2840
Sök

Vilken motorolja hade ska jag välja till ny bil

3 Inlägg
12 juli
Trådstartare
#1
Hej,
Har en VW Golf från -18 som har gått 5500 mil som ska in på service, vill köpa egen olja för att spara några kronor.
Alla dessa har norm 50400-50700 enligt bil rekommendation, den ska dessutom ha 0w-30.

Vilken skulle ni rekommendera utav dessa tre, är Shells något ni skulle använda i bilen och har ni beställt ifrån denna sida tidigare?
Många är 5L men bilen tar 4L, vad gör man med sista litern..?

VAG Longlife III 0W30
https://weboil.se/shop/419-original-vag … w30---5-l/

Motorolja Castrol EDGE 5W30 LL (TI) FST
https://weboil.se/shop/354-edge/870-mot … fst---5-l/

Motorolja Shell Helix Ultra ECT C2 / C3 0W30 // Vet ej om det är LongLife olja eller inte
https://weboil.se/shop/177-shell-motoro … w30---4-l/

Verkstad (Ej märkesverkstad) har denna
https://weboil.se/shop/229-liqui-moly-m … 0-5w30-5l/

3 063 Inlägg
12 juli
#2
Accepterar verkligen verkstaden egen medtagen olja?  Och skriver det som godkänd service?

Kolla det FÖRST.

Är spec för klass och viscositet rätt  spelar det ingen roll var oljan köps I VERKLIGHETEN , men en verkstad kan knorra.
Är inte servicen godkänd enl biltillverkarens normer räknas den inte för tex försäkringsbolag om du tex skulle behöva maskinförsäkringen.
Så skriver dom tex "Kund medtagen egen olja" på protokollet kan du få bevisbördan mot försäkringsbolaget om du får motorproblem.

Så stäm av med verkstaden INNAN du köper olja du ev får lämna tillbaka.

Överbliven olja sparar man för ev framtida påfyllning. När man köpt själv, alltså. Men då I regel för egen gjord service, vilket är helt ok när garantier och försäkringar gått ut.

Före det kan vara vääldigt dumsnålt.
Senast redigerat av Mossan1 (12 juli )

3 345 Inlägg
12 juli
#3
Hur mycket mer tar verkstaden?.. när jag lämnade in bilen för service för många år sedan så var det princip samma pris.

bättre byta själv, sparar nån tusing för 10min grej. Fast nu har du en rätt ny bil med troligen garantier. Bäst att få stämpeln.


3 Inlägg
12 juli
Trådstartare
#4
Dom skulle skriva upp på ordern att jag tar med egen olja, ska dubbelkolla så samma garantier gäller.
Märkesverkstad ca 9000kr Mekonomen 7200, Autoexperten verkstad 5000kr. Totalpriset skiljer sig en hel del mellan verkstad, är det något som säger att jag inte kan välja Autoexperten på en ny bil?

Forummoderator
17 805 Inlägg
12 juli
#5
jusssit skrev:
Dom skulle skriva upp på ordern att jag tar med egen olja, ska dubbelkolla så samma garantier gäller.
Märkesverkstad ca 9000kr Mekonomen 7200, Autoexperten verkstad 5000kr. Totalpriset skiljer sig en hel del mellan verkstad, är det något som säger att jag inte kan välja Autoexperten på en ny bil?
9 papp för en service? Vad är det för service? En mellanservice där även hybridsystemet kollas och luftfilter byts ut på en Prius kostade 2495:-. Då ingår garanti på hybridsystemet och assistansförsäkring i ett år...

EDIT: Ingen longlifeservice va? Du ska serva bilen var 12:e månad om den ska hålla.
Senast redigerat av Hybrid_ (12 juli )

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 063 Inlägg
12 juli
#6
Kan det vara en DSG automatlåda kanske?
Vid 6000mil ska dubbelkopplingsoljan bytas.
Kostar en slant bara det och vänta 500mil på den lönar sig knappast.

Lite olika DSG-modeller mellan dom olika motoralternativen. Vissa har ingen olja till kopplingen.

Någon garanti finns nog inte längre på en VW 2018, men maskinförsäkringen kan gälla än eftersom den bara gått 5500mil. Tidsgränsen (år) skiljer lite bland bolagen. 
Då ska du stämma av med ditt FÖRSÄKRINGSBOLAG vad som gäller om man promt ska ha egen olja med vid servicen.

Är det sen också en TFSI-motor är risken stor du får nyttja maskinförsäkringen och då vill du ha pappren i ordning....

Autoexperten är auktoriserade för godkänd service.
Senast redigerat av Mossan1 (12 juli )

3 Inlägg
12 juli
Trådstartare
#7
Den har gått 5600 mil ungefär, oljebyte, luftfilter, bromsvätska, kupéfilter och tändstift är på servicen.
Problemet är väl tändstift tex ska bytas ut var 36e månad eller 9000 mil. Från ett miltal så är det ju långt kvar egentligen men det ska bytas för att få en stämpel.

Oljebyte sker varannat år, inspektion är nog varje år på bilen.

Kanske ska välja autoexperten istället, skiljer en del i pengar. Samma garantier gäller väl om något händer o försäkringsbolaget blir inblandad, måste väl inte vara märkesverkstad?

3 063 Inlägg
12 juli
#8
jusssit skrev:
o försäkringsbolaget blir inblandad, måste väl inte vara märkesverkstad?
Nej!  Kravet försäkringsbolagen har är "korrekt utförd service enl tillverkaren".
Så länge servicen kan bevisas i form av bilens servicedokumentation eller sparade kvitton, tex.  Få har fysiska böcker idag utan finns på nätet.

jusssit skrev:
Problemet är väl tändstift tex ska bytas ut var 36e månad eller 9000 mil. Från ett miltal så är det ju långt kvar egentligen men det ska bytas för att få en stämpel.
Tändstift kan fastna väldigt, så det är klokt med tidsgräns också.
Senast redigerat av Mossan1 (12 juli )

4 099 Inlägg
13 juli
#9
Lidl har 5W-40  5 liter för 249:- om man vill vara ekonomisk

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

455 Inlägg
13 juli
#10
Jag skulle definitivt prioritera byte av oljan i DSG lådan framför att bekymra mig över ev tändstift (värre då med glödstift som är betydligt känsligare och lätt dras av om dom fastnat)

Forummoderator
17 805 Inlägg
13 juli
#11
jusssit skrev:
Den har gått 5600 mil ungefär, oljebyte, luftfilter, bromsvätska, kupéfilter och tändstift är på servicen.
Problemet är väl tändstift tex ska bytas ut var 36e månad eller 9000 mil. Från ett miltal så är det ju långt kvar egentligen men det ska bytas för att få en stämpel.

Oljebyte sker varannat år, inspektion är nog varje år på bilen.

Kanske ska välja autoexperten istället, skiljer en del i pengar. Samma garantier gäller väl om något händer o försäkringsbolaget blir inblandad, måste väl inte vara märkesverkstad?
Det där kommer nog att ställa till med problem framöver.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
13 902 Inlägg
13 juli
#12
spillolja skrev:
Lidl har 5W-40  5 liter för 249:- om man vill vara ekonomisk

smile
har dom ens 507.00 olja det är jag högst tveksam till


skulle inte ens köpa olja där till en folkrejsbil   men det är jag..smile



köpte olja på motonet härom veckan 507 olja 5liter för 400:-  rätt okej pris att hälla i en 502.00 eller 505.00 i en bil med partikelfilter är väldigt väldigt dumnt och blir väldigt dyrt snabbt smile
Senast redigerat av Growe (13 juli )

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
13 902 Inlägg
13 juli
#13
Mossan1 skrev:
Accepterar verkligen verkstaden egen medtagen olja?  Och skriver det som godkänd service?

Kolla det FÖRST.

Är spec för klass och viscositet rätt  spelar det ingen roll var oljan köps I VERKLIGHETEN , men en verkstad kan knorra.
Är inte servicen godkänd enl biltillverkarens normer räknas den inte för tex försäkringsbolag om du tex skulle behöva maskinförsäkringen.
Så skriver dom tex "Kund medtagen egen olja" på protokollet kan du få bevisbördan mot försäkringsbolaget om du får motorproblem.

Så stäm av med verkstaden INNAN du köper olja du ev får lämna tillbaka.

Överbliven olja sparar man för ev framtida påfyllning. När man köpt själv, alltså. Men då I regel för egen gjord service, vilket är helt ok när garantier och försäkringar gått ut.

Före det kan vara vääldigt dumsnålt.
det man inte får glömma bort är att bara för att dom är godkända för motorn betyder det inte nödvändigtvis att det är lika bra olja oavsätt märke och pris..  det finns flera saker som spelar in..  att den är godkänd betyder bara att den uppfyller kravet..  sen kan man oxå ställa sig frågan om vissa kanske skulle kunna tänka sig att ljuga oxå.. 
det är ju inte så att man kan vara 100% säker på att oljan är vad som står på förpackningen..

jag skulle personligen vara väldigt väldigt försiktig med att köpa vw egna olja online..  och även castrol olja..  framför allt om den är märkbart billigare än hos andra..
det förkommer att det säljs fejk olja   så man ska helt klart vara försiktig med märkes oljan..  ju större märke ju större är chansen att det är fejk.   

sen kan man ju inte säga att bara för att en olja är dyr är den bra eller äkta..      på det sättet är det lite säkrare att köpa direkt i sverige från butik..

jag köpte olja på motonet för 400kr för 5liter till min polo som ska ha 507.00 olja   inget känt märke eller så men känns bättre än biltema eller lidl olja iof. smile

Kör fort så hinner inget hända...

7 347 Inlägg
13 juli
#14
Inte speciellt intelligent att spara någon hundralapp, men å andra sidan riskera att maskinskadedelen inte gäller då serviceprogrammet inte följts fullt ut.

713 Inlägg
13 juli
#15
Gör service hos märkes verkstaden
Det är en garanti för att försäkringen gäller när du behöver andvända den

Byt olja varje år för att försöka undvika motor problem


Sök