2868
Sök

Audi A4 Sedan 2.0 TFSI, 2008 - Fjärrnycklar slutar funka ibland

4 Inlägg
12 juli
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en Audi A4 Sedan 2.0 TFSI Manuell från 2008 och vid två tillfällen senaste veckorna så har det inte funkat att låsa upp bilen med fjärrnycklarna. Det händer inget alls när jag trycker på någon av dem.
Men om jag öppnar bilen med själva nyckeln o startar motorn så kan jag stänga av motorn och hoppa ut o testa o både låsa och låsa upp och då fungerar det klockrent igen.
Och sen har det fungerat bra igen fast bilen stått en dag.
Det kan va värt att nämna också att jag inte kör så ofta så bilen har stått stilla runt en vecka båda gångerna det här har hänt.

Eftersom det är samma problem med båda nycklarna och det funkar igen efter en start av motorn så tror jag inte det beror på nycklarna, men vad vet jag.

Nån som har nån aning om vad som kan va fel?

Forummoderator
17 805 Inlägg
13 juli
#2
Jerry__ skrev:
Hej!

Jag har en Audi A4 Sedan 2.0 TFSI Manuell från 2008 och vid två tillfällen senaste veckorna så har det inte funkat att låsa upp bilen med fjärrnycklarna. Det händer inget alls när jag trycker på någon av dem.
Men om jag öppnar bilen med själva nyckeln o startar motorn så kan jag stänga av motorn och hoppa ut o testa o både låsa och låsa upp och då fungerar det klockrent igen.
Och sen har det fungerat bra igen fast bilen stått en dag.
Det kan va värt att nämna också att jag inte kör så ofta så bilen har stått stilla runt en vecka båda gångerna det här har hänt.

Eftersom det är samma problem med båda nycklarna och det funkar igen efter en start av motorn så tror jag inte det beror på nycklarna, men vad vet jag.

Nån som har nån aning om vad som kan va fel?
Nu är min bil nyare men det står i manualen att (Ungefär) "efter 7 dagars stillastående går bilen i djup dvala och den låses då inte upp när du närmar dig bilen utan du måste trycka på en knapp på fjärrkontrollen för att låsa upp". Kan ju vara någon liknande funktion? Eller att batteriet börja bli trött och stänger av sökning efter nyckel?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
14 juli
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
Jerry__ skrev:
Hej!

Jag har en Audi A4 Sedan 2.0 TFSI Manuell från 2008 och vid två tillfällen senaste veckorna så har det inte funkat att låsa upp bilen med fjärrnycklarna. Det händer inget alls när jag trycker på någon av dem.
Men om jag öppnar bilen med själva nyckeln o startar motorn så kan jag stänga av motorn och hoppa ut o testa o både låsa och låsa upp och då fungerar det klockrent igen.
Och sen har det fungerat bra igen fast bilen stått en dag.
Det kan va värt att nämna också att jag inte kör så ofta så bilen har stått stilla runt en vecka båda gångerna det här har hänt.

Eftersom det är samma problem med båda nycklarna och det funkar igen efter en start av motorn så tror jag inte det beror på nycklarna, men vad vet jag.

Nån som har nån aning om vad som kan va fel?
Nu är min bil nyare men det står i manualen att (Ungefär) "efter 7 dagars stillastående går bilen i djup dvala och den låses då inte upp när du närmar dig bilen utan du måste trycka på en knapp på fjärrkontrollen för att låsa upp". Kan ju vara någon liknande funktion? Eller att batteriet börja bli trött och stänger av sökning efter nyckel?
Hej. Tack för tipset. Jag tror inte det är samma eftersom min bil är såpass gammal att jag alltid måste trycka på knapp, och det är när jag trycker på knappen på nyckeln som bilen inte reagerat även om nyckeln blinkat som att den skickar signaler.
Men är där någon separat strömkälla som håller mottagen igång eller liknande, som tappat laddningen när bilen stått still för länge kanske?

Forummoderator
17 805 Inlägg
14 juli
#4
Nyckeln kan blinka bäst fan den vill. Men om bilen går i dvala och inte lyssnar så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

455 Inlägg
14 juli
#5
Kanske comfort modulen som börjar bråka. Eller glapp i trådar i dörröverföringen??

Felkoder??
Senast redigerat av krambriw (14 juli )

4 Inlägg
20 juli
Trådstartare
#6
Ledsen för sent svar, men har kollat felkoderna nu och där va inget angående det här problemet. Den enda felkoden den visade var ett problem med en sensor för motor temperaturen som jag haft den inne på service för hos Audi (men de inte lyckades lösa eller berätta om det va allvarligt).


Sök