37 Inlägg
26 juni
Trådstartare
#20
doktorduett skrev:
om grannen nu är så snäll att hjälpa dej med att röja hus o tomt, kan du väl sälja den lite billigare till han. du har ju ingen nytta av den, o den har inte kostat dej 1 krona.  varför så ha galen, pengar är inte allt. du hade ju noll. men en trevlig granne som ställer upp o hjälper dej. är inte det värt något
I och för sig har du rätt men som student vill man gärna ha mer pengar än det lilla som man får från CSN. Just får jag dessutom ingen regelbunden inkomst alls då studierna lades på paus när pappa dog. Vad gäller kostnader för bilen så har den redan kostat mig 30 tusen för bärgning och reparation, årlig skatt samt dessutom garageförsäkringen som avslutades först i våras. Så säljer jag den för runt 130 tusen går jag 100 tusen plus.

Vidare verkar denna typ av bil enligt blocket säljas för betydligt mindre privat än 150 tusen sett till de som ligger ute nu. Företag säljer för dyrare men det kan ju bero på att de köper in dem billigt och säljer dyrare för att gå med vinst. Dock har dessa som ligger ute gått längre antal mil än pappas bil vilket kanske ökar värdet en aning på den bil jag har. Hur mycket gör miltalen på en bil för dess värde?

https://www.blocket.se/bilar/sok?q=vw+c … t%22%5D%7D


Sök