Brådhis skrev:
Visst är det vanligt, men det är andra fel också. Så att som trådskaparens verkstad föreslog, göra felsökning och byta hylsan för 15000 kr utan att ens ha läst ut felkoder är vansinne.
Självklart ska det läsas felkoder.
Kan räcka med att en säkring gått för en Haldex-bil att bli 2wd.
Steg1 är att utesluta elektroniken, även om statistiken talat sitt språk.
Men ta ner vinkelväxeln för att kolla hylsan som felsökning är helt bortkastat, utan då kan man byta rubbet genast. Antagligen så verkstaden menat, och kanske lite missförstånd inblandat i att den aldrig skulle kopplas mot dator.
Låter märkligt så jag går med missförstånd.
Att ta ner vinkelväxeln är inte så svårt jobb, men förutsätter givetvis att kunna lyfta bilen och en del verktyg som dom flesta hemskruvare normalt ändå har.
Men saknas något bra ställe att skruva på ska man inte ens börja. Har man heller inga/dåligt med verktyg = lämna in. Tveklöst.
Detta test utförs på egen risk om så önskas: Tänk FÖRE!
På Morsans XC90 (efter felkodsscanning) gjorde vi så att ett framhjul lyftes. Sedan startade vi och MYCKET FÖRSIKTIGT lät vi bilen SAKTA spinna det lyfta hjulet. I det läget stod kardanen stilla, och då var tvivlet om felkällan borta. Kardanen är (ska vara) i ständigt ingrepp och skall alltid snurra med framhjulen.
Morsans sambo satt hela tiden beredd om den skulle villa framåt och jag låg BREDVID bilen och tittade, och var därmed ur vägen OM domkraften trots allt skulle ha vält. Övriga tre hjul var klossade. Hjulet snurrade max 2 varv. Syntes genast att kardanen var stilla.
Man måste tänka lite säkerhet innan om man gör sådant här.
Den XC90n hade inga felkoder. Inget som VIDA (volvo-diagnos program) fann i något styrdon I alla fall.
Snurrar man framhjulet för hand med avstängd motor kan friktionen i en blåst hylsa få kardanen att rotera när Haldex är urkopplad. Som Ej aktiv är Haldex ur. Därför kan dom köras på bromsrullarna med motor av.
Därför skall motorn gå och driva själv. Tyvärr.
Men börja med felkoder som sagt.