3151
Sök

Slutsteg som krånglar

10 Inlägg
2 juli
Trådstartare
#1
Har haft lite problem med sprakande ljud på senaste, allt började efter en refugkörning som tog med sig styrväxel och lite av framvagnsbalken men även ljudet började ge upp efter det.

Efter ungefär volym 15 så börjar det spraka och musiken typ distas bort, Har provat bytt lågnivå men utan resultat. Clip lampan börjar att blinka och fladdra när volymen kommer upp till runt 15 samtidigt som musiken brusas bort, har mätt batteriet på 14 volt och lika mycket in i slutsteg, provat att sänka gainen men även de ingen skillnad,


Ska tilläggas att när man står stilla med bilen avstängd på 12v kan man spela hur högt som helst utan sprakande ljud


Komponenter är:
Midbas avatar Mtu-81 LE

Stereo: Pioneer DEH x8700bt

Steget är lackat så oklart vad det är för någe men kan nog tyda att det står mds  på de

Tack på förhand
Senast redigerat av Gabbish (2 juli )

564 Inlägg
2 juli
#2
Inga högtalarkablar som löper i närheten av styrväxeln eller liknande? Hade förut i en bil att rattstången skavde håll på en kabel och det blev precis som för dig, distade och gick sedan i protect på högre volym och blev värre över tid.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

10 Inlägg
2 juli
Trådstartare
#3
Jag har så inte dragit några i närheten men dörrsidorna kan nog dock skava lite på dem, ska kika påt

10 Inlägg
3 juli
Trådstartare
#4
Lillalilja skrev:
Inga högtalarkablar som löper i närheten av styrväxeln eller liknande? Hade förut i en bil att rattstången skavde håll på en kabel och det blev precis som för dig, distade och gick sedan i protect på högre volym och blev värre över tid.

Inget fel på dom kan nog vara nått me dålig jord eller steget som börjar bli dåligt

564 Inlägg
4 juli
#5
Gabbish skrev:
Lillalilja skrev:
Inga högtalarkablar som löper i närheten av styrväxeln eller liknande? Hade förut i en bil att rattstången skavde håll på en kabel och det blev precis som för dig, distade och gick sedan i protect på högre volym och blev värre över tid.

Inget fel på dom kan nog vara nått me dålig jord eller steget som börjar bli dåligt

Okej ja det är bara att undersöka vidare då om du nu mätt både batteri och på stegets plintar vid belastning och det visar 14 volt på båda ställena. Du kan ju prova att kastbyta med ett annat steg om du har ett lätt till hands för att isolera felet men troligtvis är det liiite kontakt någonstans som kortsluter.

Hur många kanaler har steget? Ifall det är ett multikanals så kan du ju prova att koppla ur en kanal åt gången och se hur det spelar då.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

10 Inlägg
4 juli
Trådstartare
#6
Lillalilja skrev:
Gabbish skrev:
Lillalilja skrev:
Inga högtalarkablar som löper i närheten av styrväxeln eller liknande? Hade förut i en bil att rattstången skavde håll på en kabel och det blev precis som för dig, distade och gick sedan i protect på högre volym och blev värre över tid.

Inget fel på dom kan nog vara nått me dålig jord eller steget som börjar bli dåligt

Okej ja det är bara att undersöka vidare då om du nu mätt både batteri och på stegets plintar vid belastning och det visar 14 volt på båda ställena. Du kan ju prova att kastbyta med ett annat steg om du har ett lätt till hands för att isolera felet men troligtvis är det liiite kontakt någonstans som kortsluter.

Hur många kanaler har steget? Ifall det är ett multikanals så kan du ju prova att koppla ur en kanal åt gången och se hur det spelar då.

Har ett bas steg inkopplat som är skarvat från middsteget, är ett 2 kanaligt steg med tror nog att det är steget de e fel på. Dock lite skevt att de skulle ha uppkommit samtidigt som jag körde över refugen.

Har legat och tänkt på detta i några nätter nu och kommit fram till att steget inte klarar av dessa strömspikar som blir när bilen är igång. Surt med ett steg som hållt i 7 år med det roliga ska väll ta slut nån gång. Bara att punga fram plånboken då?

564 Inlägg
8 juli
#7
Gabbish skrev:
Lillalilja skrev:
Gabbish skrev:

Inget fel på dom kan nog vara nått me dålig jord eller steget som börjar bli dåligt

Okej ja det är bara att undersöka vidare då om du nu mätt både batteri och på stegets plintar vid belastning och det visar 14 volt på båda ställena. Du kan ju prova att kastbyta med ett annat steg om du har ett lätt till hands för att isolera felet men troligtvis är det liiite kontakt någonstans som kortsluter.

Hur många kanaler har steget? Ifall det är ett multikanals så kan du ju prova att koppla ur en kanal åt gången och se hur det spelar då.

Har ett bas steg inkopplat som är skarvat från middsteget, är ett 2 kanaligt steg med tror nog att det är steget de e fel på. Dock lite skevt att de skulle ha uppkommit samtidigt som jag körde över refugen.

Har legat och tänkt på detta i några nätter nu och kommit fram till att steget inte klarar av dessa strömspikar som blir när bilen är igång. Surt med ett steg som hållt i 7 år med det roliga ska väll ta slut nån gång. Bara att punga fram plånboken då?

Det kan ju vara en slump också, behöver inte ha något med refugkörningen att göra. Förstår inte vad du menar riktigt med bassteg skarvat på ett midsteg. Jag hade testat koppla in ett annat steg innan jag köper något nytt.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

10 Inlägg
8 juli
Trådstartare
#8
Lillalilja skrev:
Gabbish skrev:
Lillalilja skrev:

Okej ja det är bara att undersöka vidare då om du nu mätt både batteri och på stegets plintar vid belastning och det visar 14 volt på båda ställena. Du kan ju prova att kastbyta med ett annat steg om du har ett lätt till hands för att isolera felet men troligtvis är det liiite kontakt någonstans som kortsluter.

Hur många kanaler har steget? Ifall det är ett multikanals så kan du ju prova att koppla ur en kanal åt gången och se hur det spelar då.

Har ett bas steg inkopplat som är skarvat från middsteget, är ett 2 kanaligt steg med tror nog att det är steget de e fel på. Dock lite skevt att de skulle ha uppkommit samtidigt som jag körde över refugen.

Har legat och tänkt på detta i några nätter nu och kommit fram till att steget inte klarar av dessa strömspikar som blir när bilen är igång. Surt med ett steg som hållt i 7 år med det roliga ska väll ta slut nån gång. Bara att punga fram plånboken då?

Det kan ju vara en slump också, behöver inte ha något med refugkörningen att göra. Förstår inte vad du menar riktigt med bassteg skarvat på ett midsteg. Jag hade testat koppla in ett annat steg innan jag köper något nytt.

Liten lösning å dra 2 kablar i samma ingång för att slippa köpa ett fördelningsblock


Sök