2933
Sök

Kamaxellager

26 Inlägg
14 juli
Trådstartare
#1
Tja!
Polo 1,4 MPI -00

Jag skruvade av ventilkåpan idag för att kolla över en läckage runt kamaxeldrevet. Såg då också anledningen till varför min oljelampa har börjat lysa när motorn blivit varm.
Både axeln & kåpan hade djupa revor i sig. Så antagligen måste både dom bytas. Kanske toppen också.....
Men min fundering är om det sitter nå lager i toppen på dessa motorer?

För vad jag kunder se så fanns det inga och jag kunde inte heller hitta några nya på reservdel sidorna på internet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244028/244028-4f2bd3168774823b4af969c666a1658b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244028/244028-3f965db961e1f31926712844b82a7dbf.jpg

5 996 Inlägg
14 juli
#2
Nej, inga lösa lager som på veven, det är bara de där ytorna som man ser. Försök få tag på en begagnad topp, den där lönar sig nog inte att göra i ordning. Och då förutsätter jag att inte vevlager och annat i bottendelen är lika dåligt...

26 Inlägg
14 juli
Trådstartare
#3
Utmarks-Loke skrev:
Nej, inga lösa lager som på veven, det är bara de där ytorna som man ser. Försök få tag på en begagnad topp, den där lönar sig nog inte att göra i ordning. Och då förutsätter jag att inte vevlager och annat i bottendelen är lika dåligt...
Joo jag hoppas botten klarat sig. Men en annan sak jag tyckte va konstigt va att det inte verkade vara nån packning mellan kåpan & toppen, det ska väl alltid vara antingen gummipackning eller silikon mellan dom? Men på min ser det helt slätt ut.

toppenhttps://www1.garaget.org/gallery/images/245/244028/244028-c235d14cb9517004d828e95c776a6f35.jpg

7 347 Inlägg
14 juli
#4
Biltillverkarna sparar in där dom tror att det inte syns och märks, speciellt en biltillverkare!

Fri fart för ett fritt folk!
13 911 Inlägg
14 juli
#5
Inget ovanligt. Du har bara tur att du inte kört av kamremmen.  Men det är topp byte som gäller.   Väldigt ovanligt att det finns lager på kamaxlar. Vw har det nog bara på sina pd dieselmotorer

Kör fort så hinner inget hända...

26 Inlägg
15 juli
Trådstartare
#6
Growe skrev:
Inget ovanligt. Du har bara tur att du inte kört av kamremmen.  Men det är topp byte som gäller.   Väldigt ovanligt att det finns lager på kamaxlar. Vw har det nog bara på sina pd dieselmotorer
Du säger att de va tur att kamremmen inte kört av, är det för att när väl kamaxel började slitas ner så började axel att luta mot kamdrevet pga trycket från spännrullen?
Isåfall kan det förklara varför jag har haft ett oljeläckage vid packningen bakom drevet.
Jisses, de ena problemet är förklaringen till det andra....sjukt.

3 078 Inlägg
15 juli
#7
Skruvad91 skrev:
Men en annan sak jag tyckte va konstigt va att det inte verkade vara nån packning mellan kåpan & toppen, det ska väl alltid vara antingen gummipackning eller silikon mellan dom? Men på min ser det helt slätt ut.
Det KAN inte vara en packning mellan när kåpan och toppen är varsin lagerhalva.  Hur får man till det lagerspelet i så fall?
Nej, tunt tunt med flänstätning. Får inte bygga knappt någonting.

Den tråkiga och jobbiga frågan man MÅSTE ställa sig när man finner sådant där är:
Är detta ANLEDNINGEN till dåliga oljetrycket, eller ett följdfel av dåliga oljetrycket? Ett av flera?

Vem vet.?

Lagerrepor förklarar inte oljeläckaget.
Senast redigerat av Mossan1 (15 juli )

26 Inlägg
15 juli
Trådstartare
#8
Mossan1 skrev:
Skruvad91 skrev:
Men en annan sak jag tyckte va konstigt va att det inte verkade vara nån packning mellan kåpan & toppen, det ska väl alltid vara antingen gummipackning eller silikon mellan dom? Men på min ser det helt slätt ut.
Hur skulle det kunna vara en packning mellan när kåpan och toppen är varsin lagerhalva?  Hur får man till det lagerspelet i så fall.

Nej, tunt tunt med flänstätning. Får inte bygga knappt någonting.

Den tråkiga och jobbiga frågan man MÅSTE ställa sig när man finner sådant där är:
Är detta ANLEDNINGEN till dåliga oljetrycket, eller ett följdfel av dåliga oljetrycket? Ett av flera?

Vem vet.?

Lagerrepor förklarar inte oljeläckaget.
Kamdrevet lutat? Hur då?
Jag kan lägga till lite ytligare information som kanske ger lite ljust på vissa saker.

Jag köpte denna bil för 3 år sen som pendlar bil, körde 7 mil (enkel resa i ca 1,5 år) till jobbet varje dag och jag va väldigt sen på första oljebyte i min ägo.

Första vintern va jag slarvig med motorvärmare & när jag körde iväg med motorn kall så gasade jag på ganska rejält (från första till andra växeln) utan att låta motorn värma upp sig, vid vissa tillfällen så blinkade oljelampan till när jag gasade iväg. Fruktansvärd slarv av mig!

Jag tror högst troligt att de va då som jag orsakade första skadorna på kammen då jag gasade iväg alldeles för fort innan oljan tjock som sirap inte hunnit ta sig upp till toppen.

Varför jag tror att kammen kan ha börjat luta är ju för att kåpan håller ju kammen i sin position, när jag lossade på dom sista skruvarna så ploppade kåpan upp ca 1 cm pga trycket från kamremmen. Det sitter ju inget annat ovanpå kammen som håller den på plats förutom kåpan. Så om kammen börjar slipas ner så kan det ju vara så att den lilla lutningen som blev gjorde så att det blev en liten glipa vid packningen. Eller så kanske bara packningen började bli dålig, kan ej veta säkert.


Sök