Hejsan,
Det har nu blivit dags att inom kort sälja min Kia Ceed 1.6 CRDi 2016 - (JD Facelift 2016-2018) pga. att behovet för en diesel finns helt enkelt inte längre då vi mestadels kör sträckor kortare än 15km åt gången. Den har gått cirka 10700 mil i dagsläget och fungerar riktigt bra i övrigt.
Givetvis som alla andra vill jag försöka maximera priset av en försäljning då en del av pengarna kommer att 'återinvesteras' i en ny bil fast då en bensin. Behöver lite tips och råd hur jag ska tänka kring vissa saker, vad jag borde prioritera och vad jag inte borde göra och så vidare.
- Den har gått igenom varje besiktning hittills, dock ej besiktigad detta året så det kommer att göras innan en försäljning. Är det värt att kosta på att de på besiktningen gör ett konditionstest eller är det slöseri bara?
- Bilen är servad på Kia Verkstad enligt angivna intervaller hittills, och nästa service infaller om 1400mil eller om cirka 110 dagar. Den servicen hos Kia kommer att gå på ca 7 500 kr. Är det i princip obligatoriskt att jag utför den servicen för att ge en trygghet till en potentiell köpare och att hålla uppe försäljningspriset, eller kommer jag inte få igen dem pengarna för servicen?
- Jag har fått en offert hos en rekondfirma som då skulle innefatta polering ink vaxning (1 års skydd), invändig rekond, motorrekond samt polering av några ytterst små märken på motorhuven samt ett par märken uppe vid framrutan fast på lacken där det nu syns lite rost (stenskott som skadat lacken kanske..?), med kanske 0,5cm i diameter på varje sida. Samt att ena dörrhandtaget har tappat lite färg som han kunde fixa också (annars nytt dörrhandtag för några hundra bara). Sedan skulle firman göra fälgar och insidan oerhört noggrant et cetera, allt skulle bli som nytt utlovades. Offert på det var runt 6-7tusen (max 7tusen). Dyrt, bra, värt det?
De reparationer som har gjorts under åren är följande: Ny backkamera i år (gick på garantin). Byte av 2st däck (friktionsdäck), köpte bilen vid drygt 3000mil och har endast behövt byta 2 utav däcken hittills och mönsterdjupen är med väl marginal nu. Gissar att eftersom bilen är framhjulsdriven så håller sig bakdäcken fräscha ett bra tag vid sparsamt körande. Nytt batteri samt nya glödstift i år. Ny pendelled vänster fram för cirka 1 år sedan.
Det som inte är gjort som kanske oroar mig lite är allt kring bromsar, hur bör jag tänka där? Börjar bilen snart komma upp i ålder och mil att bromsar bör bytas och behöver något mer också bytas egentligen? Eller ska jag göra besiktning och service och fråga dem vad de tror och tycker inför en försäljning?
Tack på förhand och all hjälp och tips mottages!
Mvh Jaymie
Det har nu blivit dags att inom kort sälja min Kia Ceed 1.6 CRDi 2016 - (JD Facelift 2016-2018) pga. att behovet för en diesel finns helt enkelt inte längre då vi mestadels kör sträckor kortare än 15km åt gången. Den har gått cirka 10700 mil i dagsläget och fungerar riktigt bra i övrigt.
Givetvis som alla andra vill jag försöka maximera priset av en försäljning då en del av pengarna kommer att 'återinvesteras' i en ny bil fast då en bensin. Behöver lite tips och råd hur jag ska tänka kring vissa saker, vad jag borde prioritera och vad jag inte borde göra och så vidare.
- Den har gått igenom varje besiktning hittills, dock ej besiktigad detta året så det kommer att göras innan en försäljning. Är det värt att kosta på att de på besiktningen gör ett konditionstest eller är det slöseri bara?
- Bilen är servad på Kia Verkstad enligt angivna intervaller hittills, och nästa service infaller om 1400mil eller om cirka 110 dagar. Den servicen hos Kia kommer att gå på ca 7 500 kr. Är det i princip obligatoriskt att jag utför den servicen för att ge en trygghet till en potentiell köpare och att hålla uppe försäljningspriset, eller kommer jag inte få igen dem pengarna för servicen?
- Jag har fått en offert hos en rekondfirma som då skulle innefatta polering ink vaxning (1 års skydd), invändig rekond, motorrekond samt polering av några ytterst små märken på motorhuven samt ett par märken uppe vid framrutan fast på lacken där det nu syns lite rost (stenskott som skadat lacken kanske..?), med kanske 0,5cm i diameter på varje sida. Samt att ena dörrhandtaget har tappat lite färg som han kunde fixa också (annars nytt dörrhandtag för några hundra bara). Sedan skulle firman göra fälgar och insidan oerhört noggrant et cetera, allt skulle bli som nytt utlovades. Offert på det var runt 6-7tusen (max 7tusen). Dyrt, bra, värt det?
De reparationer som har gjorts under åren är följande: Ny backkamera i år (gick på garantin). Byte av 2st däck (friktionsdäck), köpte bilen vid drygt 3000mil och har endast behövt byta 2 utav däcken hittills och mönsterdjupen är med väl marginal nu. Gissar att eftersom bilen är framhjulsdriven så håller sig bakdäcken fräscha ett bra tag vid sparsamt körande. Nytt batteri samt nya glödstift i år. Ny pendelled vänster fram för cirka 1 år sedan.
Det som inte är gjort som kanske oroar mig lite är allt kring bromsar, hur bör jag tänka där? Börjar bilen snart komma upp i ålder och mil att bromsar bör bytas och behöver något mer också bytas egentligen? Eller ska jag göra besiktning och service och fråga dem vad de tror och tycker inför en försäljning?
Tack på förhand och all hjälp och tips mottages!
Mvh Jaymie
Senast redigerat av jaymie95 (2 september )
0
0
0
0