1534
Sök

Kupéfläkten fungerar bara på högsta farten. Seat Ibiza 1.2 95 Hk manuell från 2013

24 Inlägg
23 juli
Trådstartare
#1
Hej!
Jag ska köpa en bil idag. En Seat Ibiza 1,2 95HK från 2013.
Kupéfläkten har 4 steg men går igång först på 4de.
Gick ut på Skruvat och möttes av reglage, motstånd och fläktar.
Så tacksam om någon vet vad jag behöver köpa. (Det känns onödigt med hela fläkten eftersom den funkar.)
Någon som har erfarenhet?

6 012 Inlägg
23 juli
#2
På gamla bilar brukade det vara en grej som kallas "fläktmotstånd" som var sönder när fläkten bara fungerade på full effekt, eftersom strömmen passerar förbi denna lilla begränsande grej då. På nyare bilar borde det vara integrerat med resten av bilens elektronik i någon styrbox. Men Seat är väl kanske inte de som implementerar ny teknik först, så det kanske ändå är fläktmotståndet som är sönder.

24 Inlägg
23 juli
Trådstartare
#3
Tack Så mycket för svar! Låter som en kvalificerad gissning!

5 655 Inlägg
23 juli
#4
Har du mnauell klimatpanel så har du fläktmotstånd till kupéfläkt i din gamla Seat.

Dina symptom tyder på att fläktmotståndet har gett upp då 4e steget bara kopplar förbi motståndet och ger full batterispänning till fläkten.

Ofta går fläktmotståndet sönder för att kupéfläkten går trögt/drar för mycket ström så det finns risk att motståndet inte håller lika länge om du bara byter det.


24 Inlägg
23 juli
Trådstartare
#5
"Ofta går fläktmotståndet sönder för att kupéfläkten går trögt/drar för mycket ström så det finns risk att motståndet inte håller lika länge om du bara byter det."

Aha! Tack Så mycket! Det kommer inte in någon friskluft i intagen. Igensatta filter som åstadkommer alltihop? Gör så att fläkten blir trög? Eller? Det kanske inte hänger ihop?
(Ac ur fkt, men jag klara mig utan OM jag har friskfuft o fläkt.)

5 655 Inlägg
23 juli
#6
Oftast slitage t.ex dåliga lager i fläkten som orsakar att dom går trögt och i sin tur bränner fläktmotståndet.

Men första gången så kan man chansa och kasta i ett nytt fläktmotstånd och sen byta både fläkt och motstånd nästa gång det går sönder.


24 Inlägg
23 juli
Trådstartare
#7
Tack igen! Jag gör så. Håll tummarna för att det håller ett tag!?

Fri fart för ett fritt folk!
13 945 Inlägg
23 juli
#8
dom där fläktarna är ganska dåliga..  sitter samma fläktar i både audi a2 seat ibiza skoda fabia vw polo 9n och 6r   
vilket gör att utbudet är ganska bra  skulle nog personligen inte bara byta motståndet..   dom går sönder pga att fläkten börjar gå trögt..

Kör fort så hinner inget hända...

24 Inlägg
23 juli
Trådstartare
#9
Growe skrev:
dom där fläktarna är ganska dåliga..  sitter samma fläktar i både audi a2 seat ibiza skoda fabia vw polo 9n och 6r   
vilket gör att utbudet är ganska bra  skulle nog personligen inte bara byta motståndet..   dom går sönder pga att fläkten börjar gå trögt..
Tack för synpunkten! Jag ska köra ner till Öland på söndag och mycket att pula med innan. Tror det är enklare att bara byta bara motståndet nu och hoppas lite för mycket kanske.

Forummoderator
26 269 Inlägg
23 juli
#10
Modigt att köpa den bilen, må jag säga.

Om AC:n är ur funktion och fläkten har uppenbara problem..vad kommer då härnäst?

Låter som ett vrak i mina öron..personligen hade jag dragit åt mig öronen och inte köpt den.
Senast redigerat av Mack (23 juli )

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

24 Inlägg
24 juli
Trådstartare
#11
Mack skrev:
Modigt att köpa den bilen, må jag säga.

Om AC:n är ur funktion och fläkten har uppenbara problem..vad kommer då härnäst?

Låter som ett vrak i mina öron..personligen hade jag dragit åt mig öronen och inte köpt den.
Tack för dina trevliga förutsägelser!

7 348 Inlägg
24 juli
#12
Instämmer med Mack.
SEAT är en VAG-produkt.
Ska du ha bilen som färdmedel - köp en japansk bil i stället.

Fri fart för ett fritt folk!
13 945 Inlägg
24 juli
#13
torsen skrev:
Instämmer med Mack.
SEAT är en VAG-produkt.
Ska du ha bilen som färdmedel - köp en japansk bil i stället.
små pengar att laga.. det är anledningen till att åka vag bilar.. 

köpte kondensor ac pump torrfilter evapventil för 3000kr på ebay till min polo..   det kostar ju liksom inget..
nu fungerade min ac vid köpet.  men förr eller senare börjar alla ac system att strula smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
26 269 Inlägg
24 juli
#14
Malena- skrev:
Mack skrev:
Modigt att köpa den bilen, må jag säga.

Om AC:n är ur funktion och fläkten har uppenbara problem..vad kommer då härnäst?

Låter som ett vrak i mina öron..personligen hade jag dragit åt mig öronen och inte köpt den.
Tack för dina trevliga förutsägelser!
Det var inte för att vara elak på något sätt.
Men att köpa en bil som uppenbarligen redan har sina problem är verkligen som att köpa grisen i säcken.
Man kan ha tur också förstås..och det är relativt enkla fel att fixa. Men man kan ha otur och en reparation leder till tre nya fel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 113 Inlägg
25 juli
#15
Trasigs fläktmotstånd kan göra så AC inte fungerar (om man har kopplingsschema kan man se i det) men det brukar sitta en termosäkring på detta motstånd (177C+) som bryter, är man händig man man byta detta, eller så byglar man över detta men resultatet är att det börjar brinna istället

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök