2289
Sök

Volvo V70 AWD 2,5T 2004 - Fel på AWD, driver bara på två hjul

6 Inlägg
8 augusti
Trådstartare
#1
Jag söker hjälp att avgöra ta bästa mest prisvärda beslut gällande fel på fyrhjulsdriften AWD?n på min Volvo V70 AWD 2,5T årsmodell 2004 som rullat 30.500 mil per idag. Den driver endast på de två framhjulen.

Får inga felmeddelanden i färddatorn på bilen om AWD?n så gissar då att det är något mekaniskt fel. Alternativt finns ju alltid chansen att nån av de tidigare ägarna programmerat bort felkoden och nöjt sig med 2-hjulsdrift, men utgår lite blåögt från att dom inte gjort detta ?

Har sökt runt lite på forumet och det absolut vanligaste verkar vara att hylsan till vinkelväxeln ger upp. De flesta andra felen så som styrenhet, HALDEX-pump m.m är elektriska och borde ge felmeddelanden i bilen. Alternativt kan det kanske vara oljan i pumpen som e dålig eller för låg nivå, men det tror jag är mindre risk för att det orsakar felet.

Pratade idag med en verkstad som har bra betyg/recensioner och ska ha bra priser när jag checkar runt. De säger att en felsökning (vilket jag efterfrågade) i princip kostar lika mycket i och med att man e tvungen att plocka ner allt till endast hylsan e kvar och då blir det i princip samma antal arbetstimmar som att byta den (exkl hylsans kostnad förstås). Fick det uppskattat till 15 timmars arbete, så runt 15.000:- att fixa. Har man oflyt så är vinkelväxeln paj också m.m och då kan det kosta extrema summor.

Med tanke på bilens ålder och värde så tvekar jag på att lägga dessa summor och kanske istället bara nöja mig med 2-hjulsdrift. Vilket känns lite surt?

Min fråga är egentligen till er som kan Volvo om en felsökning bör kosta i dom summorna och/eller om det går att felsöka på annat sätt? Samt om det finns någon som kan rekommendera vart man kan vända sig för att få detta fel åtgärdat till en mindre summa pengar? Vet att själva hylsan som ska bytas ligger på mellan 1500-2500:- om man köper en ny på nätet.

* Voff voff *
10 397 Inlägg
9 augusti
#2
Läs ut felkoder... Det finns helt säkert felkoder lagrade. Bara för att det inte står något i färddatorn betyder det inte att det ej finns felkoder.

Absolut vanligast fel skulle jag säga är en trasig DEM. Då slår inte pumpen till och fyrhjulsdriften går ej igång. Hylsan är inte särskilt vanligt på en 2004...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 114 Inlägg
9 augusti
#3
Hylsan är MYCKET vanligt fel på S/V70I och V70N/S60/S80 samt XC90.
Inte OM, utan NÄR.

Vinkelväxeln brukar ge oväsen, men splinesaxeln i den kan gå åt %??# när hylsan ger sig.

Vi fick denna lagad och förstärkt på Morsans XC90 2006. Firma i Ludvika.
Då svarvade dom ner skadade splinesaxeln och knackade på som en hylsa med nya splines.
Föregicks inte av något oväsen utan var bara 2wd plötsligt. Hade då gått ca 15k.  Kanske typ 8000mil senare ger sig vinkelväxeln med en massa oväsen. Dock funkade AWD då.  Begagnad vinkelväxel införskaffades och byttes själv av hennes sambo.

Säkert runt 10år sedan dom i Ludvika fixade hylsan, så vet ej om dom håller på än.
Senast redigerat av Mossan1 (9 augusti )

* Voff voff *
10 397 Inlägg
9 augusti
#4
Mossan1 skrev:
Hylsan är MYCKET vanligt fel på S/V70I och V70N/S60/S80 samt XC90.
Inte OM, utan NÄR.

Vinkelväxeln brukar ge oväsen, men splinesaxeln i den kan gå åt %??# när hylsan ger sig.

Vi fick denna lagad och förstärkt på Morsans XC90 2006. Firma i Ludvika.
Då svarvade dom ner skadade splinesaxeln och knackade på som en hylsa med nya splines.
Föregicks inte av något oväsen utan var bara 2wd plötsligt. Hade då gått ca 15k.  Kanske typ 8000mil senare ger sig vinkelväxeln med en massa oväsen. Dock funkade AWD då.  Begagnad vinkelväxel införskaffades och byttes själv av hennes sambo.

Säkert runt 10år sedan dom i Ludvika fixade hylsan, så vet ej om dom håller på än.
Visst är det vanligt, men det är andra fel också. Så att som trådskaparens verkstad föreslog, göra felsökning och byta hylsan för 15000 kr utan att ens ha läst ut felkoder är vansinne. Speciellt eftersom det finns andra, minst lika vanliga fel, som kostar betydligt mindre att laga. Speciellt eftersom bilen är 20 år och har gått över 30k mil...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 114 Inlägg
9 augusti
#5
Brådhis skrev:
Visst är det vanligt, men det är andra fel också. Så att som trådskaparens verkstad föreslog, göra felsökning och byta hylsan för 15000 kr utan att ens ha läst ut felkoder är vansinne.
Självklart ska det läsas felkoder.
Kan räcka med att en säkring gått för en Haldex-bil att bli 2wd.
Steg1 är att utesluta elektroniken, även om statistiken talat sitt språk.

Men ta ner vinkelväxeln för att kolla hylsan som felsökning är helt bortkastat, utan då kan man byta rubbet genast. Antagligen så verkstaden menat, och kanske lite missförstånd inblandat i att den aldrig skulle kopplas mot dator.
Låter märkligt så jag går med missförstånd.

Att ta ner vinkelväxeln är inte så svårt jobb, men förutsätter givetvis att kunna lyfta bilen och en del verktyg som dom flesta hemskruvare normalt ändå har.
Men saknas något bra ställe att skruva på ska man inte ens börja. Har man heller inga/dåligt med verktyg = lämna in. Tveklöst.

Detta test utförs på egen risk om så önskas:   Tänk FÖRE!
På Morsans XC90 (efter felkodsscanning) gjorde vi så att ett framhjul lyftes. Sedan startade vi och MYCKET FÖRSIKTIGT lät vi bilen SAKTA spinna det lyfta hjulet.  I det läget stod kardanen stilla, och då var tvivlet om felkällan borta. Kardanen är (ska vara) i ständigt ingrepp och skall alltid snurra med framhjulen.
Morsans sambo satt hela tiden beredd om den skulle villa framåt och jag låg BREDVID bilen och tittade, och var därmed ur vägen OM domkraften trots allt skulle ha vält. Övriga tre hjul var klossade. Hjulet snurrade max 2 varv. Syntes genast att kardanen var stilla.

Man måste tänka lite säkerhet innan om man gör sådant här.

Den XC90n hade inga felkoder. Inget som VIDA (volvo-diagnos program)  fann i något styrdon I alla fall.

Snurrar man framhjulet för hand med avstängd motor kan friktionen i en blåst hylsa få kardanen att rotera när Haldex är urkopplad.  Som Ej aktiv är Haldex ur. Därför kan dom köras på bromsrullarna med motor av.
Därför skall motorn gå och driva själv. Tyvärr.

Men börja med felkoder som sagt.
Senast redigerat av Mossan1 (9 augusti )

6 Inlägg
9 augusti
Trådstartare
#6
Tack för svar! Tänker att jag ska kolla felkoder ur systemet samt göra testen enligt din instruktion. Tack för detaljerade beskrivningen hur det går till ?

Hur läser jag enklast och billigast ut felkoder? Åka till lokal verkstad och betala för det eller kan jag skaffa nån adapter att koppla till min notebook + mjukvara. Isf har ni tips på utrustning och mjukvara.

6 Inlägg
14 augusti
Trådstartare
#7
Bokat felsökning på lokal verkstad imorgon. 500:- ska dom ha för 1h felsökning. Tycker jag låter överkomligt. Gissar att det mest är felkoder dom kommer läsas ut för den prislappen men en start i alla fall

6 Inlägg
26 augusti
Trådstartare
#8
Hade den inne för felsökning och gav dem tipset om att snurra på kardanen, men det blev tyvärr aldrig gjort. Däremot fick jag ut felkoderna och den som va kopplad till AWD-felet var nedan;

CEM-1A64 - Communication with AOC control module

Verkstan säger att dom inte kan felsöka vidare då dom först måste lista ut varför dom den inte får kontakt med HALDEX/DEM-enheten. Fick info från dem att elektroniken/kontakter/el-kablage-dragningen ofta felar på denna typ av modell/år och kan ofta vara det som orsakar felkoden. Det behöver då renoveras/bytas ut. Börjar dom riva och leta efter detta kan kostnaderna dra iväg och kostar allt mellan småsummor och upp till 10-20 tusen så jag är osäker på hur jag ska detta vidare då jag inte vill lägga för mycket pengar på denna äldre långmilare.

När jag själv sökt runt lite så verkar det dock som felet kan vara kopplat till HALDEX-pumpen som inte fungerar som den ska alternativt att HALDEX-enheten i sig är trasig, elektroniken inuti kan ha ärgat osv.

Nån som har några mer tips nu när jag fått ut denna felkod?

Gällande "testet" att snurra kardanen för att se om hylsan till vinkelväxel är paj så kommer jag inte åt kardanen när den sitter ovanför avgassystemet genom att bara krypa in under, så måste hissa upp bilen typ på en GDS nånstans demontera lite får att komma åt.

3 114 Inlägg
26 augusti
#9
Med den felkoden finns ju ett elektroniskt fel.
Komunikationsfel med AOC tyder inte på mekaniskt fel där fram i vinkelväxeln utan på att styrenheten är död, typ. Då behövs inte testet med att vrida. Det var för ett lätt konstaterande hemmavid.

Varför styrdonet inte kommunicerar är frågan.
Men Atech2 renoverar den styrenheten, så dom är nog (också) ett vanligt fel på Volvo AWD.  Måste vara en av marknadens sämsta AWD'er pålitlighetsmässigt. Skulle inte förvåna mig om Volvo monterat den UNDER bilen så fukt kommit i den.
(Spekulation utan egentlig grund)

https://atech2.se/t/volvo/blandat/fyrhu … on-haldex-(aoc)-6002

Men lite mer felsökning krävs ju innan man rusar och köper renoverat styrdon.  Bara tips utifall det är den.

Fri fart för ett fritt folk!
13 957 Inlägg
26 augusti
#10
Brådhis skrev:
Mossan1 skrev:
Hylsan är MYCKET vanligt fel på S/V70I och V70N/S60/S80 samt XC90.
Inte OM, utan NÄR.

Vinkelväxeln brukar ge oväsen, men splinesaxeln i den kan gå åt %??# när hylsan ger sig.

Vi fick denna lagad och förstärkt på Morsans XC90 2006. Firma i Ludvika.
Då svarvade dom ner skadade splinesaxeln och knackade på som en hylsa med nya splines.
Föregicks inte av något oväsen utan var bara 2wd plötsligt. Hade då gått ca 15k.  Kanske typ 8000mil senare ger sig vinkelväxeln med en massa oväsen. Dock funkade AWD då.  Begagnad vinkelväxel införskaffades och byttes själv av hennes sambo.

Säkert runt 10år sedan dom i Ludvika fixade hylsan, så vet ej om dom håller på än.
Visst är det vanligt, men det är andra fel också. Så att som trådskaparens verkstad föreslog, göra felsökning och byta hylsan för 15000 kr utan att ens ha läst ut felkoder är vansinne. Speciellt eftersom det finns andra, minst lika vanliga fel, som kostar betydligt mindre att laga. Speciellt eftersom bilen är 20 år och har gått över 30k mil...
att byta hylsan för 15k i arbete är oxå helt galet..  det är ju inget mega svårt jobb..  dom får det att låta som att hela motor och lådan ska ur..  visst är det lite mek men 15k är rätt mycket skruva..  det låter som över 1dags arbete

Kör fort så hinner inget hända...


Sök